Home

Centraal

8 juni 2015

Een vraag van Kurt.
We gooien het in de groep.ūüôā

____________________________________________________________________

Van: K .
Verzonden: donderdag 4 juni 2015 21:34
Aan: fietsbult@fietsersbondgent.be
Onderwerp: centrale fietspaden

Beste

Naar aanleiding van de meest fietsvriendelijke steden, heb ik een foto gezien vanuit Barcelona waar het fietspad in het midden van de baan is gelegen.barcelona

Dergelijke situatie was me ook al eerder opgemerkt bij foto’s uit NY.
sands-street-poster NY
Ik weet niet of er in Vlaanderen dergelijke voorbeelden zijn en of dit positief is want je moet dan altijd wel de baan over om het fietspad te bereiken.
Maar het kan ook mogelijkheden bieden, bv een centraal fietspad vanop de Vlaamse Kaai naar de Heuvelpoort in plaats van de huidige betonblokken en halve autostrade voor de wagen.
Als fietser heb je dan ook geen lichten meer en kan je vlot van de ene naar de andere kant van Gent.

Kurt

12 Responses to “Centraal”

  1. nobutterfly Says:

    Het is misschien gemakkelijker om voldoende plaats te voorzien als je het fietspad in beide richtingen afgescheiden van de auto’s in het midden voorziet dan aan beide richtingen een smal strookje? Bovendien lijkt het op de foto’s weinig waarschijnlijk dat de auto’s links afslaan, terwijl ze wel rechts kunnen afslaan, zonder kijken, of dubbelparkeren op het fietspad om snel iets af te geven,…Als het echt lange stukken zijn lijkt het me de moeite om eens te proberen, als er veel straten op uitkomen, moet je ofwel veel oversteekplaatsen voorzien of gaan fietsers dan toch maar rechts van de weg blijven omdat het “de moeite niet is” om voor een klein stukje naar het midden te gaan…


  2. Heeft Barca nog altijd het verbod links af te slaan met de auto ? Dan is dat zo gek nog niet .

  3. Julien Says:

    Of dit positief is of niet daar ben ik nog niet uit.
    Wel stel ik me daar enkele vragen bij zoals hoe raak je daar?
    Via een brug of rode lichten en ook rij je dan wel midden de uitlaatgassen.
    Die uitlaatgassen heb je ook wel aan de zijkant maar zou je er niet meer hebben in het midden van de weg?
    Ik weet het echt niet het zijn gewoon vragen die ik me stel.
    Persoonlijk zie ik dan liever een dubbelrichtingsfietspad aan een van zijkanten van de weg.
    Dit heeft ook zijn nadelen maar misschien zou ik me net iets veiliger voelen dan in het midden met aan beide kanten auto’s maar ook vrachtverkeer die je voorbijrijdt (soms raast).

  4. Renaat Says:

    In sommige gevallen is er zeker iets voor te zeggen, maar als algemene regel lijkt het me niets. Met onbeveiligde (auto)doorsteken vind ik het meestal maar gevaarlijk (in Antwerpen zijn er enkele voorbeelden van ‘middenfietspaden).

    Wat ook een nadeel kan zijn en nu vaak is bij tweerichtingsfietspaden is de onvoorspelbaarheid waardoor men als fietser in een onbekende omgeving altijd moet kijken waar men nu eigenlijk moet/mag fietsen. Het is me al vaak overkomen dat ik op de weg zat of in de verkeerde richting op een éénrichtingsfietspad voor ik door had dat op die plaats aan de andere kant een tweerichtingsfietspad was voorzien of dat het daar om twee éénrichtingsfietspaden gaat en niet meer om een tweerichtingsfietspad.

    Het kruispunt dient dus zo ingericht te worden en de te volgen weg voor fietsers zo aangeduid (b.v. met duidelijk markeringen) dat men onmiddellijk ziet of er sprake is van een tweerichtingsfietspad langst de zijkant, een tweerichtingsfietspad in het midden, twee éénrichtingsfietspaden of geen fietspad.

  5. Peter J Says:

    Qua veiligheid is het misschien interessant, qua gezondheid bedank ik ervoor…

  6. Frans Says:

    In de Brusselse Hertogstraat (langs het Warandepark) ligt het fietspad (enkel gemarkeerd) tussen het Paleizenplein en de Lambermontstraat centraal tussen de twee … rijbanen. Ik vind het een verschrikking omdat hier ook veel meer dan 30 wordt gereden en over de volle witte lijnen wordt ingevoegd.

  7. winfriedhuba Says:

    De weg is niet zo belangrijk: het gaat over de kruispunten, daar vallen de brokken.

  8. winfriedhuba Says:

    Als fietssnelweg kan dat tellen: bekijk in Barcelona eens de ‘Carrer de la Marina’, en zeker het kruispunt met de ‘Av. d’Icaria’ waar 2 van dat soort wegen kruisen.
    Er kunnen zich maar 2 fietsers opstellen om rechts of links af te slaan anders is de boel geblokkeerd.
    Verder nogal smalle stroken (2 à 2.5m voor 2 richtingen).
    Maar het lijkt me niets voor jongere en oudere fietsers en voor plaatselijk fietsverkeer; mogen die dan gewoon de brede voetpaden gebruiken? Ze doen het zo te zien alleszins wel.
    Het is trouwens een zeer grootmazig bebouwd gebied met ver uitelkaar liggende kruispunten, zoiets vindt je in Gent -zeker binnen de R40- niet terug.

  9. Miguel Says:

    In Gent komen er meteen 2 voorbeelden in me op (vreemd dat niemand ze vermeld heeft): Kunstlaan en De Pintelaan (gedeelte tussen Galglaan en N60). De enige reden dat die min of meer werken is de beperkte auto-intensiteiten. Anders zou ik er niet aan willen beginnen.
    Zoals WInfried aangeeft: het zijn de kruispunten. Op het xpunt Kunstlaan -R40 zijn er ondanks de extra oranje knipperende waarschuwingslichten regelmatig bijna-ongevallen met linksaffers uit de Kunstlaan (ongevallencijfers?).
    Laten we het houden op 2 eenrichtingsfietspaden aan beide kanten: herkenbaar en leesbaar, zowel voor fietser als voor automobilist. Tweerichtingsfietspaden aan beide zijden moet kunnen, als de weg een te grote barrièrewerking heeft (maar dan zou ik liever die barrière weggewerkt zien).

    • Hubert Says:

      Drongensteenweg,Maar aansluitingen niet haalbaar ;
      Tussen N422 en F.Orbanlaan is de enige plaats waar ik geen probleem heb om” tussen” twee autobanen te fietsen,maar dit is iets anders .Sluit mij aan met de visie van Miguel.

      • Hilde Says:

        Lang geleden, toen ik kind en tiener was (dus euh bijna 40 jaar geleden) kon/mocht/moest (ik weet het niet meer precies) op de Drongensteenweg in het midden rijden. Dat was eigenlijk de oude steenweg: een kasseibaan met bomen aan weerskanten. Ik kan me niet meer herinneren hoe de aansluitingen waren, maar er was toen veel minder verkeer en de R4 lag er ook nog niet, als ik me niet vergis.

  10. Chris S Says:

    Is situationeel te bepalen, dus lastig om zomaar al dan niet OK te zeggen. Ik heb zo al situaties in NL gezien waar men van fietspaden op de zijkanten naar zo’n middenkant ging en dan weer naar zijkanten. Er was dan wel voldoende groen enzo.


Geef een reactie

