Home

Hindernissen

12 juni 2015

Wat doet een weggebruiker als men `voor zijn veiligheid’ een onmogelijk hindernissenparcours neerzet? Braafjes je ertussen wringen of het ontwijken met een verkeersovertreding tot gevolg? Fietsers worden vaak met dit dilemma geconfronteerd, zoals hier bij de oversteek van de N456 aan de Spoorwegstraat/Bibliotheekstraat in Evergem.

N456

 

Vergis U niet: tussen de rood-witte paaltjes en de beugels is er een baanvak waar aan hoge snelheid verkeer langs rijdt. Een korte bocht nemen en snel aanzetten is dus echt wel nodig. Dat leidt de aandacht van de fietser af van het verkeer én maakt dat zijn oversteek langer duurt. Op die manier dragen de obstakels bij tot een verhoogde onveiligheid. Vooral wie niet echt handig is of wie niet zeer snel kan reageren is hier de dupe van. Kinderen en ouderen gelieve hier weg te blijven! Is dit de boodschap?

 

N456

 

Wat gebeurt is dat fietsers dan maar langs het voetpad gaan. Dit geeft een rechte oversteek en zo kan men tenminste behoorlijk de weg overzien en in een rechte beweging oversteken, met zonodig een tussenstop in het midden.

N456

6 Responses to “Hindernissen”

  1. Chris S Says:

    Tiens, vroeger stonden die beugels daar niet? Welke oen heeft die daar geplaatst?
    Ja, ik zou ook gewoon het zebrapad nemen en zelfs niet van mijn fiets afstappen. Snelst, makkelijkst, veiligst.

  2. JanG Says:

    En dan kom je daar als jonge ouder met je lieverds in de fietskar achter je… Of probeer je er maar tussen te wringen met je bakfiets? Oeps, niet aan gedacht…

  3. Frederik Says:

    Is dat een voetpad? Als er een voetpad is, dan moet er ook ofwel een fietspad ofwel een rijbaan zijn (strikt genomen kan ook een weg met enkel een voetpad bestaan, maar dan is het fietsers niet verboden dit voetpad te gebruiken). Een fietspad is hier overduidelijk niet aangeduid, dus dat zou betekenen dat het stuk met de beugels en de paaltjes een rijbaan is. Een rijbaan is “het deel van de openbare weg dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht”. Het lijkt me wel erg vergezocht om te gaan beweren dat dat hindernissenparcours voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht. Met andere woorden, er is geen rijbaan aanwezig, noch een fietspad, dus fietsers mogen volgens de wet gewoon kiezen waar ze oversteken.

    Het lijkt mij duidelijk de bedoeling dat fietsers daar oversteken, maar het is niet wettelijk verplicht om alles te doen wat de wegbeheerder bedoeld heeft. Als je liever iets veiliger doet, is dat perfect toegelaten als er geen wet bestaat die het tegendeel zegt.

  4. jandefietser Says:

    Ben daar zojuist gepasseerd en de beugels zijn al terug weg. Helaas blijven er nog massa’s van dergelijke idiote constructies over in Vlaanderen.

  5. Jozef Says:

    Staan daar nu nog altijd ouderwetse, ongeldige verkeersborden “bebouwde kom”?

  6. Lander Says:

    Foto is toch al een paar jaar oud denk ik. Zone 50 is recent uitgebreid tot en met deze oversteekplaats, je kan vlot oversteken zonder te slalommen. Enkel een spiegel in de Spoorwegstraat voor het verkeer die van’t school komt te zien aankomen lijkt me nog een goeie tip, want dit is nu echt een blinde hoek.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: