Home

Mail: Mirakel in Moscou

15 juni 2015

Groot was mijn verbazing vanochtend:
het Moscouviaduct was volledig afgesloten voor autoverkeer,
wegens het aanbrengen van wegmarkeringen!

09jun15, 8u31, Moscouviaduct

09jun15, 8u31, Moscouviaduct

Nog nooit was ik zo blij om een fietssuggestiestrook te zien verschijnen,

09jun15, 8u31, Moscouviaduct

09jun15, 8u31, Moscouviaduct

want dit viaduct nodigt uit tot snel rijden en het gebrek aan markering doet het veel breder lijken dan het werkelijk is. Eerdere communicatie leerde me dat het wegdek niet breed genoeg is om volwaardige fietspaden aan te brengen.

09jun15, 8u31, Moscouviaduct

09jun15, 8u31, Moscouviaduct

Hopelijk gaat de snelheid wat omlaag en krijgt de fietser de broodnodige ademruimte!

09jun15, 8u31, Moscouviaduct

09jun15, 8u31, Moscouviaduct


Groetjes,

Wouter

Ondertussen hebben we van twee mensen al foto’s gekregen van het resultaat:

11jun15, 8u09, Moscouviaduct

11jun15, 8u09, Moscouviaduct


11jun15, 8u09, Moscouviaduct

11jun15, 8u09, Moscouviaduct


10jun15, 18u05, Moscouviaduct

10jun15, 18u05, Moscouviaduct

10jun15, 18u05, Moscouviaduct

10jun15, 18u05, Moscouviaduct

14 Responses to “Mail: Mirakel in Moscou”

  1. Ivan Deboom Says:

    2 bedenkingen:

    1. Dat een fietser blij is met een likje verf, een suggestiestrook dan nog, is het trieste bewijs dat we nog een lange lange lange weg te gaan hebben.
    2. Dat de weg “te smal” is, dat is echt geen reden, dat is nonsens. Het is eigenlijk heel simpel: er zijn verkeersaders en er zijn rustige straatjes. Een verkeersader moet aangelegd worden met gescheiden verkeersstromen, anders is het levensgevaarlijk. Kan dat niet, dan mag het geen verkeersader zijn, punt. Dan zijn er eigenlijk weinig andere opties dan te kiezen voor één of meerdere soorten van verkeer. Dus ofwel de straat verkeersluw te maken ofwel eenrichting. (of voet- en fietsverkeer beide verhogen op hetzelfde pad, dus “gedeeld”, al is dat de minst ideale oplossing)

    De hele stad Gent volspuiten met suggestiestroken is geen beleid en al zeker geen verkeersbeleid. Het is het technische equivalent van zeggen: “Kijk, we weten dat er een probleem is maar we gaan ervoor zorgen dat er de eerste jaren al zeker niet aan een échte oplossing zal gedacht worden, sorry!”.

    “The proof of the pudding is in the eating” = Durf jij met je vijf- of zesjarige fietsende kinderen een fietstocht doen tijdens de spits langs het Moscouviaduct of de Gentbruggebrug?

    Als het antwoord bij elke fietsende ouder “Ja, natuurlijk” is, dan neem ik mijn woorden terug.


    • Bij het zien van de foto’s van het Moscou viaduct, dacht ik direct aan de Gentbruggestraat en -brug. Die stroken halen daar in elk geval daar uit. Op sommige plaatsen is het zelfs gevaarlijker geworden. Zeker als ze de stroken laten “slalommen”. Veel fietsers volgen die slalom, de auto’s niet, waardoor ik in de Gentbruggestraat, C. Cautermanstraat, A Bayenstraat al fietsers heb zien klem rijden aan zo een slalom. En nu ik met al mijn rijwielen via de sluisbrug het water kan oversteken is de Gentbruggebrug voor mij een NO-GO zone geworden. Zelfs de Gentbruggestraat probeer ik fietsend zoveel mogelijk te vermijden. Wat soms moeilijk, ik woon er namelijk in.

  2. Wouter. Says:

    Het is op zijn minst een hele (optische) verbetering. Ik had liever nog een stippellijn in het midden gezien, want auto’s hebben nog steeds niet door hoe smal het daar eigenlijk is, blijven snel rijden en halen de fietsers ruim in, waardoor ze bijna spookrijden.
    Ik heb wel het gevoel dat fietsers nu iets meer plaats hebben gekregen, maar idd. ik zou er ook met een bang hartje rijden met kinderen.

    • Jozef Says:

      Volgens het Vademecum Fietsvoorzieningen is het niet aangewezen om aslijnen aan te brengen samen met fietssuggestiestroken (hoofdstuk 4.1.6, pagina 9 bovenaan).

  3. Frans Says:

    Ik geloof niet in mirakels en sluit mij volledig aan bij de bedenkingen van Ivan over dit “illusiebeleid”. Waarom ook geen volle witte streep in het midden van de weg? Verloren moeite omdat die toch permanent overschreden wordt?

  4. Chris S Says:

    Er is op deze blog al heel wat virtuele inkt gevloeid over suggestiestroken. Schaamstrook (van Thomas) vind ik nog steeds het mooist gevonden woord omdat het zoveel suggereert.😉

    Slalommen strookt i.d.d. niet met de zgn. desire lines. Ik zie op nieuwe fietsinfrastructuur in ’t Vlaamsche land helaas teveel stukken die tegen dat principe vloeken. Dom, supergevaarlijk. Sommige wegbeheerders denken dat fietsers acrobaten zijn.

    Geef mij maar slimme sharrows, afgeboord met gekleurde lijnen en vergezeld van signalisatieborden met erop: FIETSERS! Goedkoper en efficiënter. (-> wegcode wat aanpassen)
    Ik wil die okergele verfstroken op zo’n druk bereden wegen wel eens na één jaar terugzien.

    In NL kent men ook fietsstroken tout court (zonder ‘suggestie’ in het woord) en men is daar tegen suggestiestroken. Het Fietsberaad NL wil ook meer duidelijkheid, zie hun discussienota. (Men doet nu metingen om het rijgedrag te zien).
    Op Fietsberaad BE weet men ook dat fietssuggestiestroken niet deugen, in 2011 reeds negatief geadviseerd in een VVS-studie, zie pag. 25.
    Moeten er nog studies zijn?

    Een suggestie aan Fietsbult: tag dit item bij Filed in met fietssuggestiestroken en fss. De lezer zal ondanks deze tags dit berucht item missen: De oen. Berucht, want daarna is een hele reeks verschenen over Gentse suggestiestroken!
    Kan er op de rechterzijde van deze site de tag ‘fietssuggestiestroken’ bij komen?

    Misschien heeft de stad Gent ooit een grote opdracht uitbesteed aan een (Russisch?) wegmarkeringsbedrijf en hoorde Moscou erbij… Of laat Gent zich niet goed adviseren door ’t Belgiesche Fietsberaad messchien? Mo ba nin!🙂

    Wat er ook van zij, ik sta onverminderd achter de meningen van Ivan, De liggende fietser en Frans.


  5. Wat is nu eigenlijk de kleur van een fietspad? Hoort dit niet rood te zijn?!
    In elk geval kon men hier wel recht schilderen, we hebben al vreemdere schaamstroken gezien.

    • Renaat Says:

      Er is geen enkele officiële regel over de kleur van fietspaden. M.a.w. de kleur van het wegdek zegt niets over de status van een deel van de weg.

      Wel is het zo dat Vlaanderen tegenwoordig veel fietspaden in het rood worden aangelegd en wordt geadviseerd om voor niet-fietspaden (dus ook voor fietssuggestiestroken) geen rood te gebruiken om mogelijk verwarring te voorkomen.

      Maar om het lekker Belgisch te maken is er in de praktijk sprake van totale chaos. Niet enkel in de praktische uitvoering, maar ook in de richtlijnen en adviezen. Enkel voorbeelden:

      Fietspad in Vlaanderen: advies van overheden, vademecum en Fietsersbond en uitvoering vaak rood (maar elke kleur is te vinden op fietspaden en voetpaden en suggestiestroken)
      Fietspad in Brussel: advies en tegenwoordige uitvoering door Brussels gewest: Okerkleurig
      Fietssuggestiestrook
      Vlaanderen: advies van meeste overheden, vademecum en Fietsersbond: geen rood.
      Advies Vlaamse overheden: variabel
      Vademecum Vlaanderen: okerkleurig
      Vademecum Brussel: fietssymbolen en sergeantstrepen
      Advies Fietsersbond: fietssymbolen en sergeantstrepen
      Uitvoering: variabel.
      Oversteekplaats Fietsers (geen doorlopend fietspad):
      Vlaams gewest: wel kleur, pijlen en symbolen, maar geen blokmarkeringen meer.
      Stad Antwerpen: geen enkele aanduiding meer
      Anderen steden en gemeenten: overal anders

      Kort samengevat: chaos troef, ook voor de gebruikers. Meest sprekend is dat Brussel dus de fietspaden in okerkleur wil en Vlaanderen de fietspaden rood wil en de suggestiestroken okerkleurig.

      Renaat

  6. Renaat Says:

    Het is misschien een verbetering, maar is het daarom iets om tevreden over te zijn.

    Als ik kijk naar de schijnbaar bijna ongebruikte voetpaden dan is het gebrek aan ruimte volgens mij een drogreden want is er wel genoeg ruimte voor 2 meter brede paden voor voetgangers en fietsers samen (D10).

    • Geert Says:

      Inderdaad. Laat ons nu die vangrails een halve meter opschuiven en de fietsers, samen met de schaarse voetgangers én buggy’s ietwat beschermd het viaduct laten oprijden/stappen, best nog gecombineerd met een betonnen middellijn, DAN zou er echt iets gedaan zijn aan de veiligheid voor de zwakkeren onder de weggebruikers. Laat ons hopen dat het aantal liters rode verf geen maatstaf wordt voor de evaluatie van het groene beleid !

  7. agens Says:

    Wat is er er hiermee gebeurd?
    “Een rode fietsstraat op het Mocou-viaduct”

    Was de verf op?

    In de bocht mag je maar 40 en ligt er een volle witte lijn.
    In de twee jaar dat ik om de dag dat viaduct oprijd, hebben er slechts vier auto’s zich ooit ingehouden om die lijn niet te overschrijden. Ja, ik hou dat bij. Zo kleinzerig ben ik.

    Nu ligt er slechts anderhalve meter tussen de fietssuggesties en die volle witte lijn.
    Wrange wrange grap.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: