Home

Tramsporen

24 juni 2015

Het zal voor de niet-fietser en voor de assertieve fietser iets hebben van muggenzifterij, maar dat is het niet .Na jaren fietsles geven aan volwassenen — en zelf al lang geen 3×7 meer– zeg ik: de afwerking kan het verschil maken.

De inbedding van de sporen, bijvoorbeeld op de Korenmarkt, de Limburgstraat en de Vlaanderenstraat en andere is goed:

Vlaanderenstraat

Vlaanderenstraat

Een ander verhaal zien we in de GebroedersVandeveldestraat. De inbedding is anders: er is een extra ijzeren lat aan de buitenkant van het spoor. Dit maakt  een extra stuurcorrectie noodzakelijk. Niet bij dwarsen aan 90°,maar wel in de rijrichting van de tram. Erg lastig ter hoogte van de perrons waar men niet anders kan dan tussen de sporen te rijden.

Gebroeders Vandeveldestraat

Gebroeders Vandeveldestraat

 

10 Responses to “Tramsporen”

  1. Julien Says:

    Ziet er op de tweede foto naar uit alsof het gladde stuk bij regenweer minimum verdubbeld van breedte.
    Opletten geblazen.

  2. Frans Says:

    Waarom die extra ijzeren lat? Omdat hier meer en zwaarder verkeer is? Of om fietsen langs dit tramtraject te ontmoedigen?

  3. Jan Says:

    Wat ook opvalt is dat de tramsporen in de Gebroeders Vandeveldestraat iets dieper lijken te liggen in het wegdek. Wat qua gevoel het nog moeilijker maakt om de sporen te kruisen. In de Vlaanderenstraat & co is het kruisen van de sporen echt zoals het zou moeten zijn (het kan natuurlijk altijd nog beter)

  4. Olivier Says:

    Volgens mij is dit om minder trillingen en geluid te hebben voor de talrijke omwonenden. Dus even de fietsbril afzetten en het bekijken vanuit het standpunt van de omwonenden.

  5. Olivier Van Doorne Says:

    Volgens mij gaat het om een soort rubber naast het spoort die de trillingen absorbeert.

  6. Peter Says:

    Als je al eens een zware val, door het toedoen van tramsporen, meegemaakt hebt dat onthoud ik zo’n zaken. Jullie moeten maar eens kijken hoe men er kan voor zorgen dat het wiel niet meer in de sporen kan raken.

    Zie onderstaand:

    “Fietsersbond via Fietsersbond Beersel”

    14 januari 2014 · .

    Zürich maakt tramsporen fietsvriendelijk. Tip voor onze gemeenten: het zwarte rubbersysteem werkt naadloos, het grijze landt op de 2de plaats.

  7. Frans Says:

    Op de duur zou je nog spijt hebben van de kasseien, die fietsers weghielden uit tramstraten.🙂


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: