Home

Jan Palfijn

24 augustus 2015

Een nieuwe kliniek en nieuwe (dubbele) ingang, mooie en zeer goede fietsstallingen. Zo moet het zijn.

Jan Palfijn

Jan Palfijn

in - uit via H.Dunant laan

in – uit via H.Dunant laan

De in- uitgang via Watersportlaan, hier moet men de borduren nog verlagen anders kan men niet aan fietspad kant water geraken. En een veilige oversteek maken. Maar dat is buiten het domein van Jan Palfijn, en is een algemeen pijnpunt: een goede realisatie moet goede aansluitingen hebben.

in-uitgang Watersportlaan

in-uitgang Watersportlaan

aansluiting Watersportlaan

aansluiting Watersportlaan

Een fietstoets zou ook iets zeggen over de paaltjes, soort en afstand. En over kleur en materiaal van fiets/voetgangers toegangen. Borden zone 30? mag gerust wat minder zijn . Maar laat het duidelijk zijn hier is een bloemetje van dank op zijn plaats.

 

4 Responses to “Jan Palfijn”


  1. Zone 30 borden moeten verplicht aan elke toe- en uitgang van de zone geplaatst worden.

    De oversteek is in principe veilig: de fietsers dienen te stoppen en voorrang te verlenen.
    Dit wordt niet noodzakelijk veiliger door het aanbrengen van een oversteekplaats (die niets verandert aan de voorrangsplicht wegens het stopbord).

    • Renaat Says:

      Als je stopt waar je moet stoppen sta je als fietsers nog (naar schatting) 3 meter van de oversteeklocatie. Dat lijkt me verre van optimaal.
      Een plaats waar fietsers oversteken totaal niet zichtbaar maken is vaak ook geen goede keuze. (Dat betekent overigens niet noodzakelijk hetzelfde als het voorzien van een oversteekplaats.)
      Overigens is er volgens het geïllustreerd reglement van de wegbeheerder in zo’n geval (dus zonder wegmarkering) de verplichting om voor het gemotoriseerd verkeer een bord A51 met onderbord met fietser te plaatsen. Het zou me verbazen dat dat het geval is al kan ik het niet op de foto beoordelen.

  2. Hilde Says:

    Ziet er goed uit, maar waarom staan ook hier weer 2 paaltjes ipv 1? Wie heeft dit in godsnaam bedacht?

    • JanG Says:

      Indien ik het me goed herinner, is het Mobiliteitsbedrijf (stad Gent) bezig met een “policy” voor het gebruik van paaltjes. Nu is het zo dat er zo goed als overal teveel paaltjes staan. Ooit las ik eens de bizarre redenering dat ze zo moeten staan dat je er met een rolstoel door kunt. Naïeve ik: ik dacht dat ze dienden om te verhinderen dat er auto’s door zouden kunnen. in dat geval mogen ze anderhalve meter van elkaar staan; dan kan er nog geen auto tussen. Ik vrees dus dat het in de meeste gevallen zonder nadenken gebeurt: “we doen het zoals overal en altijd”;


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: