Home

Uitbreken

26 augustus 2015

Dit is een moeilijke zaak.
Of liever: was een moeilijke zaak.
In een buurt waar auto’s op verschillende verdiepingen rond zoefden had er jarenlang niemand omgekeken naar fietspaden.
Daarna kwam er druppelsgewijs verandering.
Het korreltjesbeleid.
Een korreltje hier, een korreltje daar, maar geen doortastend routedenken.
Tot een groep buurtbewoners in de mail kropen en administraties (onder andere) confronteerden met het feit dat er géén legale manier was om vanuit de Hundelgemsesteenweg (kant Merelbeke) naar de Stropbrug te fietsen.
Ambtenaren van verschillende niveau’s bleken dat te weten, maar het klassieke verhaal volgde: procedure x en lapje privégrond y en prioriteit z.
Illegaal?
Ach, de grijze zone bleek een evidentie.
Veel woorden, weinig daden.
De enige manier om dit een duw te geven was: de megafoon van de pers.
Bekijk hier hun uitleg en uitsmeekbede uit 2013.
Bekijk het filmpje nog eens grondig.
“Wij wachten op de Stad om…”
Dat zinnetje “Wij wachten op…” horen we als vrijwilligers van de Fietsersbond even vaak als duivenmelkers.
Het zinnetje is het gevolg van de versplintering van bevoegdheden.
Om een relatief klein wegenwerfje als dit op de rails te krijgen zijn er twee of drie of vier administraties nodig van -ahum- verschillende bestuursniveaus.
Ze werken allemààl met belastingsgeld.
Het gaat allemààl om hetzelfde doel: veilige fietspaden creëren.
Mààr -minstens in en rond een stad als Gent, en naar ik vermoed ook daarbuiten- zijn de waslijst spelregeltjes tussen de vele administraties belangrijker dan de snelheid waarmee fietspaden veilig gemaakt worden.
De waslijst wordt jaarlijks nog gevoed, ze krimpt zelden.
Ontsnappen aan de waslijst is onmogelijk.
Ik kan me daar soms over opwinden.
Wie kan deze spiraal doorbreken?
Is hier ècht geen administratieve vereenvoudiging mogelijk?
Ik twijfel daar niet aan.
Of is het ook een kwestie van mankracht?
Zijn er wel voldoende ambtenaren om deze fietsprojecten te trekken?
Het lijkt dat dit ook een reden is voor “het zinnetje”.
Ambtenaren lijken getraind om hierover te zwijgen.
Op vragen hierover krijg je nooit een antwoord.
Hoogstens een “ach…”.

“Snel handelen” is in overheidsland een relatief begrip.
In dit geval is dat: een kleine twee jaar.
Voor mensen die hun kinderen met de fiets veilig naar school willen brengen is twee jaar een eeuwigheid.
Demotiverend.
Voor ambtenaren en politici is twee jaar een “korte doorlooptijd”.
Succesvol.
Dat is bijwijlen een emotioneel spanningsveld.
Enkel mensen met grote empathie en diep inzicht in politieke en administratieve processen kunnen het vatten.

Veel vijven en zessen om te zeggen dat de werf op het kruispunt richting Stropbrug loopt.
Tataa!

18aug15, Achilles Heyndrickxlaan

18aug15, Achilles Heyndrickxlaan

18aug15, Achilles Heyndrickxlaan

18aug15, Achilles Heyndrickxlaan

De middenberm is vermoedelijk nu klaar, samen met de aanpassing in het autodeel onder de B401.

24aug15, Bellevue

24aug15, Bellevue

24aug15, Bellevue

24aug15, Bellevue


De twee zijkanten van de weg volgen daarna.

18aug15, Achilles Heyndrickxlaan

18aug15, Achilles Heyndrickxlaan

Het wordt er binnenkort dus veiliger fietsen.
Ledeberg kan veiliger uitbreken.
Dat zijn zo van die momenten waarop zowel actievoerders als ambtenaren, politici, fietsende ouders met kinderen en … dezelfde emotie delen.

16 Responses to “Uitbreken”

  1. Guy Covent Says:

    Nu nog de automobilisten heropvoeden, zodat ze ook eens naar op het fietspad rechtdoor rijdende fietsers zouden kijken alvorens in te slaan naar rechts of naar links.

    In de richting naar Ledeberg toe rijdend ben ik al drie keer aangereden door een blinde chauffeur die rechtsaf gaat zonder te kijken.
    Uit Ledeberg komend, en naar Stropbrug toe rijdend krijg ik geregeld een claxonconcert, opgestoken middenvingers of een scheldtirade uit rakelings langs of voor me scherende auto’s, van gasten die ervan overtuigd zijn dat ze voorrang hebben bij het linksaf slaan naar De Sint-Lievenspoort toe, als ze groen licht krijgen aan het eind van de Achilles Heyndrickxlaan.

    Vorige week reed er nog een trut met een villawijktank tot vlak voor het voorwiel van mijn fiets, al wijzende op een rood licht voor voetgangers die inderdaad de as Achilles Heyndrickxlaan – Hundelgemsesteenweg niet mogen oversteken wanneer het daar groen is. Ze was er vgewoon niet van te overtuigen dat zij het is die moet stoppen als ze linksaf gaat, waar wat wil ja, een veel te grote auto moet allicht vooral dienen om een gebrek aan hersencellen te verstoppen. (Bij een vent dient dat om iets anders te compenseren)

    • Frans Says:

      Bij fietspadmarkeringen heerst in het Gentse veel dubbelzinnigheid, in willekeurige combinatie met verkeerslichten of verkeersborden. Tot overmaat van ramp zitten stadsbestuur en gewest niet op dezelfde lijn.

  2. Greet Says:

    Op het deel uit Ledeberg naar Stropbrug rijdend ook al meermaals hetzelfde meegemaakt. Enige dat helpt is daar een oranje knipperend fietslicht plaatsen die de chauffeurs waarschuwt. Ooit heb ik daarvoor gepleit op de Brusselsesteenweg thv De Naeyerdreef. Na enig over-en-weer-gemail is dat zowaar gelukt. Er is dus hoop! Begin maar al met gentinfo🙂

  3. jandefietser Says:

    Het blijft mij verbazen dat fietsers die vanuit de Ledebergstraat of de Binnenweg komen mordicus een route gelegaliseerd willen zien die in vergelijking met de normale route én gevaarlijker is én langer én een verkeerslicht extra heeft, zoals beschreven is in een vorige Fietsbult.

    • Frans Says:

      Zonder betere bewegwijzering kiezen veel fietsers wat ze als de kortste weg beschouwen. Dezelfde situatie doet zich voor aan de Bargiebrug. Stadsinwaarts negeren veel fietsers de onderdoorgang (met duivenkot) en verlaten de fietsroute om de drukke Noordstraat te volgen.

      • Frederik Says:

        Om naar het centrum te raken is de Noordstraat gewoon korter, en langs de onderdoorgang is ook niet zoveel veiliger. Dan moet je daarna de Nieuwewandeling over zonder verkeerslichten, met een scherpe bocht de fietsbrug over, en dan drie straten oversteken waar je telkens bijna volledig moet stoppen om te kunnen zien of er verkeer is.

    • babsjanssens Says:

      Dag Jan
      Je hebt deels gelijk maar de groene route zoals voorgesteld is ook niet echt correct. Op punt C moet je over een eenrichtingsbusstrook wat niet echt veilig is. Als je het fietspad neemt, dan bots je op punt D op een eenrichtingsoversteekplaats. Beide bochten zijn moeilijk te nemen met aanhangfiets of bakfiets/tandem.
      De eenrichtingoversteekplaats zouden ze aanpakken. vermoedlijk zijn dat de werken.
      Maar waarom is hier geen communicatie over, geen plan dat we kunnen inzien?

      • jandefietser Says:

        Dat de `normale route’ niet is aangeduid en slecht is ingericht klopt, maar dat is een reden om voor een betere aanduiding en een betere inrichting van die route te pleiten, niet om een andere route te prefereren die hoe dan ook gevaarlijk blijft door de rare beweging die je als fietser maakt.

      • Frederik Says:

        Dat is strikt genomen geen eenrichtingsbusstrook, maar gewoon een weg. Het feit dat daar het woord BUS geschilderd staat heeft geen wettelijke waarde. Het probleem is uiteraard dat de doorsnee verkeersdeelnemer dat niet weet, en waarschijnlijk de wegbeheerder ook niet.

  4. ruben Says:

    Applaus voor het aanpakken van dit pijnpunt!
    Maar ook: van een werf die het fietsverkeer veiliger moet maken zou je verwachten dat er ook tijdens de werken iets meer aandacht is voor fietsers…

    • Geert Says:

      Klopt inderdaad. Het ondertussen beruchte bord “Fietsers afstappen” werd weer bovengehaald. Maar er was zelfs met de fiets aan de hand geen doorkomen aan.

  5. j. Says:

    Iemand enig idee hoe ik in de nieuwe situatie komende van de Hundelgemse steenweg, vanuit Merelbeke naar de Stropbrug zal rijden? Is er ergens een plan beschikbaar?

    • Geert Says:

      Is me ook een raadsel wat nu eigenlijk de verbetering is buiten het bredere fietspad aan kruispunt Bellevue-Achilles Heyndrickxlaan.

  6. Covent Says:

    Er is weinig verbetering, heb ik de indruk, integendeel: de schakeling van de verkeerslichten is nu zodanig veranderd, dat je twee keer moet wachten je van Speurder naar Stropbrug of omgekeerd rijdt.
    Ook de auto’s moeten twee keer wachten en versperren het kruispunt nadat ze het eerste verkeerslicht voorbij gereden zijn… technisch foutje of grondig mis bedacht?

  7. JanG Says:

    Wat ook jammer is: komende vanaf de Stropbrug is het fietspad aangepakt vanaf pakweg 5m voor de verkeerslichten. Indien er een goeie meter meer meegenomen was, was ook die gevaarlijke hoeksteen tussen het voet- en fietspad misschien verdwenen. Ik vraag me af hoe vaak daar al een fietskar (met kostelijke inhoud) een wieltje gelicht heeft. Helaas is dit ook weer geen uitzondering: op veel plaatsen begint of eindigt een fietspad met zo’n scherpe opstaande rand, soms links en rechts tegelijk (kruispunt R40 met de Kunstlaan om er eentje te vermelden).

  8. J. Says:

    Ik merk evenveel verbetering als een paar jaar geleden, toen de rode kiezels in de vluchtheuvels vervangen werden door grijze kiezels… Echt, waar zijn ze soms mee bezig in dit land…


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: