Home

Kansen (6): verf

23 september 2015

Wie Fietsbult al een poos leest weet het: we zijn verffreaks.
Verf kan een tussenstap zijn naar goede infrastructuur.
Verf -goede verf- kan duidelijkheid scheppen in de stedelijke chaos.
Zeker in een compacte stad als Gent met zijn duizend stadsmuren.
Signalisatie en communicatie met verf op de grond heeft bij fietsers een grotere impact dan verkeersborden.
Logisch: een fietser verdeelt de aandacht hoofdzakelijk tussen de bewegende objecten rondom (dat is een “andere” definitie voor alle andere weggebruikers) en de staat van de weg.
Het huidige woud aan verkeersborden is vaak onleesbaar.
Een goede fietsstad is extreem leesbaar.
En is vooral: laag leesbaar.
Op de grond.
Gentse stedebouwkundigen en monumentenzorgers hoorde ik hierover al huiveren.
Al die “verminkingen” van hun esthetica.
Maar is Wenen dan zo een verminkte stad?

11jun15, Wenen

11jun15, Wenen, bij de Hofburg

11jun15, Wenen

11jun15, Wenen

Is Wenen conflictloos?
Loopt en fietst iedereen binnen de lijntjes?
Natuurlijk niet, maar het helpt om te structureren.

11jun15, Wenen

11jun15, Wenen


Deze markeringen zijn all over Wenen aanwezig:
12jun15, Wenen

12jun15, Wenen

Leesbaarheid is een korte termijnzaak.
Geef het groeiend aantal fietsers en voetgangers de kans om de ruimte harmonisch delen.
Verf kan daarbij helpen.
Ik weet wel: nog beter is om ze méér ruimte te geven.
Lees: de auto minder centraal te stellen in het openbaar domein.
Hoe lang nog wachten op het ontkerkelijken van het Geloof in de Heilige AutoParkeerplaats?

Gent is voor fietsers nog absoluut niet leesbaar.
Al wordt het langzaamaan beter.
Deze good practices (qua verfgebruik!) zijn van (relatief) recente datum:

05sep15, De Sterre

05sep15, De Sterre

05sep15, De Sterre

05sep15, De Sterre

05sep15, De Sterre

05sep15, De Sterre

Hierboven zie je De Sterre, met:
– onderbroken of volle witte lijnen op tweerichtingsfietspaden
– haaientanden op kruispunten van twee fietspaden
Dit zijn zaken die in gans Gent kunnen uitgerold worden.

Ook op deze plek is er voorbeeldige verf uitgerold:

13sep15, Binnenring Zwijnaarde

13sep15, Binnenring Zwijnaarde

Maar iets verder dan weer niet:

05sep15, Binnenring Zwijnaarde

05sep15, Binnenring Zwijnaarde


Ik was verbaasd hoe consequent de verfsignalisatie in Wenen was.
Wordt het geen tijd voor snelle beterschap in Gent?
Een paar -evidente- suggesties:
– schilder consequent zebrapaden door op fietspaden (de eerste stap om fietsers het STOPprincipe te leren🙂 )
23sep15, Sint-Denijslaan

23sep15, Sint-Denijslaan


– schilder consequent onderbroken of volle witte lijnen op tweerichtingsfietspaden
Volle lijnen zijn nodig in gevaarlijke bochten zoals deze blunderbocht (ondertussen geschilderd of deze blinde bocht:
23sep15, Vlaamsekaai

23sep15, Vlaamsekaai

– organiseer op fietspadkruispunten waar de drukte en/of verwarring groot is de voorrang.
Dit is een voorbeeld:

18sep18, Neerscheldestraat / Scheldekaai

18sep18, Neerscheldestraat / Scheldekaai


Het kan hier in de spits zéér druk zijn.

– organiseer de drukke fietskruispunten met afslagstroken, zeer evident.

En voor alle duidelijkheid: Gent is gaat van Sint-Kruis-Winkel tot Drongen.

11 Responses to “Kansen (6): verf”


  1. Er zijn nog wel wat probleempjes daarvoor …

    In tegenstelling tot wat je vaak ziet, zeker ivm fietsstraten, zijn normaal enkel witte wegmarkeringen toegelaten – op voorlopige markeringen van rijstroken en onderbroken strepen op rand v/d rijbaan na. Geen kleurboek dus.

    “Rijstroken”, fietssymbolen en pijlen, zijn NIET voorzien voor gebruik op fietspaden – de énige plaatsen waar die toegelaten zijn, is op voorsorteringsstroken voor (brom)fietsers (Art 77.7).

    Voorrang van rechts geldt ook aan kruisende fietspaden als er rechts geen voorrangsborden staan .
    Op de foto ‘5/9 binnenring Zwijnaarde” zie je dat het fietspad niet mee in de voorrang van de rijbaan ligt .

    Het Vlaams gewest voorziet in het vademecum voetgangersvoorzieningen, nadrukkelijk dat zebrapaden niet doorgetrokken worden als er nog een opstelplaats is tussen fietspad en rijbaan – en gemeenten volgen dat … soms toch.

  2. Chris S Says:

    Als ik het goed begrijp zou omwille van dat STOP-principe het zebrapad op deze foto van de St.-Denijslaan moeten doorgetrokken worden over het fietspad?😦

    • Tom Says:

      Kleine opmerking: het zebrapad op de foto is dat van de hoek van Musschestraat en Onafhankelijkheidslaan, ik hield het voetpad immers elke winter sneeuwvrij😉

      • Chris S Says:

        Dat is heel vriendelijk van u om dit mee te delen, maar daarmee ken ik het antwoord nog niet op mijn vraag: moet het zebrapad volgens dat abstract STOP principe doorgetrokken worden op dat fietspad? Of op fietspaden in het algemeen.
        Indien ja: legt iemand me uit hoe daarmee de veiligheid, comfort, vlotheid van de fietsers en voetganger wordt verhoogd?
        Indien neen: hoog tijd dat men het gezwets met dat STOP principe in de broekzak stopt.

        • Renaat Says:

          Het antwoord is niet zo zwart wit. In sommige gevallen is het wenselijk om het voetpad door te trekken, in andere situaties niet. En omdat het bijna niet te doen is om alle nuances in een leesbare tekst te gieten verwijs ik nogmaals naar de CROW-normen.

          • Chris S Says:

            Maar is het STOP principe niet in se zwart-wit? Men moet het telkens opnieuw gaan nuanceren en in extenso uitleggen, deze en voorgaande posts wijzen in die richting. Daarom ook dat dit principe weinig ingang vindt en dat vrijwel niemand het kent. Het doorstaat de toets van de praktijk niet, noch deze van ideaal gewenste situaties en het zal m.i. daarom de tand des tijds niet doorstaan.
            Die CROW richtlijnen vind ik voorlopig niet terug in die massa info, maar is niet zo erg. Belangrijk is dat ook volgens mij i.d.d. het weloverwogen moet toegepast worden. Een STOP principe laat dat niet toe: het is linea recta.
            Op de bovenvermelde locatie zou ik het zebrapad niet doortrekken, is mijn persoonlijk aanvoelen.

  3. winfriedhuba Says:

    Een beetje verf, ok; maar over het algemeen mengen en weven fietsers goed door elkaar, daar moet wel voldoende plaats voor worden gemaakt. Je moet voor fietsverkeer niet te veel regelen. Dat doe je toch ook niet voor voetgangers. Leesbaarheid van infrastructuur heeft meer met psychologie dan met de wegcode te maken.

  4. Jozef Says:

    Streepjeslijnen die een fietspad in rijstroken verdelen zijn niet voorzien in het verkeersreglement. Alleen rijbanen kunnen verdeeld worden in rijstroken. Een volle lijn op een tweerichtingsfietspad verdeelt dat “tweerichtingsfietspad” eigenlijk in twee éénrichtingsfietspaden met een wankele scheiding, want ook niet voorzien in het verkeersreglement.

  5. Hubert Says:

    Voorzien of niet, dan moet men de regeltjes maar aanpassen .Iets meer aanduiden met verf komt iedereen ten goede.

  6. Renaat Says:

    Hoewel diverse van die markeringen niet zijn voorzien, is er zeker wat voor te zeggen om meer te regelen met belijning en ver. Overigens is het niet zo dat alle markeringen die niet in de wetgeving zijn voorzien ook verboden is. Ministerieel besluit houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens: “1.1. Alleen de verkeerstekens bepaald in het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer mogen gebruikt worden om de weggebruikers de aanwijzingen te geven waarop zij betrekking hebben.

    Het is verboden verkeerstekens voor andere doeleinden te gebruiken.”

    Men kan deze wetgeving op diverse manieren interpreteren, maar sommige van die interpretaties laten wel degelijk toe om adviserende/verduidelijkende wegmarkering te voorzien.

    Overigens ben ik het niet eens met de vraag om het zebrapad altijd door te trekken over het fietspad. Naargelang de situatie is dit al dan niet wenselijk. CROW besteed hier veel aandacht aan en is naar mijn mening een goede richtlijn.

    Haaientanden hebben trouwens enkel betekenis als ze gecombineerd worden met een bord B1. Is dat op de zesde foto het geval?


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: