Home

Snelfietsroute // Breda – Etten-Leur

13 november 2015

Fietsberaad Vlaanderen bezocht voorbeeldfietsroute, fietssnelweg te Breda-Etten-Leur, een snelfietsroute waar de fietsers 7 km voorrang hebben.

‘De fietssnelweg werd eind vorig jaar officeel in gebruik genomen. Het fietspad kwam er, omdat Breda een door de provincie Noord-Brabant uitgeschreven prijsvraag won. Inzet was om een voorbeeldfietsroute te ontwerpen met als doel het interlokale fietsverkeer te stimuleren.

Een route met smalle tegel- en klinkerpaadjes, waar de fietser zelden voorrang had, werd daartoe omgebouwd tot een ruim zeven kilometer lange directe fietsverbinding. Comfortabel uitgevoerd in rood asfalt, met een breedte van vrijwel overal 3,5 meter. En met overal voorrang voor de fietser.

Veilige oversteekplaats waar fietsers voorrang hebben. Aan de veiligheid is ook gedacht, de auto heeft een invoegstrook.

Veilige oversteekplaats waar fietsers voorrang hebben. Een invoegstrook voor auto’s maakt de situatie voor hen ook veiliger.

De Meidoornstraat vormde een tijdje de achilleshiel van de route. Een krap wegprofiel en bewoners die het niet echt voorzien hadden op de nieuwe ‘snelweg’ zorgden voor de nodige vertraging. Men vreesde dat het voorrangsfietspad het lastiger zou maken om vanuit de zijstraten de drukke Meidoornstraat op te draaien.

De rode coating heeft hier een uitbreiding naar links. De wachtende auto kan zo langs achter voorbij gereden worden door de fietsers.

De rode coating heeft hier een uitbreiding naar links. De wachtende auto kan zo langs achter voorbij gereden worden door de fietsers.

Na veel overleg werd dat tot een goed einde gebracht, met als resultaat dat hier het meest opvallende deel van de fietsroute te zien is. Een eenzijdig, tweerichtingen fietspad met consequent doorgevoerde voorrang op de kruisingen. Zelfs een goed functionerende rotonde moest er voor wijken. Op de route komen we alle soorten fietsers tegen: recreanten, scholieren, en forenzen. En ook skaters weten het gladde asfalt te waarderen.
Uit tellingen blijkt dat het aantal fietsers ‘aanzienlijk’ is toegenomen. Op sommige plaatsen is de intensiteit verdubbeld. Op andere plaatsen binnen de bebouwde kom, zoals in de Meidoornstraat, is de groei minder spectaculair’.

(tekst fietsberaad Nederland)

Aan alle oversteekplaatsen hebben fietsers voorrang op het auto verkeer.

Aan alle oversteekplaatsen hebben fietsers voorrang op het auto verkeer.

Op deze drukke weg is er bijkomende signalisatie aangebracht. Het fluo stopteken en witte fietsers als aanduiding dat dit een fietsvoorrangsweg is.

Op deze drukke weg is er bijkomende signalisatie aangebracht. Het fluo stopteken en witte fietsers als aanduiding dat dit een fietsvoorrangsweg is.

De enige oversteekplaats met verkeerslichten. Hier wordt gewerkt met verwegdetectie. Als de fietser over de detectielijnen rijdt (onderaan de foto) krijgen de verkeerslichten het signaal dat er een fietser op komst is en verspringen dan op groen voor de fietser.

De enige oversteekplaats met verkeerslichten. Hier wordt gewerkt met verwegdetectie. Als de fietser over de detectielijnen rijdt (onderaan de foto) krijgen de verkeerslichten het signaal dat er een fietser op komst is en verspringen dan op groen voor de fietser.

Wil je de volledige route ontdekken?
https://www.youtube.com/watch?v=Zgf8wSx7vxU

8 Responses to “Snelfietsroute // Breda – Etten-Leur”

  1. Frans Says:

    “Aan alle oversteekplaatsen hebben fietsers voorrang op het autoverkeer”. In “fietsstad” Gent is dat net omgekeerd.
    “Veilige oversteekplaats waar fietsers voorrang hebben.
    Een invoegstrook voor auto’s maakt de situatie voor hen ook veiliger.” Als er langs de Gentse R4 een invoegstrook voor auto’s is, verliest de fietser voorrang (cfr. Maaltepark en Sneppenbrugstraat).
    Deze bijdrage zou perfect passen in de tentoonstelling “Verloren Koninkrijk” in het STAM.

  2. J. Says:

    Mooie reportage! Hopelijk ziet men dit hier in Vlaanderen als een voorbeeld!

  3. Hubert Says:

    Arm Vlaanderen, lukt maar niet om kloof met Nederland te dichten.
    Op onze fietswegen naast de spoorwegen, moet de fietser zelfs elke kleine weg (Karrewegen) voorrang geven.
    Gent-Lochristie ; Gent- De Pinte,waar blijven ze de (fiets)snelwegen ?

  4. JanG Says:

    Mocht je stellen dat op autosnelwegen verkeerslichten moeten komen op de opritten en kruisingen, verklaren ze je gek. Indien je stelt dat fietsers op een fietssnelweg voorrang moeten hebben aan een kruispunt, verklaren ze je ook gek. Er zit iets fout met het perspectief.

    • Lodewijk Says:

      Als ze de autosnelwegen zouden aanleggen zoals de fietssnelwegen… Dat is zo’n enorme waslijst van problemen. Nee, dat kan ik niemand toewensen.

      Er lijkt inderdaad soms schizofrenie bij onze wegbeheerders aanwezig te zijn en helaas ook heel wat hypocrisie bij onze politici.

  5. Hilde Says:

    I have a dream….


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: