Home

Nieuw -nouveaux! (1)

16 november 2015

Je wil niet weten hoevéél foto’s mijn digitale schijven vullen met rotzooi van menselijk mobiliteitsgedrag groot en klein, van autovriendelijk mensonvriendelijk openbaar domein en van foute keuzes op dat vlak.
Als er iets is dat ik het beleid van de afgelopen 20 jaar verwijt, dan wel het onsamenhangende “korreltjesbeleid”.
In de jaren 90 was er een flinke sprong vooruit.
Van niets naar iets is dankbaar, maar de slagkracht was groot.
Daarna kwamen de korreltjes, geen doortastend langetermijnbeleid.
Jazeker, er was een fietsinfrastructuurbeleid, maar als onderdeel van een en-en-en-beleid.
De fietsinfrastructuur groeide, zonder lintjesknippen.
Of zoals de verantwoordelijke kabinetard me begin deze eeuw voor de voeten wierp: “enkel tràge evolutie is goed”.
Ik vond het te traag.
Voor de assertieve fietser is de situatie -generally speaking- goed geworden.
De massa, het potentieel aan niet assertieve fietsers, motiveer je niet met tràge evolutie.
Ook in het huidige stedelijk beleid mis ik nog een duidelijke lijn.
Het blijft wachten op een groot stedelijk fietsplan, een fietsplan met een lange tijdsboog.
We weten dat er aan gewerkt wordt.
Af en toe ontmoeten we ons en ander ongeduld.
Het blijft ook wachten op een innovatief Vlaams fietsbeleid.
Zal Vlaanderen de fietspaden aanpakken met evenveel middelen als er afgelopen jaren in autostrades gestopt werden?
Autovrienden mogen luid ratelen dat fietsers in de watten gelegd worden, dat is nièt de perceptie van de niet-assertieve fietser.
Pas als iederéén durft te fietsen zit het snor.
Voor mij persoonlijk mogen er de komende jaren zoveel wegenwerven blijven.
Wat zeg ik?
Véél wegenwerven zijn hard nodig.

In de mist van het ongeduld vergeten we op Fietsbult al te vaak de realisaties in het Gentse te tonen.
We toonden het verdwijnen eind vorig jaar van de fietsvalgoot in de Hoogpoort niet.
Net als het verdwijnen begin dit jaar van de “historische chaosplavuizen” in Limburg- en Vlaanderenstraat.
Of het verdwijnen van -dixit de Lijn- het “onmisbare eenrichtingsverkeer voor fietsers” in de Zonnestraat.

13nov15, Zonnestraat

13nov15, Zonnestraat


En het verdwijnen van -dixit de VTA- het “noodzakelijke eenrichtingsverkeer voor fietsers” tussen Laurentplein en Seminariestraat.
We vergeten het vergeten.
Komende weken toont Fietsbult realisaties van overheden allerhande.
Te beginnen met dit relatief jong pad in het Technologiepark Zwijnaarde:

31okt15, Technologiepark Zwijnaarde

31okt15, Technologiepark Zwijnaarde

31okt15, Technologiepark Zwijnaarde

31okt15, Technologiepark Zwijnaarde

31okt15, Technologiepark Zwijnaarde

31okt15, Technologiepark Zwijnaarde

31okt15, Technologiepark Zwijnaarde

31okt15, Technologiepark Zwijnaarde

Dit is hopelijk de start van een fietspadmasterplan van het Technologiepark. Om eerlijk te zijn: ik passeerde er op 31 oktober, en dacht door een omleiding dat het fietspad vers aangelegd was. Het pad staat echter al op deze Google Maps:

Is het pad nieuw?
Of enkel de vorm van de autoverbinding?

3 Responses to “Nieuw -nouveaux! (1)”

  1. TRiSS Says:

    De situatie op technologiepark is vrij nieuw. Eerst heeft men de hele zone eenrichting gemaakt voor autoverkeer, en tot fietsstraat gebombardeert. Zonder handhaving van inhaalverbod en snelheid veranderde dat niet zoveel, op sommige plaatsen werd het in eerste instantie zelfs gevaarlijker, omdat fietsers tegen de richting mogen rijden, en niet alle autobestuurders daar mee omkonden. Dat is wel gebeterd nu de meeste banen terug 1 brede rijstrook zijn ipv 2 smalle. Gewoon overal waar mogelijk brede gescheiden fietspaden (zoals nu dus aan de ingang) zou imho veel beter zijn.(maar kan niet wegens budget & “omdat het niet overal kan”)

    Omdat er in de (avond) spits aan de uitgang door auto’s lang aangeschoven wordt heeft men nu lichten geplaatst aan de uitgang, waarbij verkeer op het rond punt tegengehouden wordt bij groen aan de uitgang van technologiepark. Nadeel is wel dat fietsers nu dus nog een extra licht hebben daar – terwijl je soms al lang kan staan wachten om het rond punt zelf over te steken (lijkt ook wel recent verbeterd). Als compensatie (denk ik ?) hebben ze dus gelukkig ook het fietspad sterk verbeterd voor fietsers/voetgangers die het technologiepark in/uit moeten rijden (van/naar Gent/station), zodat die niet voor het licht staan.

    Het is me trouwens niet duidelijk wie de rekening van dit alles betaald: ardoyen of de overheid, of beide.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: