Home

Nieuw -nouveaux! (2)

18 november 2015

Hogeschool Gent heeft een grote Campus aan de Sint-Denijslaan.
Die grenst èn aan de R4 èn aan het Sint-Pietersstation.

Door de komst van de Timichegtunnel en zijn mega-autoparking verloor de Campus zijn (gevaarlijke) privé-afrit van de R4, maar kreeg in ruil een veilige afrit mèt rotonde en -tataa!- via een brug over de Ringvaart en Flanders Expo een rechtstreekse verbinding met de E40.
Met zo’n vierwielige focus is het geen wonder dat het op deze Campus qua fietsbeleid aanmodderen bleef.
Jammer.
Ondanks die “autopoort met Europa” behield de Campus zijn auto-achterdeur met de Stad.
Je zou verwachten dat dit de gracieuze toegang voor voetgangers en fietsers zou worden.
Het Sint-Pietersstation ligt op minder dan 400 meter stappen.
Helaas.
Recent verschenen er op deze poort fietssuggestiestroken.
Ik zag ze deze morgen vanop de trein, en ik was er blij mee.
Deze middag nam ik deze foto’s:

17nov15, Campus HoGent, Sint-Denijslaan

17nov15, Campus HoGent, Sint-Denijslaan

17nov15, Campus HoGent, Sint-Denijslaan

17nov15, Campus HoGent, Sint-Denijslaan

Nu ik de foto’s bekijk maak ik toch een paar bedenkingen.
1 De suggestiestroken zijn hopelijk een tijdelijke maatregel. Bekijk hoeveel plaats er is om een vrijliggend fietspad aan te leggen.
2 Deze poort louter voor voetgangers en fietsers voorzien is nòg beter.
3 Kijk naar de autogerichte infrastructuur, en zijn kostenplaatje: paaltjes om te vermijden dat auto’s parkeren op het gras, een hek om voetgangers te beschermen.

4 Responses to “Nieuw -nouveaux! (2)”

  1. Erik Daems Says:

    Ik heb even het vernieuwde kruispunt bekeken via google maps. Wat een aalmoesinfrastructuur voor fietsers is dat. Staat die verlichtingspaal nog altijd op het fietspad? https://www.google.be/maps/@51.0361695,3.7045111,3a,75y,310.48h,79.3t/data=!3m6!1e1!3m4!1scZ1o3TT-PRp_mvCoyfz1BA!2e0!7i13312!8i6656

    • Frans Says:

      Helaas staat die verkeerslichtenpaal nog altijd op het fietspad. Aan de stadskant van dezelfde Timichegtunnel staan trouwens nog twee andere verlichtingspalen op hetzelfde fietspad, die bovendien niet werken. Eén van de vele ontwerpfouten die Vlaams bouwmeester Marcel Smet in het dossier GSP niet meer kon rechtzetten? Geen wonder dat fietsers massaal het trottoir nemen in diezelfde tunnel.

  2. jandefietser Says:

    Om een idee te geven hoezeer de Hogeschool begaan is met automobiliteit: vorige week kreeg iedereen op de campus een mailtje met het bericht dat de Sint-Denijslaan `volledig afgesloten’ was. Klopt niet, natuurlijk: alleen met de auto kan je er niet meer door. Dat het merendeel van de mensen, personeel en studenten, die via de Sint-Denijslaan komen voetgangers (het station) en fietsers zijn was nog niet opgevallen. Hopelijk heeft niemand, gealarmeerd door die mail, onnodig de omweg gemaakt via de Voskenslaan.

    • Frans Says:

      Met of zonder waarschuwing of verkeersborden forceren de meeste automobilisten komende van de Voskenslaan toch de doorgang. Als het dan echt niet kan, rijden sommige de tram- en bustunnel in. Die plek is een verschrikking voor fietsers, zeker wanneer een tram dan nog door het rood rijdt zoals gisterenavond. Een opgejaagde fietster kwam hierbij zwaar ten val. Het ziet er steeds meer naar uit dat “de (Gentse) werf van de eeuw” veel langer duurt dan voorzien. In zo’n omstandigheden verwacht je ingrijpende veiligheidsmaatregelen in de plaats van improvisatie en amateurisme.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: