Home

Nieuw-nouveaux! (3)

20 november 2015

Het UZGent, het immense universitaire ziekenhuis, was decennialang het spiegelbeeld van onze maatschappij: een autostad in de stad.
Dokters en auto’s: liefde aan 100 per uur.

In de zone rondom het UZ zijn al jaren werken aan de gang.
Zowel de oppervlakkige als de diepgravende toeschouwer kon enkel vaststellen: autobereikbaarheid was de topprioriteit.
En daar kunnen we allen enkel 100% akkoord mee zijn.
Want de auto is toch een grandioze uitvinding?
Zeker in combinatie met een zwaailicht, een draagberrie en een dokter.
Ok, soms komt er uit Brugge een helikopter een handje helpen, maar mensen groot en klein worden met ziekenwagens klein en groot naar het UZGent gebracht.
En jawel: auto’s zijn voor vele patiënten en hun familie’s de snelste weg naar medische hulp.
Ik leerde ooit autorijden vanuit de romantische gedachte dat ik een rijbewijs nodig had om m’n teerbeminde op tijd in de kraamkliniek te deponeren.
Dat bleek nog te kloppen ook.
Wat goed dat we in de stad waren blijven wonen.
We reden telkens ’s nachts, dus onderweg geen hinderende auto’s.
En telkens was de babyschat binnen het uur na aankomst geboren.
De tweede keer was de gynecoloog nét op tijd om de vroedvrouw opzij te duwen en lady T “op te vangen”.
Achteraf bekeken had ik geen rijbewijs nodig: een taxi had ook gekund.
Die geven voorrang aan zo’n ritten.
De derde bevalling werd een autoloze bevalling: een bloedhete julinacht op het tapijt in de living.
Net Lady S, de derde, heeft een auto-rijbewijs.
Toeval zeker?
Maar we wijken af: de eerste twee bevallingen waren in Jan Palfijn.

De autopoort van UZGent schoof afgelopen jaren van de De Pintelaan door naar een zone dichter bij de E17.
Jammer dat de fiets daar geweerd werd.
Het was lang wachten tot UZGent een teken van fietsvriendelijkheid vertoonde.
Het eerste teken verscheen in 2013 hier.
Meer recent was er de crimi “het geheim van het UZ“.
Op het einde van de zomer was er een vervolg van deze crimi in de maak, lach even mee:

13sep15, De Pintelaan

13sep15, De Pintelaan

13sep15, De Pintelaan

13sep15, De Pintelaan

13sep15, De Pintelaan

13sep15, De Pintelaan

13sep15, De Pintelaan

13sep15, De Pintelaan

13sep15, De Pintelaan

13sep15, De Pintelaan

13sep15, De Pintelaan

13sep15, De Pintelaan

Je kan het zien als een geslaagde poging om Magritte tot leven te wekken.
En het idee om op 30 april een plannetje te hangen zodat fietsers de alternatieve toegang ziet mag naar het Nobelprijscomité in Stockholm doorgestuurd worden.
Zo’n simpel plannetje rondom elke werf kan wonderen doen, en de vrede bewaren.
Gedaan met de onvolgbare oranje pijlen.
Maar wat het surrealistisch maakt is dat niemand eraan dacht om in juli een nieuw plannetje te hangen met een update.
Jammer voor de kunst op straat, dames en heren van de minderhinder: surrealisme is iets voor musea!
Aannemers bestellen, borden plaatsen, dàt is zwaar werk.
Maar een geplastificieerd A3tje?
Of A4tje?

Over naar de afdeling Nieuw-nouveaux!
Het surrealisme maakte plaats voor realisme:

23okt15, De Pintelaan / Fritz de Beulestraat

23okt15, De Pintelaan / Fritz de Beulestraat

De nieuwe fietstoegang creëerde ook een knip voor autoverkeer tussen de De Pintelaan en Fritz de Beulestraat.

Ik vergat te kijken hoe de oversteek van de De Pintelaan geregeld is.
Binnen het domein van UZGent is het eventjes paradijslijk fietsen (en stappen):

23okt15, UZGent

23okt15, UZGent

23okt15, UZGent

23okt15, UZGent

23okt15, UZGent

23okt15, UZGent

Hier eindigt het pad.
Is dit de eerste stap om van UZGent een STOPstad te maken?
De komst van de tram is uiteraard grandioos, maar hoe gaat dit project verder?
Wat wordt de volgende stap voor fietsers?
Wordt het een voorbeeldproject?
We kunnen amper wachten…

23okt15, UZGent

23okt15, UZGent

5 Responses to “Nieuw-nouveaux! (3)”


  1. De oversteek van de De Pintelaan is (op dit moment) niet geregeld. Zolang de werken nog bezig zijn is dat geen probleem, het autoverkeer in de De Pintelaan tussen de Corneel Heymanslaan en de Zwijnaardsesteenweg is op dit moment zeer beperkt, maar die situatie zal wel nog veranderen. Maar er is wel meer niet in orde daar. Aan de Opvoedingsstraat mist een onderbord M2 bij het verbodsbord, dat zou 4 weken geleden aangevraagd zijn door het Mobiliteitsbedrijf maar ik heb het nog niet zijn verschijnen. En de blokkering van het fietspad zoals hier op de foto’s is er ook nog altijd. Dan leggen ze een mooi breed fietspad aan, maar blokkeren ze 2/3 van de doorgang…

    In principe is de doorgang Fritz De Beulestraat – De Pintelaan ook geknipt voor fietsers, of zou het de bedoeling zijn/blijven om vanuit de Fritz De Beulestraat over het voetpad naar het fietspad te rijden?

    De fietsinfrastructuur op het terrein van het UZ is een heel stuk verbeterd, ook met pijlen richting het centrum om de ‘geheime’ uitgang te vinden. Maar op de openbare weg mag er nog wel het een en ander veranderen om de stroom fietsers rond en naar het UZ een goede en veilige infrastructuur te bieden…

  2. Frans Says:

    UZ Gent lijkt te evolueren van auto- naar fietsvriendelijk, maar dat zijn slechts symptomen van een fundamentelere ommezwaai. Het Gentse Universitair Ziekenhuis was jarenlang een gesloten complex, waar je niet zomaar binnenstapte of reed. Nu lijkt het een “open stad” met een tram die om de twee weken gevuld zal zijn met joelende supporters. Het valt nog te zien of deze “opening” een wijze beslissing was.
    Het doet me een beetje denken aan de evolutie in de grote stations. Ooit moest je daar langs kaartjesknippers om de trein te nemen, en om iemand op het perron uit te wuiven moest je daarvoor zelfs een “perronkaartje” kopen.

    • Renaat Says:

      Het zou me niet verbazen dat dit binnen een jaar of 10 wel weer anders zal zijn in grote stations. In Nederland kan men diverse grote stations niet meer in zonder een kaartje.

  3. agens Says:

    Twee jaar geleden werd mijn kind geboren. Een maand te vroeg.
    Water gebroken om 7u30.
    Allebei geen rijbewijs, geen auto.
    Ik bel naar V-tax om ons te komen oppikken.
    “Minstens een half uur wachttijd, meneer.”
    “Maar mijn vriendin is aan het bevallen.”
    “[lachje]]Dan had je daar eerder aan moeten denken.”
    “Ze is een maand te vroeg. Kun je ons niet eerst nemen?”
    “Nee, meneer.”

    Gelukkig woonde er een vriendin in de buurt die ons kon oppikken.
    Anders mocht ik gaan deuren bellen.
    Het kind werd geboren binnen het half uur dat we in het hospitaal arriveerden.
    What’s that name again? V-tax.

  4. Bart Says:

    Komen jullie ook eens kijken op het nieuwe terrein van AZ Maria Middelares? Prachtig nieuw ziekenhuis waar… elk fiets- en voetpad ontbreekt!!


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: