Home

Draagvlak (2)

23 november 2015

Toen ik ooit als boze vader-die-zijn-dochters-veilig-wou-laten-fietsen de wondere wereld der ambtenaren en politici probeerde te begrijpen kwam ik in aanraking met de heilige graal.
Ik begreep er eerst niets van.
Het leek een mysterie.
Vergis je niet!
De graal is geen materie!
De graal is een begrip!
Ongrijpbaar.
Majestueus.
Twee lettergrepen.
Negen letters.
Èn: het omarmt de vijf letters van het woord graal.
D
R
A
A
G
V
L
A
K
Je hoort het woord dagelijks op de radio. (Deze tekst werd geschreven vóór 13 november, nu nòg meer.)
Ik interpreteer het het als de politieke vertaling voor: “We zijn zeker dat een meerderheid dit wil”.
Een rondje googelen vat het samen als: “steun, legitimiteit en acceptatie van beleid”.
Ik heb het woord ondertussen leren waarderen.
Maar ook weten demystifiëren.
Want ambtenarij en politiek kunnen nooit voor iederéén goed doen.
Klaus Bondam, de politicus die het Fietsbeleid in Copenhagen een boost met hoofdletter B gaf werd niet herverkozen.
ook daar is een uitdrukking voor: “politieke moed”.
Maar kijk, na een tussenstop in Brussel in de kunstenbranche is hij nu directeur van de Deense Fietsersbond.
Ik heb ook geleerd dat de ambtenarij zéér veel macht heeft.
Niet altijd de macht om zaken te realiseren.
Vaak ook de macht om realisaties tegen te houden.
De goocheldoos is groot.
Hoe zou het komen dat de stad Gent -na al die jaren van pioniersprojecten rond mobiliteit- pas nu over een een bedrijfsvervoerplan spreekt?
Durfde men niet?
Wilde men niet?
Was de gemiddelde ambtenaar de afgelopen 20 jaar hoofdzakelijk te autominded?
De stad begon met een zone 30-campagne.
Onze straat hing vol.
En toen stopte ze de campagne.
Geen vervolg.
Had de stad “gas gegeven”, de stad hing vol met pro-zone 30 borden.
Het draagvlak had van de gevels kunnen spatten.
Niet dus, een gemiste kans.
Nu, als er iets is dat Gent de afgelopen 20 jaar goed deed dan was het wel de brede sensibilisering rondom fietsmobiliteit.
Soms iets te goed, want de slogan “Gent Fietsstad” hoor ik (ook anno 2015) menigmaal als een boemerang passeren.
Als de infrastructuur de mentaliteit niet volgt…

Maar bon, de mensheid leert bij.
Wegenwerken leren mensen in een stille verkaveling wat het is als auto’s voorbijrazen:

11okt15, Schoonzichtstraat

11okt15, Schoonzichtstraat

11okt15, James Ensorlaan

11okt15, James Ensorlaan

11okt15, James Ensorlaan

11okt15, James Ensorlaan

Deze wijk in Sint-Denijs-Westrem is door de werken aan de rotonde Drie Sleutels een auto-omleidingsroute naar De Pinte.
Zou het de bewoners hun rijgedrag in andere wijken beïnvloeden?
Zou de overheid dit interpreteren als “draagvlak voor zone 30”?
Bij klachten over racegedrag in je straat werd je vroeger omver geblazen met: “De meeste racers komen uit de straat om de hoek, uit dezelfde wijk.”
Zou dat nog steeds als argument gebruikt worden?

Deze eerder smalle straat tussen Zwijnaarde en Sint-Denijs-Westrem heeft de nobele eer fietssuggestiestroken te combineren met een snelheidsregime van 70km/u.

31okt15, Rijvisschestraat

31okt15, Rijvisschestraat

31okt15, Rijvisschestraat

31okt15, Rijvisschestraat

Wie laat hier zijn kinderen zorgeloos fietsen?

31okt15, Rijvisschestraat

31okt15, Rijvisschestraat

Geen wonder dat de bewoners zelf signalen uitsturen:

31okt15, Rijvisschestraat

31okt15, Rijvisschestraat

31okt15, Rijvisschestraat

31okt15, Rijvisschestraat

31okt15, Rijvisschestraat

31okt15, Rijvisschestraat

31okt15, Rijvisschestraat

31okt15, Rijvisschestraat

Hier ken ik het verhaal niet van:

02nov15, Antwerpsesteenweg

02nov15, Antwerpsesteenweg

Een schoolactie?
Een buurtwens?
Of…?

Dit verhaal ken ik wel:

17nov15, Jules De Saint-Genoisstraat

17nov15, Jules De Saint-Genoisstraat

Op Moscouviaduct is fietsen reeds lang een avontuur.
Hellingen nodigen uit… om met zekere regelmaat in de vangrails te duiken.
Ik ben persoonlijk voor fietssuggestiestroken, ze vergroten de zichtbaarheid van fietsers, maar ze zijn hier als maatregel ruim onvoldoende.
Grotere investeringen dringen zich op.
Van geen wonder dat de boodschap zo flagrant is.

In autostad Oostakker zijn boodschappen subtieler:

25okt15, Kouterbosstraat

25okt15, Kouterbosstraat

Zou zo’n emoboodschap helpen?

25okt15, Kouterbosstraat

25okt15, Kouterbosstraat

25okt15, Kouterbosstraat

25okt15, Kouterbosstraat


Of is een subtiele boodschap een efficiëntere snelheidsremmer?
25okt15, Kouterbosstraat

25okt15, Kouterbosstraat

One Response to “Draagvlak (2)”

  1. Frans Says:

    Als zelfs een flitscontainer van twee ton nauwelijks effect heeft, dan lijken deze zelfgebouwde verkeersborden en andere gadgets helemaal pietluttig.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: