Home

Absurd en gevaarlijk

30 november 2015

Als je de Ringvaart oversteekt richting Gent aan de Ghelamco Arena wordt je sinds kort geconfronteerd met dit:

26nov15, 13u30, R4

26nov15, 13u30, R4

Als het licht meewil zie je de nieuwe paal beter staan:

26nov15, 11u50, R4

26nov15, 11u50, R4

Sinds ik de paal heb gezien ben ik mij aan het afvragen wat voor commentaar ik daarbij op Fietsbult moet geven. Maar helaas, ik ben sprakeloos en ik geraak niet verder dan een titel, en zelfs die titel heb ik niet zelf bedacht: het is een citaat.

19 Responses to “Absurd en gevaarlijk”

  1. Frans Says:

    Bij de administratie zouden ze nog liever een fietser spiezen dan een automobilist beletten om op het fietspad te rijden. Een variant daarvan treft men aan op het fietspad tussen Bargie- en Contributiebrug: de brug over de Leie is er versmald met zware betonblokken. Zit er bij de bedenkers van dergelijke ingrepen dan geen enkele fietser met een greintje verbeelding, inlevingsvermogen en doortastendheid?

  2. Hilde Says:

    Deze paal zal een auto er niet van weerhouden om links of rechts over het gras te rijden.
    Schuldig verzuim?

    • Renaat Says:

      Inderdaad. Wat er wel zou moeten gebeuren (buiten het onmiddellijk verwijderen van dat paaltje) is zorgen voor een duidelijke voorrangssituatie. (Ik weet dat als er niets wordt aangegeven er voorrang van rechts geldt, maar dat is – zeker op een T-kruispunt – lang niet altijd de meest logische keuze. Bovendien is het wijzer om er voor te zorgen dat de voorrangsregeling ook duidelijk staat aangegeven.

  3. JanG Says:

    Als je dan de bocht naar rechts volgt, hebben ze het – al niet erg brede – fietspad voorzien van een volle witte lijn. Je kunt er bij wijze van spreken nog net je wielen tussen mikken. De eerste ontwerpfout was dat het fietspad voor zo’n onoverzichtelijke bocht veel te smal was; nu hebben ze het in elke richting nog veel smaller gemaakt. Wie verzint zoiets?

  4. Renaat Says:

    Nogmaals een voorbeeld van idiote onkunde en schuldig verzuim als men deze situatie handhaaft.

  5. jandefietser Says:

    De bedoeling is duidelijk niet om automobilisten tegen te houden: die moeten al kweet-niet-hoelang over het fietspad rijden voor ze daar geraken en kunnen, zoals Hilde zegt, over het gras verder. Wat een paaltje met voorrang te maken is ook een raadsel: wie het meest hinder van het paaltje ondervindt, heeft voorrang, of zo? Wat wel de bedoeling is, als er al een bedoeling is, is mij totaal onduidelijk.

  6. tdv Says:

    Wat is het nut van dit paaltje nu precies?


  7. Zou het eventueel kunnen dat iemand gedacht heeft dat zo’n paaltje zou aanzetten om aan de rechterkant te blijven rijden ofzo.
    Hoewel ik daar ook niet echt het nut van inzie.
    Slopen dat ding !!


  8. ’t Is winter: vroeg donker, laat klaar. Paaltje is ook totaal niet reflecterend. Wie zal opdraaien voor de kosten voor wie erop knalt met de fiets?
    Hoe verzint iemand zoiets!

  9. jandefietser Says:

    Update: je kan terug veilig door, het paaltje is verdwenen. Oef.

  10. jandefietser Says:

    Eerst gezien: ergens vorige week. Verdwenen: vanavond rond zes uur. Het is volgens mij een rustwekkende verdwijning.

  11. fietser Says:

    Frappant dat sommigen hier beweren dat dit “geen auto’s tegenhoudt omdat auto’s daar niet kunnen komen.”. Welnu: hou u vast: auto’s rijden wél tot daar, zelfs BUITEN de voetbaldagen !! Jawel, honderden meters over het fietspad, op klaarlichte dag. Bv. het fietsdoorsteekje tussen de Sluisweg en het R4-fietspad ter hoogte van de Hamerlandtragel: dáár heb ik al doodleuk wagens zien inrijden naar het R4-fietspad, en dan lekker over het fietspad richting R4-brug. Idem trouwens voor het fietspad ter hoogte van het voetbalstadion.

    En tijdens voetbalmatchen wordt het natuurlijk erger. En als straks weer auto’s doodleuk op het fietspad parkeren voor de match (zelfs het fietspad op de brug!?) dan gaan we ook weer met zijn allen klagen dat er geen infrastructuur is aangebracht om ze tegen te houden?

    • yves Says:

      Euh, dus om de veiligheid te verhogen plaatsen we een paal op een kruising? Het komt er enkel op aan van de juiste bronnen te raadplegen. In Nederland is er voldoende warm water uitgevonden, dat -gelukkig maar- doorsijpelt naar hier. (zie de Fietsbult van 2 december) En voor zij die een aversie hebben van kennis uit buurlanden, de Fietsersbond en Fietsberaad Vlaanderen kunnen hun kennis aanleveren. Lees bijvoorbeeld dit.

    • jandefietser Says:

      Als een automobilist echt tot daar rijdt om een parkeerplaats te zoeken zal hij zeggen: `Ah, een paaltje. Dat betekent dat hier niemand door kan (fietsers zijn toch geen mensen). Dus mag ik mijn auto hier parkeren.’ Bovendien: bij matchen staat er politie aan het fietsdoorsteekje en hangt er een politielint over het fietspad. Dat paaltje zal dus niet veel werk hebben.

      Nog afgezien van het feit dat die hypothetische auto dus inderdaad al een hele tijd fietsers in gevaar brengt op het fietspad voor hij aan het paaltje komt en het dus geen goed idee is om hem pas daar tegen te houden. Waarom zou hij trouwens de afslag naar de brug nemen en niet rechtdoor rijden?

      Kortom, de idee om daar een paaltje te zetten om auto’s tegen te houden is, inderdaad, absurd.

      • tuur Says:

        1/ “als een automobilist echt…” Laat die “als” maar weg, ze doen het écht. Zelfs meer dan 1 automobilist. (Je ziet wat als je wat naar buiten tuurt vanuit de Blue Towers)
        2/ Wat zo’n automobilist dan denkt? Mij een raadsel wat in het hoofd van zo’n automobilist omgaat. Als er überhaupt al IETS omgaat in hun hoofd. Voor mij part rijden ze er zich maar hopeloos vast in het gras.
        3/ Bij matchen: het gaat natuurlijk om die pipo’s die er vroeg bij zijn voor hun stunt, vóór de ordediensten het verkeer beginnen regelen (en die gelukkig toch nog hun ‘vaststelling’ kunnen doen.)

        Dat dit paaltje niet de meest logische en te doorgronden “oplossing” was, is duidelijk. Maar er werd tenminste al actie ondernomen. Met een normale dialoog naar de verantwoordelijke overheden komen we hopelijk naar een nog betere oplossing ; maar meteen de achterliggende aanleiding weglachen en ontkennen helpt noch de overheid en noch ons fietsers vooruit.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: