Home

Paaltjes (5)

2 december 2015

Het ene paaltje is het andere niet.
Er is een uniforme aanpak op komst voor Gentse stadswegen.
Niets te vroeg.
De Blauwe brug Tussen N9 en Groendreef is een testcase.

We doen hier een fiets/paaltjestoets:

Blauwe brug

Blauwe brug

Onze standpunten :

  1. Hoe minder paaltjes hoe beter.
  2. Als het moet (en dat is jammer genoeg op een aantal plaatsen zo) dan eenvormige uitvoering.

Met deze optiek bekijken we deze realisatie (alleen de paaltjesproblematiek):

  • Kant N9. Schitterend, geen enkele reden om paatje te plaatsen. Ter hoogte van de rijweg is er een borduur waar geen enkele (normale) autobestuurder zou en kan over rijden. De lijnmarkering mag er zijn ook zonder paaltjes, zoals er op een autoweg ook markeringen zijn.
    N9

    N9

  • Kant Groendreef (na observatie ter plaatse): goede markering. Het paaltje staat iets op het brugvlak zodat er in- en uitdraaien goed mogelijk is.
    Indraaien op brug

    Indraaien op brug

    Maar: (even herhalen: ter plaatse kijken geeft bijkomende info) dit soort situaties is speciaal. We gaan van een dubbelrichtingsfietspad  dat evenwijdig ligt met het water naar een brug. Nu staan er tussen fietspad en rijweg ook paaltjes. Indien men deze oordeelkundig plaatst, zonder rechtdoor rijdende fietsers te hinderen, dan moet er op de brug geen enkel paaltje staan. De markering is er best altijd om de fietser op te wijzen dat ze rechts moeten aanhouden.

    Groendreef

    Groendreef

Besluit:

  1. Elke situatie goed bekijken. Zijn paaltjes echt nodig? Onrechtmatige doorgang autoverkeer? Foutparkeerders?
  2. De gekozen uitvoering is duidelijk zichtbaar en goed. Daar is overigens voldoende vakliteratuur over).

We hopen op een snelle uitvoering om overal de onveilige toestanden weg te halen (zoals bijvoorbeeld op de Rozebroeken) en zeker bij elke nieuwe realisatie onmiddellijk deze “fiets/paaltjestoets “ toe te passen .

Dit is een korte toets; wie graag meer info heeft kan hier kijken wat het Nederlandse Fietsberaad daarover te zeggen heeft.

7 Responses to “Paaltjes (5)”

  1. winfriedhuba Says:

    Mooie bult!
    Kleine verbetering volgens de Hollandse normen: niet enkel verf rond de paal maar liefst ook ribbels om slapende fietsers wakker te schudden.

  2. Frans Says:

    Inderdaad mooie bult. Het paaltje tussen rijbaan en fietspad op de laatste foto heeft een ander groot nut: auto’s beletten om in de greppel fietsers nat te rijden. In dat opzicht mogen er verderop langs de vaart nog enkele paaltjes bij.

  3. Frans Says:

    De ergste paaltjes staan een paar honderden meters verder: in het water onder de Gebroeders De Smetbrug over de Verbindingsvaart. Die palen moeten de fietsonderdoorgang dragen, maar er is daar iets misgelopen en alles staat al maanden stil. Blijkbaar minder prioritair dan een witte streep op deze Westerringbrug. Zo blijven de Palinghuizen een verschrikking voor fietsers: je moet al een hele gladde zijn om er heelhuids door te glippen.

  4. Nadine Says:

    In essentie inderdaad mooie bult.
    Toch een kanttekening bij de derde foto (indraaien op brug): Gemakkelijk uitdraaien van de brug en gemakkelijk indraaien komende van Mariakerke: 100% mee eens.
    Gemakkelijk indraaien komende van Gent… hm… de fietser op de linkerkant van de foto rijdt toch eventjes aan de verkeerde kant van de volle witte lijn.

  5. Sam Says:

    Aan het kuispunt met deze westerringspoorbrug en de verkeerslichten vd brugsevaart is het ook veranderd en heeft men er eindelijk een rond punt proberen maken. Maar… niet elke fietser snapt dat en sommigen blijven, komende van de westerringspoorbrug naar links afdraaien om in wijzerszin de foute oversteekplaats te kiezen. Idem omgekeerd voor mensen die de andere richting fout oversteken. Pijl markeringen op de grond kunnen dit wel oplossen. Het ‘ronde’ punt is nu te herkennen door de voorrangstekens op de fietspaden, welke vroeger voorrang hadden op overstekende fietsers/voetgangers.

    • Frans Says:

      Met die enkele haaientanden kan je daar inderdaad een soort “rondpunt” raden, maar voor de rest trekt dit op niets. Dit is oplapwerk van de ergste soort, met onwaarschijnlijke bulten en zonder opstelstroken. De N9 ging daar helemaal heraangelegd worden in … 2009. Wie er destijds aanwezig was of de infovergadering heeft een avond en veel illusies verloren.


  6. […] kant Coupure voelt ter plekke goed aan. Het is een vervolg op de “strepentaal” rond de paal aan de blauwe brug over de Brugsevaart. Pas bij het bekijken van de foto’s kwamen er twijfels. Er is ongetwijfeld grondig nagedacht […]


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: