Home

Jaaroverzicht (2): yin, werfnonchalance

22 december 2015

Vergeef me.
“Jaaroverzicht” is een te opgeblazen woord.
Pure pretentie.
Alsof alle kennis mijn deel is.
Nope.
“Jaarbedenkingen” dekt meer de lading.

Zoals je vrijdag kon lezen: mijn respect voor wegen- en bouwwerkers groot en klein is torenhoog.
Hun loon is -zo vertellen sommigen van hen mij toch- boven de middelmaat.
Terecht.
Veiligheid is in de bouw een prioritair aandachtspunt.
Uiteraard.
Dan vraag je je af hoe het komt dat de fietsperimeters van werven, en -erger- werven zelf vaak zo onveilig georganiseerd worden.
Nonchalance?
Of “kostenbeheersing”?
Een bloemlezing uit de foto-oogst van de laatste maanden, met als enige bedoeling: de handboeken “Bad examples” van de Confederatie Bouw en Wegenbouw.be te stofferen.

Dit is “Hinder Voor Beginners”:

02okt15, Burggravenlaan

02okt15, Burggravenlaan

09okt15, Burggravenlaan

09okt15, Burggravenlaan

Deze situatie was een deel van de politiecursus “Oogje Dichtknijpen Voor Gevorderden”:

17okt15, Antwerpsesteenweg

17okt15, Antwerpsesteenweg

“Hinder Voor Gevorderden” is makkelijk.
Wat heb je nodig?
Een grote vrachtwagen, en géén vergunning:

25nov15, Kortrijksesteenweg

25nov15, Kortrijksesteenweg

23nov15, Toekomststraat

23nov15, Toekomststraat

Dat zijn allemaal situaties op drukke verkeersassen.
Ze komen er blijkbaar mee weg.

Louter mensen met een Master in de Moraalwetenschappen worden toegelaten tot het postgraduaat “Gelijkberechtiging Voor Automobilisten En Fietsers”:

23okt15, Biervlietstraat / Gasmeterlaan

23okt15, Biervlietstraat / Gasmeterlaan

23okt15, Gasmeterlaan

23okt15, Gasmeterlaan

Dit is een geslaagde praktijkoefening “Meer Ruimte Innemen Dan Nodig”:

19nov15, Sint-Denijslaan

19nov15, Sint-Denijslaan

19nov15, Sint-Denijslaan

19nov15, Sint-Denijslaan

19nov15, Sint-Denijslaan

19nov15, Sint-Denijslaan

Maar alles kan beter:

23nov15, Vogelmarkt

23nov15, Vogelmarkt

23nov15, Vogelmarkt

23nov15, Vogelmarkt

Bermonderhoud is een klasse apart.
Het lijkt een eenvoudig beroep, maar het is het niet:

23okt15, Binnenring Zwijnaarde

23okt15, Binnenring Zwijnaarde

23okt15, Binnenring Zwijnaarde

23okt15, Binnenring Zwijnaarde

23okt15, Binnenring Zwijnaarde

23okt15, Binnenring Zwijnaarde

23okt15, Binnenring Zwijnaarde

23okt15, Binnenring Zwijnaarde

23okt15, Binnenring Zwijnaarde

23okt15, Binnenring Zwijnaarde

De werf Heerweg-Noord blonk uit in de specialiteit “We Doen Maar Wat”:

23okt15, Heerweg Noord

23okt15, Heerweg Noord

23okt15, Heerweg Noord

23okt15, Heerweg Noord

Dan krijg je zulke situaties:

31ok15, Heerweg Noord

31ok15, Heerweg Noord

31ok15, Heerweg Noord

31ok15, Heerweg Noord

De oplossing was eenvoudig, een paar paletten verzetten:

23okt15, Heerweg Noord

23okt15, Heerweg Noord

Verderop de werf waren er paar betere pogingen:

31ok15, Heerweg Noord

31ok15, Heerweg Noord

31ok15, Heerweg Noord

31ok15, Heerweg Noord

Eandis wou ook meespelen:

31ok15, Heerweg Noord

31ok15, Heerweg Noord

31ok15, Heerweg Noord

31ok15, Heerweg Noord

31ok15, Heerweg Noord

31ok15, Heerweg Noord

Vrijdagavond 11 december zweefde op deze werf een spooky sfeer, een filmset waardig:

11dec15, Heerweg Noord

11dec15, Heerweg Noord

11dec15, Heerweg Noord

11dec15, Heerweg Noord

11dec15, Heerweg Noord

11dec15, Heerweg Noord

11dec15, Heerweg Noord

11dec15, Heerweg Noord

11dec15, Heerweg Noord

11dec15, Heerweg Noord

11dec15, Heerweg Noord

11dec15, Heerweg Noord

11dec15, Heerweg Noord

11dec15, Heerweg Noord

11dec15, Heerweg Noord

11dec15, Heerweg Noord

11dec15, Heerweg Noord

11dec15, Heerweg Noord

11dec15, Heerweg Noord

11dec15, Heerweg Noord

Deadlines zijn zinvol, maar niet om een paar mensen onbegeleid hun plan te laten trekken.

De dwingende deadline voor de afwerking van het kantoorgebouw aan de Dampoort kon je aflezen aan het late uur dat de glazenwasser aan het werk was:

16dec15, 19u10, Dampoort

16dec15, 19u10, Dampoort

Je kon het ook aflezen aan het gemak waarmee bouwvakkers van de omgevingsaanleg het fietspad innamen.
Zo’n overgangsfase is nooit “evident”.
De paar keer dat ik er passeerde was de afwerkingsrush in volle gang, zonder ook maar iets van toezicht.
Fietsers mochten hun “plan trekken”.
En dat op de Dampoort.

14dec15, Dampoort

14dec15, Dampoort

14dec15, Dampoort

14dec15, Dampoort

17dec15, Dampoort

17dec15, Dampoort

Dit is de werf Antwerpsesteenweg.
Er ligt veel modder op de weg, maar er is geen enkele signalisatie te zien.
Het lijkt alsof het fietspad weer opengesteld is.

20dec15, Pilorijnstraat

20dec15, Pilorijnstraat

20dec15, Pilorijnstraat

20dec15, Pilorijnstraat

20dec15, Antwerpsesteenweg

20dec15, Antwerpsesteenweg

20dec15, Antwerpsesteenweg

20dec15, Antwerpsesteenweg

Iets verderop was een man stenen aan het verplaatsen.
Misschien was ik er net op het “foute uur”?

Hier was het het “foute weekend”:

20dec15, Fabiolalaan

20dec15, Fabiolalaan

De gele betonblok die het pad autovrij diende houden is gewoon verplaatst:

20dec15, Fabiolalaan

20dec15, Fabiolalaan

En wat moet een mens hiervan denken?

20dec15, Fabiolalaan

20dec15, Fabiolalaan

20dec15, Fabiolalaan

20dec15, Fabiolalaan

20dec15, Fabiolalaan

20dec15, Fabiolalaan

20dec15, Fabiolalaan

20dec15, Fabiolalaan

20dec15, Fabiolalaan

20dec15, Fabiolalaan

20dec15, Fabiolalaan

20dec15, Fabiolalaan

Toen werd het een beter idee om de dame een handje toe te steken.

Er zijn mensen die geloven dat fietsers in de watten gelegd worden.
Dat zijn mensen die zelf niet fietsen.
De realiteit is anders.
Er zijn nog véél werven te gaan om Gent een fietsvriendelijke stad te noemen.
Ik ben pro werven.
Hoe meer hoe liever.
De resultaten van de werven maken de stad (meestal) leefbaarder.
En die werven zullen altijd hinder geven.
De volmaakte wereld bestaat niet.
Een maatschappij die wil inzetten om méér voetgangers en fietsers in het verkeer te zien moet die doelgroepen maximaal comfort geven, ook in werfzones.
Aannemers hebben daar een belangrijke verantwoordelijkheid in, die ze liefst negeren.
Het sussende zinnetje” “Het is toch verbeterd” is waar.
En het is vooral sussend.
Bij klachten kom je soms bij de mensen van minderhinder terecht, en zij leveren vaak goed werk.
Maar hebben die mensen voldoende mankracht en middelen om werven goed op te volgen?
Of zijn ze het schaamlapje van dienst?
De buffer, met als enig mandaat om diplomatisch te laveren tussen algemeen belang en commercieel belang?
Trouwens, zouden al die werfleiders thuis ook zo werken?

Mijn teerbeminde moet op weg naar haar (nacht)werk de werf Brusselsesteenweg en de werf De Pintelaan dwarsen.
Vooral ’s morgens op weg naar huis vindt ze het in deze donkere maanden “geen pretje”.
Soms ronduit onveilig.
Maar ze vloekt af en toe eens, en blijft fietsen.

11 Responses to “Jaaroverzicht (2): yin, werfnonchalance”

  1. Peter Backx Says:

    Een werf die ik hier nog niet zag verschijnen is Dok Noord. Het fietspad tegenover de blauwe kraan wordt daar zowat altijd gebruikt als parkeerstrook voor vrachtwagens.
    En het is niet even om wat in of uit te laden. Vele staan er de hele dag.

  2. Frans Says:

    Ik zie nergens een botsabsorbeerder …

  3. Vervaeke Marc Says:

    En de fietsers maar blijven wijzen op hun al dan niet vrijwillige plichten: zorg dat je zichtbaar bent (fluohesje, op den duur “kerst”verlichting) en draag zeker een helm!

    • Chris S Says:

      Ik fietste vrijwillig als een kerstboom en ik zag dat het goed was: geen chauffeur had me niet gezien. Fietste. Want ik heb onvrijwillig mijn S(peed)-Pedelec moeten afstaan door een hypocriete en corrupte EU-overheid die deze degradeerde tot motorfiets.

      • Peter Backx Says:

        Ik doe nog even verder met mijn speed pedelec. Op termijn zal ik alles wel in orde brengen, maar of de automobilisten het dan gaan kunnen appreciëren dat ik op “hun” weg moet rijden, dat betwijfel ik (bv. aan Coupure mag je dan niet meer op het fietspad)

        Tot nader orde heerst er vooral onduidelijkheid. Mijn bank zegt me dat ik niks moet doen omdat het geen e-bike is. Dan maar bij mijn verzekeringsmakelaar. Die probeert me een verzekering voor bromfiets type B te verkopen, terwijl er specifieke polissen waren beloofd. Ook voor de helm waren er beloftes dat er een type voor speed pedelecs zou komen, maar niemand lijkt exact te weten hoe het zit.

        Tot slot, hoe zal men dit in godsnaam controleren? Je kan de fiets niet op rollen zetten en op de gaspedaal duwen. En als je zelf moet meetrappen bij de test, gaat men dan ook alle koersfietsen onder het bromfietsreglement laten vallen?

        Ik vermoed dat er een “Belgische” gedoogoplossing zal ontstaan. En dat degene die met wat gezond verstand rondrijden niet zoveel problemen zullen hebben (bv. in Gent zelf kom ik eigenlijk nauwelijks boven de 25km/h)

        • Chris S Says:

          Ik kan in jouw standpunt komen.
          Maar ik ben principieel tegen die kunstmatige en onlogische categorisering in snor- en bromfietsen om verschillende redenen die ik hier niet ga uiteenzetten, het is hier off-topic en geen kat ligt er wakker van. Dus weer in Das Auto.
          Gezegende heilige nachten nog.

  4. Ellenvl Says:

    Mooie collectie!
    Schade op foto thv brug R4 aan de Ghelamco aan de LF bordjes, heb ik gemeld aan de groteroutepaden met positief gevolgd. Nadien was het snel hersteld!

    • Thomas Says:

      nadien is relatief…
      Ik heb in 2013-2014-2015 telkens hetzelfde defekte voetpad in de Schuurstraat gemeld… Vorige maand kreeg ik te horen dat ze voorrang geven aan betaalde opdrachten…

      Het staat voorlopig gepland voor 2de helft van 2016….

  5. Hilde Says:

    Mooi (jaar)overzicht😉
    Ik zie ook nog niet helemaal hoe het nu zit op de nieuw aangelegde Antwerpsesteenweg. Richting stad is er op het laatste deel (tussen Kogelstraat en de aansluiting op de bushaltes) een heel breed fietspad. Dat werd tijdens de werken ingezet als tweerichtingfietspad, wat handig was. Nu lijkt het alleen maar een fietspad stadinwaarts te zijn. Aan de overkant van dit stuk steenweg, tussen het “rondpunt” en de Pilorijnstraat, staat wel een bord dat fietsers in twee richtingen mogen rijden, maar dat stuk is een pak smaller.
    Wat is hier de logica?

    • Hubert Says:

      FB Gent is al jaren vragende partij om verbinding Dampoortstraat naar Spijkstraat volledig dubbel richting te maken (idem as L.Munichstraat -Dendermondsesteenweg Een onderdeel ervan was de doorsteek Ex NMBS station naar Spijkstraat (zie fietsbultje 2013).
      Niets hiervan ,maar het begin Antwerpsesteenweg is dubbelrichtings fietspad (kant Kogelstraat) dit geeft toch al iets meer mogelijkheden .( richting Pilorijstraat en ook Pilorijstraat)

      • Hilde Says:

        Volgens mij is het niet de kant Kogelstraat die dubbelrichtingsfietspad is, maar de kant Pilorijnstraat. En dat is net het rare, want dat is het smalle fietspad, terwijl kant Kogelstraat breed is.
        Het is bovendien niet duidelijk hoe je op een wettelijk toegelaten/veilige manier op dat fietspad zou kunnen raken.
        Onduidelijkheid troef, wat mij betreft.


Geef een reactie

