Home

Goede voornemens

1 januari 2016

De fiets is voor velen, jong en oud, hét vervoersmiddel bij uitstek in Gent. Het voelt als vliegen doorheen een stad. Snel op je bestemming en je geniet van het exclusieve voordeel ‘Uitgezonderd fietsers’. Bovendien is fietsen gratis, goed voor het milieu en de dagelijkse portie beweging is mooi meegenomen.

Je zou kunnen besluiten dat het heerlijk vertoeven is op de fiets in Gent.

Maar diegenen die dagelijks fietsen in en rondom Gent ondervinden ook nadelen. Assertief zijn, is nodig in een stad als Gent. Dit is nog geen fietsstad en daarom moet je als fietser je mannetje staan t.o.v. andere weggebruikers zoals bv. de auto- en busbestuurders en de voetgangers.
Vaak voel ik mij als fietser in het nauw gedreven en zit ik op het puntje van mijn zadel. Klaar om duidelijk te maken dat ik ook aanwezig ben op de openbare weg. Er is niet altijd een fietspad op de weg waardoor bestuurders niet de nodige aandacht schenken aan fietsers.

Deze blogpost is niet tegen alle bestuurders en voetgangers want toegegeven, niet alle fietsers houden zich steeds aan de verkeersregels.

Maar waarop ik graag de nadruk wens te leggen, is het gedrag van alle weggebruikers in het, veelal zeer hectische, verkeer in Gent.

Het is opvallend hoe opgejaagd iedereen vaak is. Stress is makkelijk over te nemen, ook in het verkeer. Een waar sneeuwbaleffect.
De voetganger eist het voetpad op en het fietspad, tot vervelens toe, vaak ook. De bestuurder houdt vaak geen rekening met de fietser.
Hierdoor is het niet ontspannend fietsen en moet je meer dan alleen alert op je fiets zitten. Misschien dan maar een sirene op het hoofd van de fietsers?

Een nieuw jaar nadert met nieuwe kansen om het verkeer in Gent aan te pakken. Het gedrag van de weggebruikers is te agressief. Er wordt getoeterd, geroepen, auto’s krijgen een ‘duwtje’ van de fietsers,…
Maar zou men niet beter meer rekening houden met de verkeersregels alvorens zo’n wangedrag te vertonen?
Excuses in het verkeer merk ik niet vaak op. Het zou fijn zijn, mocht de persoon die in fout is, zijn fout herkennen. Echter gaat alles zeer snel in het verkeer…

De voornemens voor 2016:
– Minder wangedrag in het verkeer.
– Volg de verkeersregels.
– Schenk de nodige aandacht aan andere weggebruikers.
– Meer fietsers in Gent.
– En bovenal wees hoffelijk in het verkeer en heb respect voor elkaar.

Een bestuurder heeft 1000 ogen nodig als hij rijdt in en rondom Gent maar een fietser nog meer. Bij een aanrijding zal de zwakke weggebruiker veelal het meest schade ondervinden.

In 2016 blijven wij streven naar een betere fietsinfrastructuur in regio Gent! Eveneens hoop ik dat Gent zich ooit een fietsstad kan noemen waar het aangenaam fietsen is.

Tot slot wens ik (Joëlle, nieuwe blogster op Fietsbult) aan iedereen een Gelukkig Fietsvriendelijk Nieuwjaar!

Happy-Holidays
Gocco card from Etsy (http://www.etsy.com/listing/55448350/happy-holidays-gocco-bike-card)

7 Responses to “Goede voornemens”

  1. Julien Says:

    Gelukkig nieuwjaar voor iedereen en blijf fietsen

  2. jandefietser Says:

    Dag Joëlle. Meteen met de nieuwjaarsdeur in huis gevallen. Welkom bij Fietsbult.

  3. Voetganger Says:

    Wat is er in godsnaam mis mee dat de voetganger het voetpad opeist??? Als hij zelfs het voetpad niet meer mag hebben… En zo is het effectief want de fietser die vindt dat de openbare weg niet voldoende vlot bereidbaar is die fietst dan maar doodleuk op het voetpad. Als het van mij afhangt, zou de politie de fietsers die dat doen zwaar moeten beboeten en ook hun fiets in beslag moeten nemen. Op het voetpad fiets je niet, je stapt naast je fiets.
    Fietsers lijken te denken dat ze recht hebben op een wielerpiste zoals het Kuipke. Hallo, zo werkt dat niet in een stad met smalle straten waar men de openbare tuimte deelt met auto’s, bussen, trams en voetgangers. De zwakste wegggebruiker is en blijft de voetganger, laten we dat toch niet vergeten.

    • Frans Says:

      Er is helemaal niets mis mee dat de voetganger het voetpad opeist, wel dat hij ook het fietspad opeist. Hierboven staat er staat niets anders. En dat de politie weggebruikers aanspreekt die niet lopen of rijden waar het hoort, dat kan niemand tegen zijn.

      • Voetganger Says:

        Dit is de zaken volledig omgekeerd voorstellen. Ik heb nog nooit gemerkt dat voetgangers het fietspad opeisen, wel omgekeerd!!! Woon in Brussel, elke dag zie ik dat! Het zijn de fietsers die het probleem zijn niet de voetgangers. En de enige aanpak die zal werken is zero tolerance voor elke fout van een fietser. Wie niet horen wil, moet voelen.

        • yves Says:

          Er spreekt uit uw woorden veel emotie, en daar zal u als Brusselaar ongetwijfeld uw redenen voor hebben. Maar dit is een blog over Gent. We willen u volgaarne in Gent een rondleiding langs enkele plaatsen die uw gelijk onderschrijven. En daarna zetten we de rondleiding verder langs de plaatsen waar het fietspad voor fietsers een slalomparcours tussen voetgangers / lopers is. Misschien dat u daarna de nuances in de tekst van Joëlle gelezen krijgt? Nuances, zoals: “Deze blogpost is niet tegen alle bestuurders en voetgangers want toegegeven, niet alle fietsers houden zich steeds aan de verkeersregels.

          Maar waarop ik graag de nadruk wens te leggen, is het gedrag van alle weggebruikers in het, veelal zeer hectische, verkeer in Gent.”

        • Lodewijk Says:

          Graag wil ik er nog aan toevoegen, aan wat Yves heeft geschreven. Dat voetgangers en fietsers, als zachte/sportieve weggebruikers, geen natuurlijke vijanden van mekaar zijn. Eerder bondgenoten, zeker in een stadsomgeving.

          De onderlinge wrijvingen en botsingen komen voort uit de zeer beperkte ruimte die we toebedeeld krijgen van de wegbeheerder.

          Zowel in Gent als Brussel (of andere plaatsen) hoeft men maar het percentage van de straat van gevel tot gevel te bekijken om te weten wie slechts kruimels van de “taart” krijgt en wie het beste (middenstuk) en het grootste deel krijgt.

          Ik kan verschillende plaatsen tonen waar de wegbeheerder fietser en voetganger plots in mekaar plaats laat overgaan. Of in de praktijk eigenlijk verplicht om dezelfde plek te moeten delen. Of slechts voor 1 van de 2 plaats voorziet.

          Ik stel dus voor om de wegbeheerder in Brussel aan te spreken over de gebrekkige weginfrastructuur voor voetgangers en/of fietsers.
          Uiteraard moeten de zachte weggebruikers zich ook aan de verkeersregels houden, maar wanneer ze een gebrekkige infrastructuur hebben helpt dat absoluut niet.
          Wie die verkeersregels bekijkt zal ook zien dat die feitelijk helemaal op maat van een andere weggebruiker zijn gemaakt. Ze zijn vaak vaag en onduidelijk opgesteld voor voetgangers en fietsers. Soms is het ook gewoon onveilig om letterlijk de verkeersregels voor voetgangers en fietsers te volgen.
          Dus ook daar is er heel wat werk aan de winkel.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: