Home

Rozemarijn

12 januari 2016

De werken aan de lang beloofde onderdoorgang van de Rozemarijntjesbrug zijn gestart.
De fietsroute langs Coupure Links, het drukste fietspad van Gent, krijgt daardoor een veiliger oversteekplaats van tramlijn 21/22.
Gedenk ook: deze tramas zal na de invoering van het Circulatieplan in april 2017 een drukkere autoas worden.

11jan16, Coupure Links

11jan16, Coupure Links

11jan16, Coupure Links

11jan16, Coupure Links

11jan16, Coupure Links

11jan16, Coupure Links

11jan16, Coupure Links

11jan16, Coupure Links

11jan16, Coupure Links

11jan16, Coupure Links


Deze nieuwe schakel in de fietsas doet dromen van rozemarijn.
We kunnen bijna niet wachten.
Maar hou in gedachten: de komende maanden passeert iedereen er in een werfzone, en via de rijweg.
Het fietspad op de werfzone is afgesloten.
Uitkijken en voorzichtigheid is de boodschap!
Reken dus twee minuutjes bij je reistijd.

11jan16, Coupure Links

11jan16, Coupure Links

11jan16, Coupure Links

11jan16, Coupure Links

11jan16, Coupure Links

11jan16, Coupure Links

11jan16, Coupure Links

11jan16, Coupure Links

11jan16, Coupure Links

11jan16, Coupure Links

11jan16, Coupure Links

11jan16, Coupure Links

11jan16, Coupure Links

11jan16, Coupure Links

De dakplaat van deze onderdoorgang ziet u hier.
Daardoor blijft de Rozemarijntjesbrug volledig in werking.
Meer foto’s van de werf op De Gentenaar en Het Laatste Nieuws.

Velen denken dat met deze onderdoorgang alle fietsers van het kruispunt verdwijnen.
Dat is natuurlijk niet zo.
Fietsers die van en naar de R40 en het centrum willen zullen blijven oversteken.
Het volume overstekende fietsers zal wel drastisch dalen.
We zijn benieuwd naar het concept van deze fietsverkeerswissellaar.
En naar de plannen om van de Coupure Links een fietsstraat te maken.
Zal dit samenvallen met de opening van de onderdoorgang aan het begin van de zomer?

17 Responses to “Rozemarijn”

  1. Frans Says:

    Meer autoverkeer op de Rozemarijnbrug met het mobiliteitsplan? Dat valt nog te zien. De eerste dagen misschien, wanneer de bestuurders nog moeten vaststellen dat zij niet meer over de Leie of de Lieve geraken en bij een volle St-Michielsparking moeten terugkeren. Daarna komt hier alleen bestemmingsverkeer binnen deze weliswaar uitgestrekte lob.

  2. Winfried Huba Says:

    Hoe breed is de dekplaat?

    • yves Says:

      Die is cfr de foto héél breed. De ondergrond is technisch belangrijker en vooral: onbekender. Er ligt een collector van Aquafin. Het pad moet minimum 2,5 meter breed worden. Liefst méér, maar dat hangt af van hoe de collector uiteindelijk gebouwd is. Zo interpreteer ik toch de lectuur op deze plannen.

      • winfriedhuba Says:

        2.50m: daar wordt ik niet vrolijk van.
        Aanbevolen volgens ons Vlaams Vademecum Fietsvoorzieningen:
        spitsuurintensiteit in 1 richting >150: breedte eenrichtingsfietspad >2.50m
        spitsuurintensiteit in 2 richtingen >150: breedte tweerichtingsfietspad >3.50m
        Indien >750 fietsers in de spits: breedte >4.00m
        Jij kent de tellingen, Yves.
        2.50m: dat wordt weer dringen en knoeien en er toch overheen blijven rijden. Dat wordt weer schimpen op al die ondankbare en onhoffelijke fietsers.
        We zijn nog mijlenver van Amsterdam en Kopenhagen vandaan.

  3. Alan Says:

    Het is me opgevallen bij de onderdoorgang aan de stropkaai dat het niet om een fietsonderdoorgang gaat maar om een voetgangersonderdoorgang waar fietsers getolereerd worden. Voor mij is dat iets anders dan een fietsonderdoorgang. Zal dit hier ook het geval zijn en is de benaming dan niet verkeerd ?

    • winfriedhuba Says:

      Inderdaad Alan: hier en daar worden fietsers en voetgangers op een onverantwoorde manier gemengd.

      • Alan Says:

        Ik gebruik de doorgang aan de Ter Platenbrug zeer vaak met een bakfiets met daarin 2 kinderen. Aangezien er een stevige helling is heeft een (bak)fietser er belang bij zoveel mogelijk snelheid te halen bij het afdalen om zodoende niet te hard te moeten trappen bij de helling aan de andere kant. Een voetganger die zich op het diepste punt van de doorgang bevindt loopt daarom een groot risico omdat de snelheid van fietsers daar vrij hoog kan liggen en fietsers mekaar kruisen. Ook is het mogelijk dat een groep voetgangers de totale breedte inneemt van de doorgang. Is er dan een voorrangsregeling ? Ik denk dat volgens het STOP-principe de voetgangers altijd voorrang hebben op deze doorgang. Toch noemt men het een fiets- en voetgangersonderdoorgang en zet men vooral de voordelen voor fietsers in de verf. Het zou dus beter andersom zijn want het is eigenlijk een voetpad waarop gefietst mag worden.

        • jandefietser Says:

          Volgens het STOP-principe gaan de belangen van voetgangers boven die van fietsers. Dat wordt hier dan ook gerealiseerd. Voetgangers hebben een zebrapad. Hierdoor hebben ze voorrang en kunnen ze bovengronds blijven, wat qua uitzicht en algemene beleving van de omgeving veel prettiger is dan de onderdoorgang. Natuurlijk in de veronderstelling dat het gemotoriseerd verkeer het verkeersreglement naleeft en daar zit het knelpunt. Voetgangers willen rustig naar de overkant geraken en niet de stress ervaren van stopt-hij-nu-of-niet. Het is dus verkeerd hier een fietser/voetgangerconflict te zien: als voetgangers al onderdoor willen, langs een doorgang met weinig sociale controle, een lelijk uitzicht en een niveauverschil, waarvoor ze dan nog een omweg moeten maken en/of twee straten oversteken (alleen voetgangers die van Rozemarijnbrug naar Rozemarijnbug willen moeten niet oversteken, maar die zijn een eindje van het begin van de onderdoorgang verwijderd) dan komt dat door een voetganger/motorverkeerprobleem. Voetgangers en fietsers samen in een onderdoorgang steken is typisch een toepassing van het POTS-principe.

    • Frans Says:

      Dit is niet te vergelijken. Op de Rozemarijnstraat hebben voetgangers voorrang bij het oversteken (zebrapad). Men kan er de fietsonderdoorgang perfect verbieden voor voetgangers. Of dat iets uithaalt is wat anders, want het fietspad langs de Coupure is eveneens een intens gebruikte jogpiste waar men naar goede Gentse gewoonte laat betijen.

      • Lodewijk Says:

        Ook al staat in wegcode artikel 42 dat voetgangers enkel bij niet-begaanbare trottoirs of bermen de rest van de openbare weg mogen gebruiken (rijbaan, fietspad…). Toch spreekt het voor zich dat de rijbaan of een begaanbare berm niet zo aantrekkelijk voor voetgangers zal zijn om op te stappen/lopen als een verhard fietspad.

        Fietsdoorsteekjes/fietspaden zijn nu eenmaal ook aantrekkelijk voor voetgangers als er geen voetpad is.
        Zelfs een magnetische werking lijken te ze hebben op sportieve voetgangers als die vanop dat fietspad een beter zicht hebben op de idyllische omgeving (volledig begrijpbare keuze ook volgens mij, op een zonnige zondag zie je om dezelfde reden ook veel fietsers op datzelfde fietspad).

        Nu nog onze wegbeheerders ervan overtuigen om niet alleen met fietsers maar ook met voetgangers echt rekening te houden.

        Ik meende overigens dat de minimumnorm 2,50 m voor tweerichtingsfietspad + 1,5 m voor voetpad is?
        Dus minimaal 4 meter breedte indien zowel fietsers als voetgangers er gebruik van maken (schuwafstanden niet mee inbegrepen).
        Of vergis ik mij hierin?

        • Frans Says:

          De vergissing dateert van twintig jaar geleden door te kiezen voor een hoofdfietsas over de volle breedte van de oever van Coupure Links. De Coupure is immers van oudsher een wandelroute (promenade), overigens verlengd door de Nieuwe Wandeling. Indien Coupure Links een fietsstraat wordt, krijgen de wandelaars de oever terug.

          • yves Says:

            Ik zou het anders formuleren, want we spreken over strategie en timing. Het fietspad op de Coupure heeft fenomenaal geholpen om de huidige kritische massa fietsers te bereiken. Toen waren voetgangers (en lopers) nog “onbestaande”, behalve rond winkels en de Watersportbaan. Het jammere is dat het politieke beleid alles aan alles koppelt en wacht op de invoering van het Circulatieplan in april 2017 om er (misschien) een fietsstraat van te maken. Hopelijk komt de volle intentie in het definitieve Circulatieplan.

        • Renaat Says:

          Inderdaad. Zoals ik hier eerder schreef worden heel veel conflicten tussen voetgangers en fietsers veroorzaakt door de infrastructuur. Als er voor één van de twee groepen een aantrekkelijke infrastructuur is (door comfort, omgeving, autoluwheid, …) dan zal de andere groep daar ook sowieso van gebruik maken als ze geen even aantrekkelijke infrastructuur krijgen aangeboden.

          Voor elke fietssnelweg en hoofdfietsroute dient dan (toch op die locaties waar veel voetgangers komen zoals stads en gemeentecentra) ook voor voetgangers een evenwaardig alternatief te worden voorzien wil men conflicten tussen beiden groepen voorkomen of wil men de waarde van de fietsinfrastructuur niet laten aantasten door gebruik door voetgangers.
          Een fietssnelweg is natuurlijk geen fietssnelweg meer als het vol loopt met voetgangers.

  4. Frans Says:

    Deze ochtend over de volle breedte van het “voorlopig” fietspad Coupure Links: een geparkeerde hoogtewerker en een sportwagen. Hopeloos.

  5. jandefietser Says:

    Overigens: een echte toepassing van STOP geeft het fietspad van de Coupure aan de voetgangers en maakt van de rijweg voor auto’s een fietsstraat. Lang geleden dat ik nog iets over dat idee gehoord heb.

    • JanG Says:

      Rekening houdend met het enorme aantal fietsers dat daar rijdt, is dit de enige logische oplossing. Mocht het ooit zover komen, dan liefst wel een betere uitwerking dan in de andere ‘fietsstraten’, waar het continu tot conflicten komt met automobilisten. Het begrip ‘fietsstraat’ lijkt de meesten van hen niet bekend (of ze vegen er vierkant hun voeten aan).


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: