Home

Eronder

15 januari 2016

De werken aan de onderdoorgang van de Rozemarijnbrug lopen.
Maar ook de werken aan de onderdoorgang aan de Nieuwevaartbrug zijn -ergens in december- heropgestart.
Dat is goed nieuws, zelfs een opluchting.
Had iemand zijn huiswerk niet goed gemaakt?
Of dook er een stabiliteitsprobleem op?
Of was de oeverstructuur anders dan verwacht?

26aug15, Palinghuizen

26aug15, Palinghuizen

In ieder geval: terwijl de fietspadwerf Gasmeterlaan / Nieuwevaart klaar was werd het officiële sluitstuk, de werf aan de onderdoorgang, stilgelegd.

26aug15, Palinghuizen

26aug15, Palinghuizen

23okt15, Nieuwevaart

23okt15, Nieuwevaart

We vreesden dat dit een pijnlijke vertraging ging worden.
Niet dus.
Na een dik half jaar beweegt de werf weer:

26dec15, Nieuwevaart

26dec15, Nieuwevaart

Een paar palen werden vervangen:

26dec15, Palinghuizen

26dec15, Palinghuizen

26dec15, Palinghuizen

26dec15, Palinghuizen

26dec15, Palinghuizen

26dec15, Palinghuizen

Nu mag het snel vooruitgaan, want voor fietsers is het er geen pretje, eerder een grote omlegging of ferm onveilig:

26dec15, Nieuwevaart

26dec15, Nieuwevaart

En oh ja, daarna mag dit alles, een kleine fietsverkeerswisselaar, verbonden worden met de Rooigemlaan.
Zo komt de kleine ring R40 alweer een stapje dichter bij de volledige befietsbaarheid.

Tot slot: ook hier is het ontwerp gemaakt om zo kort mogelijke palen te plaatsen.
Hogere palen zouden zwakkere hellingen kunnen opleveren.
Met groter fietscomfort dus.
Groter fietscomfort genereert per definitie méér fietsers, één van de belangrijkste lessen uit Kopenhagen.

3 Responses to “Eronder”

  1. Frans Says:

    De paaltjes bleken niet stevig genoeg en worden nu vervangen. Let ook op de nieuwe zware betonnen dukdalf die de fietsonderdoorgang moet beschermen tegen een verkeerd maneuver van boten (die hier steeds zeldzamer worden). De dubbele rijbaan van de Nieuwevaart op de laatste foto is uitdrukkelijk verboden voor fietsers, maar de omleiding via de Guislainstraat en Palinghuizen is ook weinig realistisch voor wie deze maandenlange stilstand elke dag moet ondergaan.

  2. Frans Says:

    “Nu mag het snel gaan” lees je hierboven. Zes maanden later ligt alles er nog onaangeroerd. Iemand een verklaring? Deugen de palen weer niet? Moet het beton in het water langer drogen? Aannemer failliet? Verlengd bouwverlof? Geen subsidies? Wordt het een race tegen de tijd tussen tram en fiets voor wie eerst over de vaart of onder de brug rijdt? Een mooi onderwerp voor een volgende tentoonstelling in de Guislain dichtbij…

  3. sara matthieu Says:

    dit is de reden en het wordt snel opgelost nu: http://saramatthieu.be/fietsonderdoorgang_smetbrug_binnenkort_afgewerkt


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: