Home

Vamos a Ghelamcoooo

22 januari 2016

Ik werk in Brugge.
Deze week is het een lange werkweek.
Als een radertje in het geheel zijn het dagen vol plezier, en het eindresultaat is altijd de max: een weekend lang het ene concert na het andere, met Johann Sebastian Bach als centraal thema.
“Oude” muziek in 21e eeuws gebouw, nu al voor de zesde keer.

Vanavond was ik vroeg thuis, aankomst uit Brugge in Gent Sint-Pieters om 19u50.
De fietstocht van het station naar huis voelde een beetje vreemd.
Anders dan de vorige avonden met weinig traffiek.
Het begon onder de spoorwegtunnel van de Uilkensstraat.
Vier volwassen mannen in zwarte jas, achter elkaar fietsend?
Op dit uur?
Voorbeeldig hun arm uitstekend om linksaf te slaan?
Whaw!
De wereld verandert.
Ok, ik was wat vroeger dan anders, maar toch… .
Pas aan de Stropbrug werd het ècht druk.
Mannen, véél mannen op de fiets.
Meestal toch mannen.
Meestal in donkere kleuren.
Af en toe een piepende sjaal of muts met veel blauw en een beetje wit.
Mijn frank viel: bekermatch.
Velo Buffalo on the road.

Maar véél!
Véél fietsers.
Op dit uur.
In deze temperatuur.
En wat zou het.
Straks staan al die fietsers warm gefietst in de tribunes.
En ze zijn slim.
Met de fiets moeten ze zich niet haasten.
Geen files.
Geen gedoe.

De stroom fietsers bleef langs me heen flaneren.
Bellevue.
Bisschopstraat.
Fransevaart.
Op naar de Ghelamco.
Ter hoogte van de werf aan de Brusselsestenweg meende ik deze Buffalo te herkennen:
1560384_232518500253339_466785173_n
Ik kan me vergissen.
Er fietsen veel kinderen met een Nutcase en blauwwitte strepen op de wang.
En het was er donker.
De stem van zijn vader klonk bezorgd.
Een doorgang voor fietsers en voetgangers in een werfzone, en verlichtingspalen die niet branden…
Verderop is het nog erger, en géén werfzone, maar een kruispunt van drukke fietsroutes.
Die waar we het dinsdag over hadden.
Ik probeerde daar al een paar avonden foto’s te nemen.
Whaa!
Bewogen foto’s.
Slechte foto’s.
Foute techniek.
Vermoeide prutser aan het werk.
Whaa!
De korte samenvatting: wie licht en donker objectief wil tonen moet een vaste sluitertijd instellen.

Aan de fietsersbrug stond hij te wachten op zijn voetbalvriend(en).
Een blauwe muts.
De blauwwitte sjaal piepte uit de donkere jas.
Altijd beleefd zijn: Of ik wat foto’s mocht nemen?
Tuurlijk.
Kijk goed: je ziet veel kwaliteitsverschil in de fietslichten.

21jan15, Scheldekaai

21jan16, Scheldekaai

21jan15, Scheldekaai

21jan16, Scheldekaai

21jan15, Scheldekaai

21jan16, Scheldekaai

21jan15, Scheldekaai

21jan16, Scheldekaai

Je ziet duidelijk de twee functies.
Functie één: gezien worden.
Functie twee is in een donker hol als dit nog belangrijker: zien.

21jan15, Scheldekaai

21jan16, Scheldekaai

21jan15, Scheldekaai

21jan16, Scheldekaai

21jan15, Scheldekaai

21jan16, Scheldekaai

21jan15, Scheldekaai

21jan16, Scheldekaai

Mooi hoor, zo’n proefterrein voor fietsverlichting.
Maar hoeveel jaar gaat het nog duren voor er hier deftig straatlicht komt?
Homogeen straatlicht, zoals het hoort middenin een stad.
We gaan toch niet wachten op nog een ongeval?

Eenmaal thuis gooide ik de laptop open.
Het leven kan blauwwit uit de hoek komen.
Lady T, onze “middelste”, schreef op haar Facebook: Vamos a Ghelamcoooo.
Die blauwwitte mannen hebben er een live supporter bij.
Een vrouw.
Ik ken haar.
Ze ging zeker met de fiets.
En niet in een donkere jas.
Met haar als supporter kunnen die van Gent alleen maar winnen.

Meer Fietsbulten lezen over de Ghelamco?
Tik “Ghelamco” in de zoekfunctie.
Veel leesplezier!

 

 

2 Responses to “Vamos a Ghelamcoooo”

  1. Chris S Says:

    Ik vraag me toch af hoe sommige fietsers überhaupt de onverlichte baan kunnen zien met hun gammele of zelfs onbestaande voorverlichting. Met hun katogen?🙂


Geef een reactie

