Home

Maria Middelares

26 januari 2016

Het is een bevreemdende ervaring, met de fiets naar het Maria Middelaresziekenhuis. Het duurt een tijdje voor je doorhebt wat er eigenlijk gebeurd is, maar eigenlijk is het zonneklaar. Bij de nieuwbouw en herinrichting van de campus is men de fietser gewoon vergeten.

Op één punt na: de fietsenstalling voor personeel. Die is op het eerste zicht oké. De stalling is overdekt, ze is ruim genoeg en ze is afgesloten met een maashek waar je door kan kijken, wat nodig is voor sociale controle.

17dec15, 13u55, Maria Middelares

17dec15, 13u55, Maria Middelares


Of de locatie goed is kan ik als buitenstaander niet beoordelen, maar op minstens twee plaatsen heb ik nog verdwaalde fietsenrekken gevonden die blijkbaar door het personeel gebruikt worden. Alleen de rekken zijn van het klassieke type waarin je fiets gemakkelijk beschadigd wordt en dat duidelijk maakt dat de verantwoordelijke voor de fietsrekken niets van fietsrekken afweet.

Dat men op dat ene punt aan fietsers heeft gedacht maakt het nog vreemder dat men op alle andere punten fietsers compleet vergeten is.

Op sommige plaatsen zie je nog relieken van vroeger. Een wegmarkering hier, een bord ginder.

17dec15, 13u51, Maria Middelares

17dec15, 13u51, Maria Middelares

Overigens: je mag hier als fietser niet eens linksaf.

Ook is er een `stalling’ (ik zet het woord tussen aanhalingstekens, daarover later meer) voor fietsende bezoekers. Voor de rest: niets. Informatie voor fietsers: nihil. Beperking eenrichtingsverkeer voor fietsers: nihil (op één plaats na, maar dat is duidelijk een oud bord dat hoort bij de relieken van vroeger). Je kan je met de fiets net naast de slagbomen wringen, maar dat is duidelijk toeval.

22jan16, 11u15, Maria Middelares

22jan16, 11u15, Maria Middelares

Nu is het erg moeilijk om foto’s te laten zien van dingen die er niet zijn, maar op één plaats is het toch gelukt om de leemte te fotograferen: de uitgang aan Maaltebruggebrug.

17dec15, 13u55, Maria Middelares

17dec15, 13u55, Maria Middelares

Deze komt uit op een tweerichtingsfietspad. Niet alleen heeft niemand eraan gedacht dat je als fietser wel linksaf mag, ook is er geen enkele waarschuwing voor automobilisten dat ze fietsers van rechts mogen verwachten. Overigens een kleine tip: De enige beschaafde manier om vanop de buiten-R4 met de fiets aan de noordkant van de Kortrijksesteenweg te geraken loopt hier over de parking, maar dat is niet de schuld van het ziekenhuis natuurlijk.

De bezoekers`stalling’. Zoals al vermeld: signalisatie voor fietsers is er niet en het ding is dan ook nauwelijks te vinden. Ik was verwittigd dat ze wel degelijk bestond en ik ben twee keer de hele campus afgereden voor ik ze eindelijk spotte. Je kan er dan ook niet naartoe fietsen. Als je ze niet vindt zoek dan naar de rokersruimte. Die is veel gemakkelijker te vinden en de stalling zit daar achter. Als je geluk hebt is er voor de stalling een autoparkeerplaats vrij en dan kan je de stalling zien.

22jan16, 11u15, Maria Middelares

22jan16, 11u15, Maria Middelares

Nu ja, zien. De `stalling’ bestaat uit drie rekjes van het wielplooierstype met in het totaal achttien plaatsen. De eerste keer dat ik er was, tijdens het bezoekuur, stonden er 54 fietsen (een overbelasting van exact 200%) en dus kon je de rekjes zelf niet meer zien. de tweede keer ging het beter:

22jan16, 11u20, Maria Middelares

22jan16, 11u20, Maria Middelares

Ook hier is maar een conclusie mogelijk: men was compleet vergeten een stalling te voorzien en men heeft dan maar een paar rekjes gezet op een plaats waar ze niet in de weg staan. Toevallig is de locatie vrij goed -niet ver van de ingang- al moet je wel de luchtkwaliteit erbij nemen.

Wat ik mij afvraag is: hoe kan je in godsnaam in de 21e eeuw een bouwvergunning krijgen als je geen fietsinfrastructuur voorziet? Fietstoets, iemand?

26 Responses to “Maria Middelares”

  1. Hilde Says:

    Kan je die fietsrekken eigenlijk bereiken als er ook een auto net naast het rokershok staat (ik kan het niet zo goed zien op de foto).
    En dan krijg je dus ook gratis de rook erbij? (alhoewel er een mega-afzuiging boven het rokershok zit).
    Ik wil niet veel zeggen, maar ik vind dat ziekenhuizen in het algemeen op het vlak van fietsvoorzieningen en -aanwijzingen erg mager scoren, ook het UZ en AZ Sint-Lucas. Alsof je enkel naar een ziekenhuis gaat als je niet uit de voeten kan.
    Het is inderdaad onbegrijpelijk dat hiervoor bouwvergunningen worden afgeleverd.

    • Renaat Says:

      Ook in Antwerpen scoren ziekenhuizen over het algemeen bijzonder slecht als het gaat om fietsvoorzieningen.

      Enkele jaren geleden is de parking van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen grondig heraangelegd. De fietser is toen niet vergeten maar het is wel duidelijk dat degene die aan de fietser heeft gedacht (al dan niet omdat dit verplicht was) totaal geen idee heeft hoe een fietsvriendelijke en veilige infrastructuur aangelegd moet worden.

      (En in uitbreiding scoren ziekenhuis over het algemeen bijzonder slecht in gezondheidsbeleid. Probeer maar eens als bezoeker aan een gezonde snack te geraken. Het is niet helemaal onmogelijk (soms verkoopt men wat fruit), maar het is toch wel een redelijke uitdaging.)

      Het roept toch spontaan het beeld op van wat zwaarlijvige mannen die met hun dikke Mercedes naar de raad van bestuur rijden om daar het ziekenhuisbeleid te bepalen.

  2. Bart Massaer Says:

    Jammer, maar dit zijn terechte opmerkingen. Nochtans moeten we heel eerlijk bekennen dat AZ Maria Middelares wèl voorziet in mooie compensaties voor personeelsleden die per fiets komen werken. Voor de personeelsleden is er trouwens ook een ruime fietsenstalling voorzien. Maar daarbuiten ontbreekt inderdaad de nodige infrastructuur…

  3. Frans Says:

    Bij deze nieuwbouw is men veel meer vergeten dan de fietser. Wie met het openbaar vervoer komt -zeker ouderen- mag een heel stuk te voet en wie met de wagen van de Expo komt is geneigd om meteen af te slaan op de afslag voor de spoed. Een gigantische “P” vraagt nu hopeloos om verderop te rijden…

  4. Ingrid Vanvuchelen Says:

    Blij met dit artikel, ook de voetgangers die met de tram komen, zijn ongelofelijk miskent. Ik erger me er groen aan en dat in de 21ste eeuw.

    • Renaat Says:

      Waar ik me als fietserbonder zo aan stoor is niet aan wat er nog allemaal niet goed is. Vooruitgang vraagt nu eenmaal tijd en infrastructuur is niet allemaal ineens te verbeteren. Waar ik me aan stoor zijn die gigantische gemiste kansen die vaak enkel te maken hebben met onkunde en/of onwil (en dus niet eens met budget) en die zorgen voor slechte toestanden die nog voor decennia voor onaanvaardbare toestanden zullen zorgen. Want de kans dat zo iets de komende jaren fundamenteel verbeterd wordt is spijtig genoeg niet groot.

      De vraag hoe zo iets vergund is kunnen geraken is trouwens ook terecht en wijst op een falend overheidsbeleid. Waar het faalt is niet direct duidelijk (en vaak moeilijk te achterhalen), maar men hoeft maar naar het eindresultaat te kijken om te zien dat het beleid gefaald heeft.

      • yves Says:

        Ik volg de stelling over de gemiste kansen. Doodzonde is dat. Ik hou het open of dit hier van toepassing is. Er volgt nog een fase van de campusverbouwing, en hoop dat ofwel dan de plannen snor zitten, ofwel dat de huidige plannen bijgestuurd worden.

        • JanG Says:

          Ik meen dat in de planning voorzien was dat eerst de auto-bereikbaarheid in orde gebracht werd (de grootste groep komt blijkbaar nog altijd met de auto) en dat nu de infrastructuur voor fietsers en voetgangers zou aangepakt worden. Vermoedelijk kan het dan enkel om details gaan, aangezien de fietsenstallingen al hun plaats kregen. Waarschijnlijk zal het dus gaan om bewegwijzering, suggestiestroken en dergelijke.

          • Geert Says:

            Zou aangepakt worden in de vierde fase van de nieuwbouw:
            http://www.mariamiddelares.be/nl/over-az/nieuwbouw

          • Renaat Says:

            Ik kan niet in de toekomst kijken en hopelijk is mijn pessimisme dus onterecht. Maar de kleine opmerking “Er is ook een fietsroute voorzien” als enige verwijzing naar de fiets vind ik niet hoopgevend.

            Omdat mensen gewoontedieren zijn en heel veel autogebruik gewoontegebruik is, is het ook niet wijs om eerst de autovoorzieningen in orde te brengen en pas in de laatste fase iets degelijk voor de fiets te regelen. Regelmatige bezoekers (waaronder personeel) zullen op dat ogenblik al een verplaatsingsgewoonte ontwikkeld hebben die maar moeizaam te wijzigen is.

          • yves Says:

            Ik deel deze mening. Gelukkig is het verloop in een ziekenhuis -qua personeel maar zeker qua bezoekers- iets groter dan elders.

          • jandefietser Says:

            Trouwens, die fietsroute maakt voor ziekenhuisbezoekers niet veel uit: het gebrek aan infrastructuur op de campus wordt er niet mee opgelost. Fietsenstalling, aanduidingen, doorgangen voor fietsers, …, ontbreken op het afgewerkte deel van de campus. Men had (bijvoorbeeld) ineens de juiste borden kunnen zetten en een betere doorgang langs de slagbomen die er al zijn zal er ook niet komen met een fietsroute achter de campus.

            De fietsdoorgang kan beperkt nut hebben als betere verbinding tussen buiten-R4 en de noordkant van de Kortrijksesteenweg, maar de route lijkt mij vooral een soort compensatie voor de afwezigheid van fietsvoorzieningen op The Loop. Haar belangrijkste eigenschap is dat ze ligt op een plaats waar niemand moet zijn.


  5. Lijkt me duidelijk dat je aan die brug NIET linksaf mag – verbodsbord C31 verbiedt dat.
    Dat blauwe bord met een zone 30 bord (F4a) er op, is volledig illegaal – een F4, noch een andere snelheidszone, kan niet beperkt worden …
    Vlaanderen is gewoon één grote verkeersknoeiboel, en daarvan betalen de weggebruikers dagelijks de prijs.

    • jandefietser Says:

      “Lijkt me duidelijk dat je aan die brug NIET linksaf mag – verbodsbord C31 verbiedt dat.” Het punt is juist dat er voor de poort een tweerichtingsfietspad ligt. Je mag niet linksaf, maar een fietser die van rechts komt mag wel verder rijden. Zo duidelijk is het dus. Overigens: die borden staan niet op de openbare weg en zijn dus niet bindend..

    • Hilde Says:

      Ik zie dat blauwe bord als een vriendelijke waarschuwing omdat op de steenweg is een variabele zone 30 van kracht, tijdens de schooluren, aangegeven met elektronische borden. Zoals jandefietser opmerkt staat dit bord niet op de openbare weg, en is het dus ook niet illegaal.
      Als fietser – wetende dat ik op een tweerichtingsfietspad zal komen – zou ik me dan ook niets aantrekken van het C31 verbodsbord, want staat ook niet op de openbare weg. Het zou wel eens interessant zijn om te kijken hoeveel auto’s daar toch ook linksaf gaan:-\

  6. Frans Says:

    Misschien interessant om te vernemen of er hier verhoudingsgewijs meer fietsers-slachtoffers opgenomen worden dan in andere ziekenhuizen…

  7. Bogaert Hugo Says:

    Gelukkig zij die per fiets naar het ziekenhuis kunnen komen. Er zijn veel mensen die hun naaste patiënt zelfs niet met het openbaar vervoer kunnen bezoeken, of afhankelijk zijn van vrijwilligers om bij de dokter te geraken. Wanneer gaan al die gezonde mensen eens stoppen met zagen en denken al die mensen die niet mobiel zijn…. .

    • yves Says:

      Euh, om het simpel te zeggen: er zijn zéér veel gezonde mensen die niet durven fietsen, omdat nog steeds een hoofdklemtoon ligt op auto’s en auto-infrastructuur. Hoe méér mensen wèl op de fiets durven, hoe méér plaats er overblijft voor wie de auto ècht nodig heeft, waaronder de mensen waar u het voor opneemt.

    • JanG Says:

      Het is ook niet omdat het voor sommige categorieën nog slechter is, dat het meteen goed is voor de anderen… Dat is wat hier aangetoond wordt, toch?

    • Marc Steens Says:

      er is hier niemand die problemen heeft met het feit dat er aan een ziekenhuis infrastructuur voor auto’s is. Er wordt enkel gevraagd voor een gelijkwaardige behandeling. die is nu ver te zoeken. Als ik met mijn dochter naar het ziekenhuis fiets om de oorspecialist te bezoeken, rijden we graag op een veilige manier over het terrein en vinden we het tof als er een degelijke fietsenstalling is. DAAR gaat het hier over.

  8. Frans Says:

    Zijn verkeersborden op privé-domein wel rechtsgeldig? Ik stel maar vast dat die massaal genegeerd worden. Bijvoorbeeld aan de parking van een winkelcomplex dat uitgeeft op de Rooigemlaan, waar het verboden is om daar uit te rijden. Zelfs politiecombi’s storen zich niet aan zo’n uitdrukkelijk verbod.

    • Renaat Says:

      Dat is een complex gegeven. Men kan niet strafrechtelijk vervolgd worden, boetes krijgen, … voor het niet naleven van verkeersborden die niet op de openbare weg staan.

      Maar dat betekent niet dat het negeren van zo’n borden totaal geen relevantie heeft. Als er een ongeval gebeurt is de kans reëel dat de verzekering (en als het zover komt de rechter) rekening houdt met die verkeersborden om te bepalen wie de schuld trof bij een ongeval. Zeker als het gaat om een ongeval op locaties die als openbaar beschouwd kunnen worden, zoals openbaar toegankelijke parkeerterreinen.

      M.a.w. zolang er geen ongeval gebeurt is er niets aan de hand, anders mogelijk wel.

  9. Chris S Says:

    Zolang men geen duurzaam veilig verkeer wettelijk afdwingt, o.m. een fietsvriendelijke omgeving, zolang zal men onder malaises gebukt gaan zoals dit voorbeeld er een van is.

  10. Hubert Says:

    Het kan anders zie fietsbult 24/08/2015 Jan Palfijn. Wachten op fase 4? wanneer? wat? Ondertussen de in-uitgang Kortrijksesteenweg “leesbaar” maken is dat te veel gevraagd? Telkens ik hier (op tweerichtingsfietspad) langs kom ga ik in de remmen. Het gaat niet om meer verkeersborden het gaat om de manier van hoe men denkt over fietsverkeer.
    Zie maar op hun website onder “bereikbaarheid”: buiten een pictogram geen enkel woord over fietsverkeer.

    • JanG Says:

      Dat mag je veel ruimer trekken. Indien sportclubs een activiteit organiseren, zal er hoogstwaarschijnlijk een wegbeschrijving bij horen. Enkel voor auto’s, met vermelding van parkings en zo. Andere vervoerswijzen? Noppes. Niet altijd, maar wel heel vaak. Het is gewoon een zeer algemene attitude.

      • Koen van haver Says:

        Na wat zoeken vind je inderdaad een fietsenstalling. Persoonlijk ergerde ik mij ook aan de luchtkwaliteit. Voor personeel is fietsenstalling inderdaad in orde.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: