Home

Infrastructuur doet fietsen

8 februari 2016

Soms is het nodig om een uitgebreid pleidooi te houden voor fietsinfrastructuur. Soms kan je volstaan met een paar simpele cijfers.

22aug15, fietsostrade Mechelen-Antwerpen

22aug15, niet in Roeselare: de fietsostrade Mechelen-Antwerpen

Krijg je eigenlijk mensen op de fiets door een betere infrastructuur? Wordt de fiets alleen maar binnen de stad gebruikt om even naar de bakker te gaan of gaan mensen ook verder met de fiets. Is de fiets alleen maar een recreatiemiddel? Zie je enkel maar scholieren en studenten op de fiets? Is veiligheid echt een pijnpunt voor fietsers? Een kleine enquête geeft het antwoord op al deze vragen. De tekst is een citaat weggeplukt uit de website van de provincie West-Vlaanderen

22aug15, fietsostrade Mechelen-Antwerpen

22aug15, niet in Roeselare, de fietsostrade Mechelen-Antwerpen

Sinds juni 2013 kun je vlot fietsen langs de Stroroute tussen Moorslede (Roeselarestraat) en Roeselare (Hazegoedweg).
Bijna exact twee jaar later organiseerde de provincie een kwaliteitsmeting bij de fietsers op dit traject.

De cijfers:

58% kiest nu voor de fiets terwijl ze dat voor de aanleg van de Stroroute niet deden.
58% gebruikt een stadsfiets, 11% legt de verplaatsing af met een elektrische fiets.
De afgelegde afstand bedraagt gemiddeld 12 km, maar met uitschieters tot 23 km!
84% geeft minstens 8 op 10 voor de kwaliteit van de fietsroute.
83% geeft minstens 8 op 10 voor de belevingswaarde van dit fietspad.
65% geeft minstens 8 op 10 voor de veiligheid, 22% geeft een 7 op 10.
51% gebruikt deze route dagelijks en 31% verschillende keren per week.
49% woon-werkverkeer, 36% woon-school verkeer.
32% van de fietsers is tussen 13-17 jaar, 25% tussen 45 en 54 jaar.

22aug15, niet in Roeselare, maar Lochristi

22aug15, niet in Roeselare, maar Lochristi

Veel commentaar is er eigenlijk niet bij nodig. Wel een beetje uitleg. De Stroroute is een als fietspad ingerichte oude spoorwegbedding. Moorslede-Roeselare is zowat 7 kilometer met de fiets; Zonnebeke ligt verder op de Stroroute: pakweg 11 kilometer. Daar houdt de Stroroute op: wie meer dan 12 kilometer aflegt rijdt dus een gedeelte over gewone weg. Op de Stroroute zelf moet je een paar keer een drukke baan oversteken, wat niet echt veilig is. Dat verklaart de vrij lage score voor veiligheid en maakt de stijging van het aantal fietsers met 138% nog imposanter.

2 Responses to “Infrastructuur doet fietsen”

  1. Frans Says:

    Infrastructuur doet fietsen: vooral als er zon is!

  2. Chris S Says:

    Al wijzen de bijschriften onder de foto’s erop, toch wat jammer dat de geïllustreerde foto’s er niet bij horen.
    Een viertal views uit Google streetview over de Stroroute tonen een paar van de geleverde inspanningen:
    Terwijl het hier in 2009 nog zo lag, werd het in 2013 zo.
    Terwijl het daar in 2010 zo nog was, werd het in 2013 zo.

    Wat opvalt en dat is, voor zover ik zie, over de ganse nieuwe route: die grote rood-witte palen. Zijn deze niet wat gevaarlijk voor de fietser? Ze lijken me overdag goed zichtbaar. Hopelijk ook bij donker en bij mist? Fietsberaad NL pleit voor duidelijke grondsignalisatie vóór en nà dergelijke palen op voorwaarde dat ze een meerwaarde hebben.

    Terzijde: het is énkel toegankelijk voor fietsers. Dus niet voor snor- noch bromfietsers. 100% akkoord als het van die stinkende verbrandingsmotoren zijn. Groot gelijk dus. Een fietskoerier met een 350 W elektrisch moteurtje ter ondersteuning mag er niet op, want klasse A (snorfiets) geworden. Een S(peed)-Pedeleccer al zeker niet, want klasse B (bromfiets) geworden. Wat een klote idiote regelgeving. Zonde van de infrastructurele inspanningen voor deze milieuvriendelijke zachte weggebruikers.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: