Home

Printbeton – kasseien

19 februari 2016

De techniek en de materialen gaan er op vooruit. Een voorbeeld: printbeton. Ga maar eens kijken in Terneuzen. Wij zijn geen betonfreaks. Goede vlakke kasseien, goed aangelegd, zijn geen probleem, maar dan moet men er zwaar vervoer kunnen van weghouden. Dus: zeker selectief toepassen. In de vakliteratuur zijn de toepassingen voor printbeton in de wegenbouw met voorbehoud “geen zwaar verkeer”. Maar in straten zonder openbaar vervoer of doorgaand verkeer kan het iets worden voor de (nabije) toekomst.

Printbeton

Printbeton

7 Responses to “Printbeton – kasseien”

  1. Renaat Says:

    Ik heb het sterke vermoeden dat het allemaal toch wat genuanceerder is. Hoewel ik het niet zeker weet kan ik me b.v. perfect voorstellen dat tramverkeer en printbeton geen enkel probleem geeft. Tramverkeer en klinkers (of ander kleinschalig materiaal) is sowieso rampzalig.

    En tussen ‘geen zwaar vervoer’ en ‘veel zwaar vervoer’ zitten natuurlijk allerlei gradaties. Hoe verhoudt dat printbeton zich daarin tegenover kleinschalige materiaal.

    Hetzelfde voor comfort. Ideaal voor fietsers is gewoon asfalt. Ook goed aangelegd beton scoort behoorlijk goed (al wordt beton in België heel vaak slecht aangelegd). Klinkers scoren soms best aanvaardbaar, maar altijd slechter dan goed aangelegd beton of asfalt.

    Naar wat ik lees scoort printbeton of printasfalt nauwelijks slechter dan gewoon beton of asfalt. Zou het daarmee niet beter scoren dan (zelf goed aangelegd) kleinschalig materiaal.

    Je lijkt te suggereren dat printbeton en kleinschalige materiaal vanuit het oogpunt van de fietser gelijkwaardig zijn. Op basis van wat ik reeds heb gelezen en ervaren zou ik dat niet durven stellen (maar ook niet zomaar durven tegenspreken).

    • Hubert Says:

      Enige duiding , in Gent is men verplicht op een aantal plaatsen om echte (slechte) kasseien te gebruiken bij heraanleg ! Deze printbeton zou in bepaalde gevallen een oplossing kunnen zijn Foto zijn print klinkers, maar print kasseien bestaan ook.

      • Renaat Says:

        Dat weet ik (zowel het eerste als het tweede). In Antwerpen is de situatie overigens niet anders met eveneens op bepaalde locaties een ‘kasseienverplichting’.

        Overigens is die verplichting relatief. Als de politici besluiten die verplichting achterwege te laten kan dat natuurlijk.

  2. SjikkeVelo Says:

    Printasfalt fietst even comfortabel als gewoon asfalt. Printbeton scoort iets slechter dan gewoon beton, maar dat heeft er misschien iets mee te maken dat deze techniek in Vlaanderen nog niet helemaal goed wordt uitgevoerd.

    • Richard Says:

      Kijk. Het is al gezegd.
      Het kan ook met asfalt waarbij in het warme (gekleurde) asfalt een printje wordt gedrukt. Heb 10 jaar geleden al van deze techniek gehoord voor een toepassing in Nederland.

  3. Frans Says:

    Vreemd dat printbeton in de vakliteratuur niet samengaat met zwaar verkeer. Op één van de drukste busbanen in Brussel (Luxemburgstraat) blijkt printbeton een degelijke oplossing na een dramatische heraanleg met kasseien.

  4. Chris S Says:

    Onderwijl 5 jaar terug in NL.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: