Home

De bedoeling

24 februari 2016

Ik geef het toe: ik heb filosofie gestudeerd. Misschien heeft het mij misvormd en zoek ik daarmee een bedoeling achter alles en nog wat, ook achter dingen die duidelijk per ongeluk tot stand zijn gekomen. Zoals dit idyllisch tafereel hier:

07feb16, 12u22, Kuiperskaai

07feb16, 12u22, Kuiperskaai

Als we inzoomen komt het vreemde van dit idyllisch tafereel beter tot zijn recht:

07feb16, 12u22, Kuiperskaai

07feb16, 12u22, Kuiperskaai

Je moet het verkeersreglement al erg goed kennen om te weten wat je hier als fietser mag, maar ik breek me vooral het hoofd over wat hier bedoeld werd. Vooral omdat, als je langs de andere kant gaat kijken, er opeens ook nog voetgangers meespelen:

07feb16, 12u24, Kuiperskaai

07feb16, 12u24, Kuiperskaai

16 Responses to “De bedoeling”

  1. Miguel Says:

    Filosofie? Na 16 jaar verkeerskunde heb ik nog geen benul hoe dit kruispunt er uiteindelijk uit zal moeten zien. In de huidige vagevuur-situatie zie ik fietsers en voetgangers allemaal bizarre handelingen uitvoeren (op basis van wat er ligt: ‘not as intended’).

  2. Tofke Says:

    De twee borden C1 aan de rechterkant staan ook niet mis😉

  3. els Says:

    Ben blij dat dit eindelijk eens ter sprake komt! En hoe zit het met de auto’s die je niet ziet afkomen? LEVENSGEVAARLIJK

  4. Hilde Says:

    Blij dat deze werf hier ook eens aan bod komt. Dit is al sinds maanden een rommelwerf. Zowat elke dag verandert de situatie en de signalisatie.
    Wat niet goed te zien is op bovenstaande foto’s: als je op de Kuiperskaai het verplichte fietspad oprijdt, zit je in de val: je kan er namelijk niet af op het kruispunt, want die geel-blauwe platen staan in de weg. En je komt erin conflict met de voetgangers.
    Dit is al een aanloop voor de toekomstige fietsersbrug, maar nu behoorlijk zinloos.
    Leuk detail: vanmiddag was het bord D7 met zwart plastic afgedekt.🙂

  5. Frans Says:

    Dit komt ervan als je twee bruggen naast elkaar legt. Het eerste verkeersbord moet de fietser via het trottoir (iets wat in Brussel veel voorkomt) leiden naar de nieuwe fietsbrug en bib. Het tweede verbiedt fietsers om tegen de rijrichting de Kuiperskaai te volgen. Dat tweede fietsbord haalt weinig uit: zo staat er eentje totaal werkloos bij op de Zuidkaai (Bargiebrug).

    • Hilde Says:

      Ik denk trouwens dat het bord dat fietsers verbiedt om tegen de rijrichting de Kuiperskaai te volgen daar niet reglementair staat, want voor fietsers aan de linkerkant van het fietspad.

    • jandefietser Says:

      Nu begrijp ik het (denk ik). De bedoeling is dus om een klein stukje tweerichtingsfietspad te hebben van de brug van de Lammerstraat tot aan de nieuwe brug, maar niet verder.

  6. Lodewijk Says:

    Ik “lees” qua verkeersinfrastructuur op die foto’s eigenlijk vooral véél plaats voor de auto. Zoals eigenlijk altijd bij de werven in België, die ik tot nu toe gezien heb.

    Fietsers en voetgangers worden verplicht om te “vechten” op die paar vierkante meters die ze toebedeeld krijgen. Tenminste als dat al een continue geheel is of dat het niet onnodig klein is. Want dan moeten ze ook nog eens “vechten” met auto’s, wat op voorhand een verloren gevecht is.

    Op die laatste foto is 1 van de 2 rijbanen afgesloten door hekken, maar die ruimte is eigenlijk vrij, voor zover ik kan zien. Die huidige rijbaan kan dus opschuiven. Met hekken halverwege de huidige rijbaan zou je een breed tweerichtingsfietspad kunnen voorzien: in de ene fietsrichting op de rijbaan, in de andere fietsrichting op het verhoogde fietspad.

    Iemand enig idee waarom een wegontwerper zonder aanwijsbare reden 25 meter voorziet van verhoogd fietspad? Waarom niet het fietspad, dat in asfalt is aangelegd, 25 meter langer zo aanleggen? Eventueel met varkensruggen bovenop de stippellijn (of enkel de verhoogde boordstenen voorzien)?

    • yves Says:

      De nieuwe brug is zowel voor fietsers (komende uit Oost en Zuid) als voetgangers de link met de nieuwe bib de Krook.
      Vermoedelijk was ook de brandweer vragende partij voor deze zalig brede brug.
      (haal er nu even deze kaart van het (auto)Circulatieplan bij) Ten noorden van de Krook komen er vanuit de Grote Huidevettershoek twee voetgangers/fietsbruggen die linken met het Laurentplein.
      De Krook krijgt in de zone van de Platteberg een grote fietsstalling.
      De Kuiperskaai blijft binnen het nieuwe Circulatieplan inderdaad een dominante auto-uitvalsweg.
      De politieke en ambtelijke motivatie zal zijn dat er een leegloopzone nodig is voor het Kouter-autoparkingverkeer via de Brabantdam, zodat de tram niet tè lang vastzit in het autoverkeer.
      Deze zone is een illustratie van de immens complexe mix van de Gentse geografie èn de keuzes uit het verleden ivm autoverkeer en OV(tram)routes.
      Positief element in het Circulatieplan: de Lammerstraat wordt voor auto’s éénrichting staduitwaarts, voor fietsen, taxi’s en OV blijft het tweerichtingsverkeer.
      Korte Dagsteeg / Walpoortstraat en stukje Sint-Pietersnieuwstraat wordt voetgangerszone.
      Het blijft dromen / hopen op een fietsas langs de westoever van de Muinkschelde, maar daarvoor is het wachten op een mentaliteitswijziging bij UGent. Ook hier is het een 50+generatie die het voor het zeggen heeft.
      En tiens, wat zouden de plannen zijn met de rotte kasseien van de Grote Huidevettershoek?

  7. Frans Says:

    Veel plaats voor de auto omdat de Kuiperskaai in het nieuwe mobiliteitsplan de enige uitlaatklep wordt van de betrokken “lob” waarin de Zuidviaduct tienduizenden voertuigen zal blijven injecteren.

  8. Hilde Says:

    Vanmorgen zag ik dat de blauw-gele borden op het einde van het verhoogde fietspad weg zijn. Ook zijn er op de Kuiperskaai nu weer twee rijstroken voor de auto’s. De linkse rijstrook was een tijd afgesloten omdat men aan het werken was aan het voetpad.

  9. els Says:

    wanneer komen er verkeerslichten???

    • Miguel Says:

      3 maand later werken de verkeerslichten. Gelukkig voor sommigen, want de linksaf Zuid-Muinkkaai (nochtans een fietsas) was niet evident, als linksaffer stond je midden in het kruispunt te bidden voor een gaatje terwijl het verkeer uit de Kuiperskaai (toen weliswaar nog beperkt) je links en rechts voorbijging.

      Toch een bedenking over de fietsas in de andere richting: Muinkkaai-Zuid. Als fietser moet je 2 keer voor het rode licht (minstens 1 keer) stoppen om die beweging te maken. Dat vind ik niet erg ‘fietsvriendelijk’ en een fietsstad onwaardig. Heel wat fietsers die ik de laatste dagen gezien heb vinden dat blijkbaar ook en vegen vierkant hun x aan deze verkeerslichten en negeren ze 1 of 2 keer.

  10. Hilde Says:

    Het kruispunt is nog helemaal niet in orde. Zo staan er nog geen voorrangstekens (geen borden B1 noch “haaientanden). Het gedeelde voetpad/fietspad aan de hoek Lammerstraat-Kuiperskaai is nog niet af en wordt momenteel volledig ingenomen door werfmateriaal en werfwagens (op het verhoogde fiets- en voetpad) van de bibliotheekwerf.
    Het zou misschien handig zijn om het verhoogde fietspad zolang helemaal af te sluiten (nu staat er nog altijd een bord D9) en de rechtse rijstrook te reserveren voor fietsers op de Kuiperskaai.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: