Home

Aantakken

26 februari 2016

Het is bij mijn weten de eerste.
De eerste aantakking van een woonproject op het snelle fietspad op de R4.
Dat geeft hoop op de toekomst.

17feb16, Buitenring Zwijnaarde

17feb16, Buitenring Zwijnaarde

17feb16, Buitenring Zwijnaarde

17feb16, Buitenring Zwijnaarde

17feb16, Buitenring Zwijnaarde

17feb16, Buitenring Zwijnaarde

Wegbeheerder AWV zelf deed tot nu toe niet zeer veel moeite om het fietspad op beide oevers maximaal te verbinden met de aanliggende wijken.
In Mariakerke ligt een mooie afrit.
In 2014 werd de Poortakkerstraat verbonden, foto’s op deze Fietsbult.
Elders, bijvoorbeeld in Drongen, Evergem, Sint-Denijs-Westrem zijn er nog vele mogelijkheden.
Al kunnen ook bedrijven en instellingen aantakken.
Bij AZ Maria-Middelares zijn de olifantenpaadjes al jarenlang te lezen.
Dit is er één van:

17feb16, Buitenring Sint-Denijs-Westrem

17feb16, Buitenring Sint-Denijs-Westrem

17feb16, Buitenring Sint-Denijs-Westrem

17feb16, Buitenring Sint-Denijs-Westrem

17feb16, Buitenring Sint-Denijs-Westrem

17feb16, Buitenring Sint-Denijs-Westrem

Een ziekenhuis heeft een maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Waarom zou het geen grond kunnen afstaan aan de overheid.
Bijvoorbeeld in ruil voor een degelijk fietspad?
Hier ligt hopelijk ooit een fietsverbinding tussen de Buitenring en de Kortrijksesteenweg.

8 Responses to “Aantakken”

  1. Frans Says:

    Alweer een zeer pertinente bijdrage. Langs de R4 zijn er verhoudingsgewijs meer op- en afritten voor auto’s dan voor fietsers… Een aantal van die afritten zijn overigens niet reglementair.

    • Geert Says:

      Inderdaad, er valt geen touw aan vast te knopen aan die mikmak van voorrangsregels op de af- en opritten van de R4.

      • Frans Says:

        Ik heb me ooit eens laten wijsmaken door de bevoegde “dienst” dat het fietspad enkel voorrang heeft wanneer die parallel loopt met de R4. Van zodra dat fietspad daar even van afwijkt, zoals bijvoorbeeld aan de Kortrijksesteenweg of de nauwelijks gebruikte Sneppestraat, verliest de fietser zijn voorrang. Een nogal manke redenering die bitter weinig met veiligheid te maken heeft. Inderdaad een mikmak. Langs een weg van eerste categorie zoals de R4 zou er eigenlijk geen enkele gelijkgrondse kruising mogen zijn met fietsers. Geen wonder dat daar zoveel “witte fietsen” staan.

  2. Lodewijk Says:

    Bij die eerste foto’s, van die aantakking op het fietspad van de Buitenring Zwijnaarde, snap ik niet goed wat de bedoeling is van dat wegontwerp. Ik vermoed dat het ontworpen werd vanuit autostandpunt.

    In ieder geval lijkt het erop dat ze de afrit voor fietsers voorzien, maar niet de oprit . Nochtans is er ruimte om beide aan te leggen. Dus dan zou de aantakking meer een platte X-vorm krijgen in plaats van de huidige Y-vorm.

    • Renaat Says:

      Inderdaad, zoals het nu is ontworpen is het gemaakt om er af te rijden, niet om er op te rijden.

    • jandefietser Says:

      Het is een tweerichtingsfietspad. Je kan dus niet zeggen dat dat het wel oké is voor afrijden, maar niet voor oprijden. Wat niet wegneemt dat de draai voor wie op de R4 richting Zwijnaarde wil/op de R4 van Zwijnaarde komt wel erg scherp is.

      • Lodewijk Says:

        Bedankt voor de info.

        Op de foto leek de breedte van het fietspad te smal om als officieel 2-richtingsfietspad te dienen. Maar tijdens het typen van mijn vorige reactie, realiseerde ik me dat of het fietspad van de R4 nu in 1- of 2-richting was voorzien, er sowieso altijd een deftige oprit ontbrak. Bij een 2-richtingsfietspad diende die ontbrekende oprit ook als afrit uit de tegenovergestelde richting.

        Die zéér scherpe bocht (met punt) is het probleem en vormt een onnodige chicane voor fietsers in 2 van de 4 fietsrichtingen. Het blokkeert zo het deftig oprijden/afrijden van de R4.

        Ik vrees dus dat hier toch nog een olifantenpaadje gaat ontstaan.

        Overigens ook voor fietsers die van de R4 quasi rechtdoor willen fietsen van en naar die parallelstraat is die puntbocht hinderlijk.

        Sowieso vind ik dit een gemiste kans om het in 1 keer goed voor fietsers te ontwerpen.

        Helaas is dit geen losstaand geval in Vlaanderen. Er zijn zo nog meer van die fietskruispuntontwerpen die toch nog olifantenpaadjes creëren omdat de theorie van het ontwerp niet overeenkwam met de praktijk.

        Zoals zichtbaar bij https://goo.gl/maps/TYephR77YnQ2 en bij https://goo.gl/maps/pn6XQiuK5tj

  3. Koen Says:

    Allemaal goed en wel, maar men maakt ook voor fietspaden een grote fout door steeds weer een hoop beton te gebruiken. Geweldig voor de betonboeren en het rijcomfort, maar een aanslag op de bodem en het milieu. Laagje steenslag, stabilisée er op, dan 20 cm beton er op.
    Ook de boom op de eerste foto is ten dode opgeschreven, doordat de helft van zijn wortels opeens onder beton terechtkomen.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: