Home

Trauma

11 maart 2016

Gent en trams.
Het is een trauma.
Gent wil méér tramlijnen, en het gaat niet ècht vooruit.
Zouden er anno 2016 nog straten zijn met oude tramlijnen onder het asfalt?
Ik dacht het niet.
Lijn 7, daar geloven we in.
Maar Lijn 3, is dat niet tè 20e eeuws gedachtengoed?
Maar bon: vanaf zondag rijdt de tram naar het UZ.
En dat is een goede zaak.
UZGent telt bijna zesduizend werknemers.
Duizenden bezoekers per dag.
Het leek decennialang een pure autostad, met ocharme een buslijntje voor de deur.
Vanaf zondag rijden er trams van en naar het Sint-Pietersstation, en we kunnen enkel samen met u verbaasd zijn dat dit pas in het tweede decennium van de 21e eeuw zover gekomen is.
Samen met deze werf werden ook de fietstoegangen richting de campus UZGent aangepakt, en dat is zeer goed nieuws.
Dit is de officiële fietskaart van UZ Gent.
Of wacht eens: het is de kaart met fietsroutes met tweerichtingsverkeer.
Aan het kruispunt Zwijnaardsesteenweg / De Pintelaan wordt een grote vooropstelstrook geschilderd.

08maa16, Zwijnaardsesteenweg

08maa16, Zwijnaardsesteenweg

Hier passeren vaak tientallen fietsers per groenfase.
Fietsers zullen dus in één beweging de ziekenhuiscampus op kunnen draaien.

08maa16, Zwijnaardsesteenweg / De Pintelaan

08maa16, Zwijnaardsesteenweg / De Pintelaan

08maa16, Zwijnaardsesteenweg / De Pintelaan

08maa16, Zwijnaardsesteenweg / De Pintelaan

08maa16, Zwijnaardsesteenweg / De Pintelaan

08maa16, Zwijnaardsesteenweg / De Pintelaan

De toegang aan het vroegere portiersgebouw is eindelijk in gebruik:

08maa16, campustoegang De Pintelaan

08maa16, campustoegang De Pintelaan

08maa16, campustoegang De Pintelaan

08maa16, campustoegang De Pintelaan

Wie herkent de bushaltes nog?

08maa16, Zwijnaardsesteenweg

08maa16, Zwijnaardsesteenweg

Dit is de De Pintelaan zoals hij hopelijk zal verder lopen tot aan de Ottergemsesteenweg:

08maa16, De Pintelaan

08maa16, De Pintelaan

08maa16, De Pintelaan

08maa16, De Pintelaan

De andere toegang (op de kaart links onderaan) kent u al van de fietsbulten van 20 november 2015 en 17 februari 2016:

08maa16, De Pintelaan / Fritz de Beulestraat

08maa16, De Pintelaan / Fritz de Beulestraat

08maa16, campus UZGent vanuit Fritz de Beulestraat

08maa16, campus UZGent vanuit Fritz de Beulestraat

Wat is er geworden van het geheim van het UZ?
Dat kreeg de nodige verf.

08maa16, campus UZGent bij de Corneel Heymanslaan

08maa16, campus UZGent bij de Corneel Heymanslaan

08maa16, campus UZGent bij de Corneel Heymanslaan

08maa16, campus UZGent bij de Corneel Heymanslaan

08maa16, campus UZGent bij de Corneel Heymanslaan

08maa16, campus UZGent bij de Corneel Heymanslaan

08maa16, campus UZGent bij de Corneel Heymanslaan

08maa16, campus UZGent bij de Corneel Heymanslaan

Ik wou me beperken tot deze beelden.
Vandaag even geen commentaar.
Tot lady K me vanavond vertelde hoe haar leerlingen op het UZ bang zijn voor de komst van de tram.
Dat bleek tijdens de proefritten van de tram.
Waren er dan ongevallen gebeurd? vroeg ik lady K.
De combinatie tram-fiets zag er toch weloverwogen en niet conflictueus uit.
Neenee, dat niet. Gewoon angst. was het antwoord.
Auto’s en fietsers draaien er al jaren rond elkaar heen.
Dat zijn ze gewoon.
Maar nu komt daar die tram bij!

En ja, ze vinden de komst van de tram een goede zaak hé!
voegde ze er nog aan toe.
Een trauma onder fietsend verplegend personeel.
Misschien omdat zij de vele fietsongevallen met Gentse tramsporen zien voorbij komen?

9 Responses to “Trauma”

  1. Frans Says:

    Eerlijk gezegd, voor de fietsers is het UZ Gent een enorme verbetering geworden, want die plek is zowat de meest rommelige van heel de Gentse agglomeratie. Zoek maar een uit waar je moet zijn: K1, B2,… Het is nauwelijks minder complex dan het menselijk lichaam.🙂 Voor de fietsers is er aan de ingang aan Frits De Beulestraat wel een overzichtsplan, maar de gebouwen zelf zijn nog slecht aangeduid.


  2. Minder goed aan de tram die de campus UZ bedient is dat er slechts 1 halte voorzien is op de hele campus. Wie dus in 1 van de gebouwen helemaal achteraan moet zijn, mag in het slechtste geval nog een dikke 10 minuten stappen. Dat De Lijn niet meer haltes voorziet is onbegrijpelijk.

  3. Lodewijk Says:

    OK. De pot rode verf werd kwistig gebruikt. Duidelijker voor fietsers, dat wel. Maar helaas vaak niet de echte oplossing voor de problemen van fietsers.

    In verband met de fietsinfrastructuur op foto’s 3, 5, 6, 7, 8, 9 en 10.
    Moet een nieuw fietspad in Vlaanderen nu echt zo aangelegd worden?
    – die onnodig korte bochtstralen
    – die onnodige hoek in de bocht
    – die onnodige slalommen
    – die houten paaltjes op en naast het fietspad
    – die te korte schuwafstand met de rijbaan
    – die breedte van het fietspad onnodig naar de minimumnorm verminderen.

    De ruimte is er nochtans, voor hetzelfde geld is het ontwerp wel veel dichter bij het wenstraject van de fietsers en zonder slalommen en met voldoende schuwafstand met de rijbaan, zelfs met behoud van de nodige voetpadruimte.

    Positief is wel dat de ondergrond van hoge kwaliteit is (rode asfalt) en er overal naadloze overgangen zijn bij kruispunten e.d.

    Maar hebben die ontwerpers van zo’n fietsinfrastructuur ooit zelf op hun ontwerp gefietst? Hebben die ooit gekeken naar ‘best practices’ van gelijkaardige fietsinfrastructuur?

    Als ik die foto’s zie is dat helaas duidelijk een retorische vraag.
    Spijtig, het is waarschijnlijk een verbetering voor fietsers met de situatie van voordien. Maar het kon voor quasi hetzelfde geld gewoon een heel stuk fietsvriendelijker ontworpen geweest zijn.

    • Renaat Says:

      “Spijtig, het is waarschijnlijk een verbetering voor fietsers met de situatie van voordien. Maar het kon voor quasi hetzelfde geld gewoon een heel stuk fietsvriendelijker ontworpen geweest zijn.”

      Helemaal met eens. Dat verhaal van gemiste kansen stoort mij het meest bij de aanleg van nieuwe infrastructuur. En men gebruikt dan vaak ‘het is toch beter geworden’ als een soort dooddoener. En iedereen die dan kritiek heeft op een situatie die verbeterd werd word als snel als zeurpiet bestempeld.

      Overigens heb ik de indruk dat op foto 13 sprake is van een heel gevaarlijk randje en is de diepe liggen van het rioolputje op die locatie ronduit levensgevaarlijk. Het is een kwestie van tijd voor er fietsers zullen vallen.

      • Toon Says:

        Dat randje is me niet duidelijk, waar bedoel je juist?
        Er zijn zelfs 2 rioolkolken! daar moet toch eentje van kunnen verwijderd worden verwacht ik.

        • Renaat Says:

          Ik bedoel de rand van de betonplaat op de foto “campus UZGent bij de Corneel Heymanslaan”. Niet zo ver van de rioolkolk (waarvan ik er dan weer maar één van zie).

          • Toon Says:

            de tweede ligt enkele meter verder net naast de boordsteen waar de enkele richting overgaat in 2-richtingen

          • Renaat Says:

            Gevonden. Ik vraag me wel af wat het nut is van die veel te smalle rode strook. Het dringt fietsers alleen maar ‘in de goot’ (dicht bij die gevaarlijke rioolkolk), creëert verwarring door de rode kleur en voldoet op geen enkele manier aan de normen van goede fietsinfrastructuur. (Ook fietssuggestiestroken die soms wel waarde hebben dienen breder te zijn en zeker niet in het rood te worden aangelegd.)

            Ik zie vooral vel knoeiwerk en gemiste kansen.

  4. Renaat Says:

    Fietsers kunnen nog steeds geen haakse bochten maken (foto 11 en foto 13). Dat ontwerpers dat niet weten kan men pas vergeven als ze dan ook zo wijs zijn om vakliteratuur of gebruikers raad te plegen.

    Dat er infrastructuur wordt aangelegd waaruit blijkt dat men wel verwacht dat fietsers haakse bochten maken getuigd van incompetentie.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: