Home

Dok Noord “Welke keuze maken we ?”

28 maart 2016

Dok Noord wordt een nieuwe woon-werk-winkelplek binnen de stadsring. Dit kunnen we alleen maar toejuichen.

ingang via Dok Noord

ingang via Dok Noord

Bereikbaarheid, welke keuze maken we?

Welke keuze maken we?

Welke keuze maken we?

De site is nog ver van af. Dit is dus een momentopname, niet meer of niet minder. Maar het is duidelijk dat elke fietser graag een goede veilige stalling heeft.

parking fietsstalling

parking fietsstalling

Op de website van Dok Noord stond bij het openingsweekend onder bereikbaarheid veel te lezen over autoparkeren. “Gratis ondergrondse parking” en “extra gratis parkeerfaciliteiten =parkeren in de omliggende straten”.

Geen woord over fietsers nochtans. Laten we dit onder de druk van opstartstress plaatsen?

Mogen we vragen, smeken, nee eisen dat men de fietsbereikbaarheid voor, of minstens gelijk, met autobereikbaarheid uitbouwt? En dat we niet zoals bij andere projecten in het  verleden maanden, jaren op de fietsinfrastructuur moeten wachten?

7 Responses to “Dok Noord “Welke keuze maken we ?””

  1. Ivan Deboom Says:

    Doet me denken aan Decathlon aan de Vliegtuiglaan, daar had men bij opening slechts een tiental plaatsen voor fietsen versus een duizendtal voor auto’s. Pas na enkele maanden en pas na veel gezeur hier en op andere sociale media, heeft men de fietsenstalling daar grondig uitgebreid, helaas niet overdekt. Stom.

    Maar waar je bij Decathlon nog zou kunnen vergoelijken “Ja, maar dat is wel buiten de stadsring”, is hier bij Dok Noord geen enkel excuus mogelijk. Een winkelcomplex binnen de stadsring dat geen grote (overdekte) fietsenparking installeert, in Fietsstad Gent, maar dat resoluut de kaart van de automobilist trekt? Alsof de Muide nog één extra automobilist kan slikken.

    Ik kan me niet voorstellen dat het stadsbestuur op geen enkele manier werd betrokken bij zo’n groot project. En dit toch heeft laten passeren.

  2. Sam Says:

    Het is daar idd wel even zoeken naar iets deftigs voor je fiets(en). Ik heb de hele site afgedweild en vond de overdekt fietsstalling het gebouw waar victoria deluxe is gevestigd.
    https://www.google.be/maps/place/51%C2%B003'57.0%22N+3%C2%B043'50.3%22E/@51.0668485,3.7277839,708m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x0:0x0?hl=nl Best bereikbaar via de Salvatorstraat. Ga later nog eens kijken als alles echt is afgewerkt want nu dien je nog een tussenliggende werf te kruisen om tot bij de shops te raken.

  3. Chris S Says:

    Eisen? Er is geen enkel wettelijk kader daarvoor.
    Dergelijke structurele pijnpunten blootleggen en voorstellen formuleren zou een logische opdracht zijn van Fietsberaad VL. We wachten nog even. Zal men zeggen: “dit ligt niet in onze opdracht”?

  4. Frans Says:

    Men verwijst hierboven naar Decatlon, maar bij ALLE nieuwe grote Gentse projecten krijgt eerst de auto alle aandacht, en pas daarna de fiets en het openbaar vervoer: Flanders Expo, Project Gent-Sint-Pieters, Nieuwevaart, Ghelamco Arena,…

    • JanG Says:

      Dat is waarom Fietsersbond zo hamert op een verplichte fietstoets. Helaas wil geen enkele overheidsinstantie zich daartoe verbinden. Eigenlijk zou je het STOP-principe aan die bereikbaarheid kunnen koppelen, ook wat prioriteiten bij de aanleg betreft.

      • Chris S Says:

        Ik ben helemaal niet voor het STOP-principe omdat het meer een wetgevende kader voor duurzaam veilig verkeer hindert dan dat het stimuleert. (Ik heb in vroegere posts uitgelegd waarom).


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: