Home

Bezoek aan #biketothefuture

4 april 2016

Biketothefuture

Bike to the future, een inspirerende tentoonstelling in het Design museum Gent. Een ware turbotrip naar de toekomst van de fiets.
Verrassende, innovatieve fietsen uitgedacht en samengesteld door talentvolle designers. Indrukwekkende previews van prototypes en gadgets.
Naast design, technologie, duurzaamheid en mobiliteit komen ook comfort, gezondheid en community aan bod.

Ik leerde heel wat bij over de fietsinfrastructuur wereldwijd.
Verlichte fietspaden, gebogen vuilnisbakken, velobaars, mobiele koffiebars, fietsrotondes, regensensoren in verkeerslichten,… Dit zijn slechts enkele van de vele fietsvriendelijke toepassingen die reeds hun intrede hebben gedaan in andere steden.
Ik ben ervan overtuigd dat deze de fietsbeleving ook in Gent naar een hoger niveau kunnen tillen.

Milieuvervuiling, het klimaat en de gezondheid vormen een steeds grotere globale uitdaging. Het is logisch dat we meer aandacht besteden aan de fiets. Onze milieuvriendelijke vriend.

Benieuwd om meer te weten te komen over deze ingenieuze ontwerpen en verrassende visies van deze ruimdenkende ontwerpers?

Ga dan zeker eens langs in het Design museum in Gent!
Meer info over Bike to the future vind je hier.

Design museum Gent

Design museum Gent

Hieronder een glimp van mijn favorieten.

White Strike

White Strike – Moosach Bikes

Vello

Vello – Valentin Vodev

Eleventwentyseven

Eleventwentyseven – Knockaert & Vincke

Knap staaltje design!

Madsen Kg271

Madsen Kg271 – Jared Madsen

In de bak mag je maar liefst 271kg vervoeren!

Fliz

Fliz prototype – Hambrock & Spetter

Parkcycle Swarm

Parkcycle Swarm – N55 i.c.w. Wolfer & Rebar

Deze zou ik zo meenemen. Vrienden, zon en de Parkcycle Swarm. Topcombinatie!

Alerion

Alérion – Keim

Opvallend was dat vele ontwerpers de draden in de buizen integreren.

Gadgets

Gadgets

9 Responses to “Bezoek aan #biketothefuture”

  1. Frans Says:

    Is dit prachtig 18e eeuwse monument wel de geschikte plek voor een dergelijke tentoonstelling, waarvoor waardevolle interieurs en kostbare meubels van de permanente collectie moesten wijken? Volgende stap: oldtimers van Mahy in de balzaal van d’Hane Steenhuyse? De industriële ruimtes van het MIAT lijken mij toch meer aangewezen.

    • JanG Says:

      Anderzijds gaat het om ‘design’ en waar kan dat beter dan in het designmuseum?
      Ik moet het nog gaan bekijken, maar uit wat ik ervan zag, haalde ik niet veel vernieuwende zaken. Misschien ben ik teveel gewoon? Hip en trendy, dat wel, maar zaken die het rendement of comfort verbeteren? Ik zal ze ter plaatse gaan zoeken…

  2. jandefietser Says:

    ik zie twee mogelijke benaderingen van de combinatie design en fiets. De ene is wat ik dan maar de Panamarenkorichting zou noemen. Zoals de tuigen van Panamarenko geïnspireerd zijn op vliegtuigen maar waarmee je niet kan vliegen, kan je designers dingen laten maken geïnspireerd op fietsen maar waarmee je niet kan fietsen. De andere benadering steekt in de oorspronkelijke definitie van design: het ontwerpen van gebruiksvoorwerpen.

    Panamarenkodesign kan boeiend, confronterend, grappig en wat nog meer zijn, maar persoonlijk ben ik meer geïnteresseerd in de tweede soort en dus is de vraag: is het een tentoonstelling van de eerste of de tweede soort? Daarbij horen een paar concrete vragen:

    -Heeft de tentoonstelling aandacht voor de grote designsuccessen uit het al dan niet verre verleden die de toekomst van het fietsen zullen blijven beïnvloeden? Staat er een Pedersenfiets, een Brompton, een Strida, een Pino, een velomobiel?

    -Zijn de fietsen geschikt om mee te rijden, als algemenegebruiksfiets of voor een specifieke doelgroep? Of is het bruikbaar zijn een toevallig accident en gaat het om het uitzicht?

    -Is er aandacht voor de omgeving: de fietsenstalling bijvoorbeeld?

    -Staat eigenlijk op de website van de tentoonstelling hoe je er met de fiets moet geraken?

    Ik weet het, er staat een Strida (en daar kan je mee rijden, ik heb het al gedaan. Geen slecht veloke), maar als ik de antwoorden bekijk krijg ik een Panarenkogevoel. Neen, ik ben geen fan van Panamarenko.

    • Hilde Says:

      Op de site van het Design Museum:
      “Bereikbaarheid:
      Te voet: 3 minuten vanaf de Korenmarkt
      Tram: lijn 1 (halte Gravensteen)
      Bus: lijn 3 (halte Korenmarkt)
      Auto: parking Vrijdagmarkt of Sint-Michiels”

      Er staat niets op over de fiets, noch waar je je fiets in de buurt op een degelijke en veilige manier kan stallen.

      Tsss….

  3. Chris S Says:

    Haalt Gent echt alles uit de kast om het predicaat ‘Fietsstad’ te krijgen?

  4. Chris S Says:

    Hopelijk komt grafeen aan bod, het materiaal van de toekomst – volop in ontwikkeling met reeds ongelooflijke toepassingen.


Geef een reactie

