Home

Rijles

10 april 2016

Wie deze blog leest kan fietsen.
Denk ik toch.
Maar wie weet ken je volwassenen die het nog willen leren.
En dat kan, op verschillende tijdstippen en in verschillende buurten.
Na 2012, 2014 en 2015 is dit ons 2016-steuntje-in-de-rug voor de Gentse Sportdienst.
Even tellen.
De fietsrijlessen beginnen deze week aan hun zesde kalenderjaar.
Je droomt dus niet als je komende weken een fietser met een L op de rug ziet🙂.
Wat doe je dan?
Vertragen, en rustig zijn of haar gang laten gaan natuurlijk.
Zoef er niet snelsnel voorbij.
Het schuifje empathie mag helemààl uit de kast.

Voor alle lezers buiten Gent publiceren we pagina 17 uit Gent Stadsmagazine, jaargang 20, nummer 8 – april 2016.
(Achter de link lees je tevens een middenkatern over het Mobiliteitsplan)

Leer als volwassene fietsen in je eigen buurt
Heel wat volwassenen kunnen niet of onvoldoende fietsen. In Gent is fietsen nochtans een populaire en handige manier om je te verplaatsen. De Sportdienst organiseert ook in 2016 fietslessen voor volwassenen., vanaf 19 jaar. Voor deze lessen werken zij samen met wijkpartners die instaan voor de inschrijvingen en contacten met de deelnemers. De eerste lessen gaan van start na de paasvakantie. Een pakket bestaat uit 10 lessen en kost 15 euro.

c Sportdienst Gent

c Sportdienst Gent

Leer fietsen
OP WIELTJES
Fifi Umba had nooit leren fietsen. “In Kinshasa doe je dat niet. Het is levensgevaarlijk want daar zijn nauwelijks fietspaden. Maar vier jaar geleden kwam ik naar hier en als je geen auto hebt, dan is de fiets een oplossing. Dus heb ik vorig jaar leren fietsen. Toen ik mijn mama opbelde om haar te vertellen dat ik hier met de fiets rondrijd, was ze aanvankelijk erg bezorgd. Maar ik vertrek wanneer ik wil, ik zit nooit in de file, ik hoef geen parkeerplaats te zoeken en het is veel gezonder.”

c Sportdienst Gent

c Sportdienst Gent

Stap voor stap “Er zijn best veel mensen die niet kunnen fietsen”, zegt Tim Lamon van de Sportdienst. “Met ‘Leer fietsen!’ willen we hen helpen. Je betaalt 15 euro voor tien lessen, inclusief het gebruik van de fiets en de fietshelm, en je hoeft niet ver te gaan want de lessen worden in zeven wijken georganiseerd.” Het fietsen leer je stap voor stap. “We beginnen met de fiets aan de hand als het moet”, vertelt lesgeefster Carmen Leenknecht. “Anderen gaan quasi meteen de openbare weg op.” Onder de indruk. Na een reeks van tien lessen had Fifi haar diploma op zak. “Ik was wel bang om te vallen hoor, en mijn poep deed pijn”, lacht ze. “Ik ben nog altijd een beetje onzeker als ik op drukke banen of kruispunten rijd. Daarom probeer ik elke dag één uur te fietsen. Naar mijn werk, om boodschappen te doen, … En soms trek ik op ontdekking, om mijn weg in de stad beter te leren kennen. Maar ik moet een beetje opletten, want mijn man heeft ondertussen ook de smaak te pakken en is dan weg met de fiets. Met mijn fiets!” “Tien lessen, en ze zijn vertrokken.”

c Sportdienst Gent

c Sportdienst Gent

INFO
Sportdienst
Zuiderlaan 13
09 266 80 00
www.stad.gent/sport/deelnemen/sportcursussen/fietslessen
sportdienst@stad.gent
www.facebook.com/GentSport
De volledige infofolder lees je hier.

Geef een reactie

