Home

Communiceren

18 april 2016

Sommige mensen geloven niet in verandering.
“Het zal nooit veranderen.”
Dat is geen kennis, maar een geloof.
Bij sommigen eerder een behoefte.
“Het zal altijd ’t zelfde blijven.”
“Het” is een verzamelwoord voor “alles”.
Wie actief mobiliteit bekijkt is niet van dit geloof.
Er was ooit een tijd zonder fiets.
Er was ooit een tijd zonder trein.
Er was ooit een tijd zonder vliegtuig.
Maar als je sommige mensen mag geloven was er altijd al autoverkeer.
Zeker weten.
Dat is een vorm van radicalisme als een ander.
Terwijl mobiliteit altijd evolueerde, in uitvindingen en in “gewoontes”.

Een mooi voorbeeld van verandering is de manier waarop we onze fiets sluiten.
Onze stallingsgewoontes veranderden.
Die verandering kwam niet vanzelf.
Jarenlang “leerde” de stad Gent zijn inwoners dat je een fiets persé aan een vast voorwerp diende vast te maken.
Hiervoor ontwikkelde Gent in de vorige eeuw dit eigen type fietstalling
De gewoonte is in die mate ingeburgerd dat elke paal groot of klein of balustrade door fietsers dankbaar benut wordt.
Niet iedereen vindt dat even prettig.
En terecht.
In een studentenstad zit er dan maar één ding op: helder communiceren.

16maa16, Jan Palfijnstraat

16maa16, Jan Palfijnstraat

16maa16, Jan Palfijnstraat

16maa16, Jan Palfijnstraat

Petit detail: deze straat werd in de vorige bestuursperiode heraangelegd, mèt autoparkeerplaatsen, maar zonder fietsstallingen.
Dat mag toch standaard zijn bij een heraanleg?

Hoe dichter je in het studenten-epicentrum komt, hoe helderder er gecommuniceerd wordt.
Dit is de werf van de Boekentoren.

12maa16, Rozier

12maa16, Rozier

12maa16, Rozier

12maa16, Rozier

12maa16, Rozier

12maa16, Rozier

Een verbod is hier op zijn plaats.
En het alternatief wordt gecommuniceerd.

Op de Gentse Potsdammer Platz Korenmarkt lokt een Hollandse supermarkt massa’s fietsers:

19feb16, Korenmarkt

19feb16, Korenmarkt

De muur waar klanten van de Post vroeger hun fiets tegen plaatsten om snel 10 postzegels te kopen is nu een winkeltrap.

19feb16, Korenmarkt

19feb16, Korenmarkt

De stad organiseert een paar meter naar rechts een “pikkelstalling”, een volgende stap om het zwellend fietsgebruik te faciliteren.
Komende weken gaan we eens kijken naar de vormgeving van deze kortparkeerfietsstalling, en naar de communicatie daar.

4 Responses to “Communiceren”

  1. winfriedhuba Says:

    Voldoende fietsenstallingen: “Dat mag toch standaard zijn bij een heraanleg?” Ja zeker!
    Goed gedrag hangt voor 90% af van goede (infra)structuur. Technisch en juridisch.

  2. winfriedhuba Says:

    “de studenten” gedragen zich in deze fietsbult opvallend netjes. Terwijl de fietsende 40ers “wild” parkeren op de Korenmarkt.
    Fietsgedrag is oh zo voorspelbaar.

  3. winfriedhuba Says:

    Te vaak zijn het dezelfde mensen die de dreigende onbereikbaarheid van Gent-Centrum orakelen en die daar dan -in een soort geestelijke automutilatie- over het toenemend aantal fietsers struikelen.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: