Home

Verf (6)

25 april 2016

U heeft nog veel Fietsbulten tegoed, maar de tijd ontbreekt me om er tijd in te steken.

Verf is me momenteel zeer bekend.
Ik zit bijna elke avond op een stelling om deeltjes van onze facade te schilderen.
De werfleider vertelde dat in vorige eeuwen er enkel in de lente en herfst geschilderd werd.
Vorige weken was het ideale moment.
Niet te warm, niet te koud.
Een professional schilderde de spekstroken, en installeerde daartoe tussen stelling en dakgoot een dakje.
Lekker droog dus.
Ik doe de rest.

03apr16

03apr16


De 6 metalen ankers zijn ondertussen klaar.
De rest nog niet.
Ik ben niet alleen.
De overburen schilderden hun dakgoot.
En de stad is goed bezig met straatschilderwerken.

Alle schilders weten: de voorbereiding is belangrijk.
Kapotte oude verflagen worden best verwijderd:

05feb16, Denderlaan / Forelstraat

05feb16, Denderlaan / Forelstraat

Dan is het wachten op het ideale weer om te schilderen.
De onderste laag is de belangrijkste voor een goede hechting.

12apr16, Forelstraat

12apr16, Forelstraat

Na de correcte droogtijd mag de volgende laag, hier in witte strepen.

17apr16, Denderlaan / Forelstraat

13apr16, Denderlaan / Forelstraat

17apr16, Forelstraat

17apr16, Forelstraat

Ik was benieuwd wat het vervolg werd van het experiment uit 2012.
Dat experiment was goedbedoeld, maar bereikte zijn doel niet: een veilige oversteekplaats voor fietsers creëren.
De Denderlaan en het pad langs de spoorweg is steeds drukker befietst, en oversteken is er vaak autobumpers trotseren.
In plaats van een rood vlak schilderde men nu een soort van Schotse vlag:

17apr16, Forelstraat

17apr16, Forelstraat


Zal dit beter werken dan het rode vlak?
Ik geef het een grote kans.
Het is leesbaarder.

17apr16, Forelstraat

17apr16, Forelstraat

Na een paar dagen snappen veel automobilisten -niet alle- dat het kruis een fietsfunctie heeft.
Het kruis geeft geen leesbaarheid voor de automobilisten die uit de Heirnislaan de bocht om vliegen.

22apr16, Forelstraat

22apr16, Forelstraat

Het rode vlak, aangelegd in 2012, was na twee jaar al aan het afbrokkelen, en na 3 jaar al ferm afgetakeld.

01aug15, Forelstraat

01aug15, Forelstraat

Benieuwd hoe sterk de Schotten hun vlag zal zijn.

5 Responses to “Verf (6)”


  1. De Schotse vlag is een illegale wegmarkering, die niet eens aangebracht mag worden.
    Je redt een falend handhavingsbeleid niet met wat extra verf.

  2. Hilde Says:

    Totaal off-topic, maar wat is een spekstrook?

  3. Frederik Says:

    Er liggen nog zo’n “Schotse vlaggen” in Gent, o.a. in de buurt van de spoorweg in Wondelgem. Ze bedoelen daar gewoon mee dat je het kruispunt moet vrijhouden. Inderdaad in theorie een illegale wegmarkering, maar een stuk sympathieker dan daar auto’s gaan beboeten. Want veel mensen lijken niet eens te weten dat kruispunten vrijhouden verplicht is, met of zonder illegale wegmarkering.

  4. Lodewijk Says:

    Was het niet eenvoudiger geweest (en zou zo ook alle wegmarkeringen conform de wegcode houden) om dat rood licht 20 meter eerder te plaatsen?

    Dus voor het kruispunt van de Denderlaan en de fietsweg.

    Er zou, in theorie, zelfs geen verkeerslicht extra moeten gezet worden, want auto’s kunnen daar enkel de Denderlaan inrijden.

    Persoonlijk zou ik wel opteren om die fietsweg & Denderlaan mee in de lichtenregeling te plaatsen, maar dan met fietsverkeerslichten (dus groen-oranje-rood-verkeerslichten met fietssymbool erin).

    Als we dan toch bezig zijn, dan zou ik die Denderlaan daar eigenlijk ook doorknippen voor autoverkeer en een brede fietsoversteekplaats schilderen op dat kruispunt.

    Moest dat een echt drukke fietsroute zijn, dan zou die Denderlaan zelfs voor 80% volledig autovrij kunnen gemaakt worden, toch voor zover ik kan zien in Google StreetView, misschien zelfs 100% moesten die 2 parkeerplaatsen op privé-domein voor gehandicapten naar een andere plaats kunnen verhuizen. Kwestie van afspreken met dat Scheldeoord Gent appartementencomplex🙂

    Zo zou er ruimte vrijkomen om een fietsbrug (vlak naast de spoorlijn) over de Jan Delvinlaan en de Schelde te maken.
    Zo ontstaat er een mini-fietssnelweg van het station Gent-Dampoort tot station Gent-Brugge dat zo ook aantakt op de fietssnelweg daar langs de Schelde.

    Nog fietsambitieuzer zou zijn om het fietstraject gewoon door te trekken parallel met die spoorlijn tussen het station Gent-Dampoort en station Gent-Brugge. Dus een ononderbroken fietssnelweg te bouwen op hoogte van de spoorrails. Met opritten en afritten ter hoogte van beide stations en bv. 5 ertussen bij de Toekomsstraat, Jan Delvinstraat, Schelde/Maagd van Gentstraat, Kerkstraat en Frederik Burvenichstraat.

    Maar misschien komt er zoiets wel. Dat traject lijkt deel van een geplande fietssnelweg van de provincie Oost-Vlaanderen. Maar waarschijnlijk voorzien ze geen ononderbroken fietssnelweg parallel met de spoorlijn, die op spoorhoogte is en fietsopritten & -afritten heeft bij de belangrijkste zijstraten.
    Want dan zou Gent/provincie/gewest/W&Z/Infrabel de ambitie hebben om van Gent echt een fietsstad te maken.

    Hint, hint😉


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: