Home

Vlagjes

9 mei 2016

Op mijn stelling ben ik al wekenlang een anonieme getuige van mijn straat.
Op zondagmorgen hoor je de straat wakker worden.
Vogels.
Stemmen.
Rolluiken.
Stappen.
Fietsbanden.

Tot de auto’s de geluiden overnemen.
Op de stelling hoor je hoe chauffeurs rijden.
Er zijn de amateurs, die niet weten hoe te schakelen.
Er zijn de freaks, die niet weten willen weten hoe traag te rijden.
Zondag is -vergeleken met zaterdag- een stille dag.
Zaterdag is namelijk racedag.
Blingbling, boemboem en vroemvroem.
Dan rijden ze overdag even snel als ’s avonds en ’s nachts.
En dat in een zone 30straat.

Op mijn stelling wordt ik er soms pessimistisch van.
Als ik de kranten lees ook, bijvoorbeeld hier.
Gedrag is een moeilijk beest.
Rijgedrag is moeilijk monster.
De zalige rust van de flitspaal duurde exact één week.

5apr16, Toekomststraat

5apr16, Toekomststraat


Die week dat de paal er stond begreep onze straat dat traag verkeer niet alleen veiliger maar ook stiller is.
Nu staat de snelheidskraan weer open.
Het contrast met de flitsweek is groot.
Het zal dus nog x aantal jaar duren voor het gezond verstand het haalt op de zware voet.
Als de flitspaal op korte termijn het rijgedrag niet corrigeert, hij zet mensen toch aan het denken.
De vraag is: wil iedereen wel denken?
Promotie is dus welkom.
Ik heb het al geschreven: de stad Gent had ooit de perfecte zone 30 promotie met sleutelhangers en borden om aan ramen te bevestigen, maar hield het bij die ene campagne.
Onze straat hing vol.
Verschillende straten wilden het voorbeeld van onze straat volgen, maar helaas…

We zijn 10 jaar verder, en de stad lanceert een nieuwe poging, ditmaal met vlagjes.
Niet met een boodschap zoals hier, eerder neutraal “zone 30” en “GENT”.
Ik zag ze voor het eerst in de Krevelstraat:

22apr16, Krevelstraat

22apr16, Krevelstraat

22apr16, Krevelstraat

22apr16, Krevelstraat

In de Rijsenbergstraat ondersteunen de vlagjes een oversteekplaats van een school:

6mei16, Rijsenbergstraat

6mei16, Rijsenbergstraat

6mei16, Rijsenbergstraat

6mei16, Rijsenbergstraat

Leuke verrassing: vanavond hing de Eendrachtstraat gewoon vol.

8mei16, Eendrachtstraat

8mei16, Eendrachtstraat

8mei16, Eendrachtstraat

8mei16, Eendrachtstraat

Morgen eens zoeken waar die vlaggetjes te verkrijgen zijn.

13 Responses to “Vlagjes”

  1. jandefietser Says:

    Goed dat je foto’s van die vlaggetjes publiceert. Ik had er al eens over gedacht om te vertragen tot minder dan 50 km/u om te zien wat daar nu eigenlijk opstaat.


    • hahaha. Dat was ook mijn eerste reactie. Je moet al minder dan 30 rijden om te zien wat er op staat.
      Dat is een beetje zoals de verkeersborden die een zone 30 aankondigen; die zijn ook al zo klein.

      • Frans Says:

        De afmetingen doen er weinig aan toe. Zo hebben de “oversized” verkeersborden die het voetgangersgebied afbakenen weinig effect. Alles heeft te maken met de ligging, de inplanting en de concurrentie met andere elementen die de aandacht afleiden.

  2. leen Says:

    En de mentaliteit van de chauffeurs, toch? Bedroevend eerder toch

  3. Ward Says:

    De max, die vlaggetjes. Als de bron gevonden is ben ik benieuwd of ze ook bestaan voor 20 km per uur (= woonerf)

  4. JanG Says:

    Hier in de buurt zag ik ze dit weekend ook. Dat zette me aan het denken: waarom is de ene straat/wijk wel zone 30 en een andere, die op het zicht even dicht bevolkt is, dan weer niet? Wat zouden de criteria zijn?
    En een andere bedenking: een keer je in een zone 30 belandt, kun je nergens de maximumsnelheid uit afleiden. Je moet het maar weten. Werkt voor wie er vaak komt, maar anders? Ik weet het: de wegcode heeft hier niets voorzien. Tijd om die eens aan te pakken, dus.

    • Renaat Says:

      De wetgeving heeft daarin wel degelijk voorzien. Het Ministerieel besluit houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens stelt immers:

      “Art. : 6.7.7. De in een zone van kracht zijnde reglementering mag door een gelijkaardig verkeersbord herhaald worden ; het draagt de vermelding « Herhaling », overeenkomstig
      artikel 65.5.8 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.”

      “Art 65.5. (K.B.) : “Signalisatie met zonale geldigheid.
      8. De reglementering die in de zone van toepassing is mag herhaald worden door een bord
      gelijkaardig aan dat geplaatst bij het begin van de zone, aangevuld met het woord
      “Herhaling”. “

      Maar om een massa aan borden te voorkomen is de wetgever zelf nog verder gegaan.
      “Het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.” (aka de wegcode):

      “Art. 65.5. Signalisatie met zonale geldigheid

      De wegbeheerder mag binnen de snelheidszone aan verlichtingspalen en verkeerspalen een zelfklevend vignet of herkenningsbord bevestigen met een afbeelding van het verkeersbord C43 die zonale snelheid in herinnering brengt.”

      Bovendien zou het begin van een zone dertig erg duidelijk moeten zijn. Hetzelfde eerder vermelde Ministerieel besluit stelt immers ook:

      Art. 21.1.bis
      “4. De toegang tot de zone 30, die aangeduid wordt met deze verkeersborden, moet duidelijk herkenbaar zijn door de plaatsgesteldheid, door een inrichting of door beide.”

      Hoewel er heel wat problemen zijn met de wegcode is het dus niet de wegcode (of aanverwante wetgeving) die in dit geval het probleem vormt.

      Een van de grote problemen is het totale gebrek aan kennis van de wegcode en de aanverwante reglementering bij de diensten die instaan voor weginrichting, plaatsen van verkeersborden, … Dat in combinatie met de vaak vergaand gebrek aan luisterbereidheid bij sommige overheidsdiensten en de manier waarop sommige overheden zichzelf ‘probleemloos’ boven de wet stellen
      Dit resulteert er in dat zelf in talloze situaties waarin de wegcode wel duidelijk is of de mogelijkheid biedt om het goed te regelen, dat toch niet gebeurt.

      Renaat

      • Hilde Says:

        “Bovendien zou het begin van een zone dertig erg duidelijk moeten zijn. Hetzelfde eerder vermelde Ministerieel besluit stelt immers ook:
        Art. 21.1.bis
        “4. De toegang tot de zone 30, die aangeduid wordt met deze verkeersborden, moet duidelijk herkenbaar zijn door de plaatsgesteldheid, door een inrichting of door beide.””

        Zo weet ik dat aan het begin van de Dampoortstraat wel degelijk een bord “zone 30” is aangebracht, maar elke keer weer betrap ik me erop dat ik het niet gezien heb: het staat heel hoog boven een aantal andere borden en op die plek heb je ogen en oren te kort om de andere weggebruikers (auto’s, fietsers, voetgangers) in de gaten te houden.
        In de Gentse binnenstad zou men voor mijn part bij het begin van de zone 30 gerust over de hele breedte van de straat ook nog eens met verf mogen aangeven dat men een zone 30 binnenrijdt.

    • Thomas Says:

      zoals de Nijverheidskaai langs de Schelde die zone 30 is, tot je afslaat aan de dicht bebouwde De Ryckstraat (Destelbergen) en je weer 50 mag🙂

      • JanG Says:

        Het probleem blijft: er is – alvast in Gent en de deelgemeenten – geen herinnering aan de zone 30. Als je een bord gemist hebt, om welke reden dan ook, wordt je er niet meer aan herinnerd. Het wegbeeld geeft het niet aan (stad had duidelijk gecommuniceerd dat dit budgettair niet haalbaar is), er zijn geen – of amper – herhalingsborden. Daarnaast is het een raadsel waarom bepaalde dichtbebouwde wijken wel zone 30 zijn en andere – even dicht bebouwd – dan weer niet.
        De vlaggetjes zijn wel een duidelijke herinnering, een keer je weet waar ze voor staan.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: