Home

Europa

11 mei 2016

Europa is de schietschijf.
Niet mee met zijn tijd.
Achterophinkend.
Onaangepast aan de huidige noden, zeggen de perceptiewatchers.
Perceptie is een wreed -vaak populistisch- beest, behalve als ze overeenkomt met de realiteit.

Het Europakruispunt wil dat laatste symboliseren.
We hadden het er hier al over in 2011.
De Europabrug en de kruispunten daaromheen zijn simpelweg fietsonvriendelijk.
Het is een brute onderbreking van een degelijke fietsroute van en naar de rand met Sint-Denijs-Westrem.

Momenteel wordt een eerste stapje gezet om die onvriendelijkheid uit de wereld te helpen.
Wie vanuit Sint-Denijs-Westrem stadinwaarts fiets heeft sinds kort een veiliger aanloop tot het kruispunt Patijntjesstraat / Rijsenbergstraat:

06mei16, Patijntjestraat

06mei16, Patijntjestraat

06mei16, Patijntjestraat

06mei16, Patijntjestraat

06mei16, Patijntjestraat / Rijsenbergstraat

06mei16, Patijntjestraat / Rijsenbergstraat

Deze status quo begrijp ik niet goed, en zal hopelijk niet lang aanslepen:

06mei16, Patijntjestraat / Rijsenbergstraat

06mei16, Patijntjestraat / Rijsenbergstraat

06mei16, Patijntjestraat

06mei16, Patijntjestraat

We kijken uit naar de volgende stappen van de transformatie van Europa.

6 Responses to “Europa”

  1. Lodewijk Says:

    Opmerking 1: die Patijntjestraat is een brede éénrichtingsstraat (langs beide kanten autoparkeerplaatsen), maar heeft geen BEV voor fietsers. Ik denk niet dat dat fietspad als 2-richtingsfietspad is bedoeld.

    Opmerking 2: de verkeerslichten staan op het fietspad en ze lijken die per ongeluk vergeten te verplaatsen zijn naar de linkerkant van het fietspad (of naar de rechterkant met RADR-bord eronder).
    Maar het is zéér onwaarschijnlijk dat dit niet zo op het ontwerp stond, dus vermoedelijk blijven die verkeerslichten daar gewoon zo staan.

    Opmerking 3: de schuwafstand tussen fietser en auto is na heraanleg feitelijk kleiner geworden dan voordien. Ook al was het voordien maar een paar verflijnen en wat groene plastieken paaltjes, het was bufferruimte.

    Opmerking 4: bij heraanleg van het fietspad nota bene, voorzien ze 25 meter extra afslagstrook voor de auto’s. Ten koste van een 5-tal autoparkeerplaatsen en enkele kleine boompjes.

    Conclusie: dit lijkt sterk op een fietsinfrastructuurinvestering die feitelijk enkel dient voor de verbetering van de autoinfrastructuur.

  2. Frans Says:

    De foto’s tonen hoofdzakelijk de Patijntjestraat, terwijl de “fietsonvriendelijkheid” op de andere as ligt. Daar moeten de aanpassingswerken nog beginnen. Waarschijnlijk verdwijnt één van de twee voorsoorteerstroken in Rijsenbergstraat. Verdwijnt ook één van de drie rijstroken op de Europabrug ten behoeve van een fietspad richting station? Nu voeren auto’s daar permanent gevaarlijke maneuvers uit door fietsers op de rijbaan in te halen over de volle witte streep.

  3. Hilde Says:

    Ook hiervan word ik moedeloos. “Hoera, een vijfde fietsstraat in Gent”, maar anderzijds is het blijkbaar nog altijd ongelooflijk moeilijk om simpele dingen goed aan te leggen. Is er dan echt niemand (bij de plannentekenaars, aannemers en uitvoerders) die het vreemd vindt dat een verkeerslicht op het fietspad staat? Die voeren gewoon uit of wat?
    En hoe moet je duidelijk maken aan de auto’s op de afslagstrook naar rechts, dat jij als fietser rechtdoor wil? Waarom kan dat niet allemaal in het rood gemarkeerd worden, zodat het voor iedereen duidelijker is?
    Ik blijf erbij: stuur alle ingenieurs, ontwerpers, tekenaars en aannemers enkele maanden de fiets op zodat ze aan de lijve ondervinden dat de werkelijkheid niet klopt met de perceptie van een plan.

    • JanG Says:

      Het goede nieuws is dat het stadsbestuur fors geïnvesteerd heeft in allerlei fietsen voor de eigen ambtenaren, zodat ze zich effectief meer met de fiets zullen/kunnen verplaatsen. Misschien worden zaken dan door een andere bril bekeken?

      • Chris S Says:

        Laten we hopen van wel, maar zeker is dat niet. Het is niet door meer te fietsen dat er daadwerkelijk iets verandert, ook niet door fietsende ambtenaren omdat het afhangt welke bevoegdheid deze hebben. Kritiek binnen de eigen dienst op fietsinfrastructuur zal men niet teveel moeten uiten ook.
        En alles wordt lokaal aangepakt. In het groot bekeken dus evenzo versnipperd als het beleid zelve. Zoals we het gewend zijn.
        Bovendien kan men niet zomaar elke fiets kiezen. Ik wens bvb. over te stappen naar een (e-?)ligfiets. Dat zit niet in het aanbod omdat men alover een overheidsopdracht ‘gebonden’ is aan één fietsaanbieder. Dat vind ik een zwakte in gans dat systeem. Een overheid zet zich dus in zekere zin zelf vast. Maar laten we positief zijn: de Stad Gent doet een nooit eerder geziene inspanning.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: