Home

Verf (7)

25 mei 2016

De goot kreeg vorige week zijn derde laag.
De stelling mag weg.
Ik denk al weken in termen van verflagen.
Tijd om ùw hersenen een laag verf te geven?
Of om De Ideale Wereld te spelen?

Schilderles voor gevorderden: goed plannen!

Stel: je wil je gang herschilderen.
Als je op dat moment niet tevreden bent met je voordeur, dan moet je goed -zéér goed- nadenken.
Het is efficiënter om éérst je voordeur te vervangen, en pas daarnà je gang te schilderen.
Omgekeerd handelen is om moeilijkheden vragen.
Lees: is vragen om kapot pleisterwerk en vlekken op de verse verf.
Ok, door éérst een voordeur te plaatsen duurt het lànger voor de gang geschilderd raakt.
Maar het eindresultaat van het schilderwerk zal direct pico in orde zijn.
Goed plannen loont!

Ook op straat loont zo’n aanpak.
Eérst de deur verbreden…
(liefst in de Herfstvakantie, als het gezin èn de buren op reis zijn)

06nov15, Kasteellaan

06nov15, Kasteellaan

06nov15, Kasteellaan

06nov15, Kasteellaan

… en pas dàn schilderen!
(als de temperatuur ok is om te schilderen)

04mei16, Kasteellaan

04mei16, Kasteellaan

04mei16, Kasteellaan

04mei16, Kasteellaan

04mei16, Kasteellaan

04mei16, Kasteellaan

13apr16, Kasteellaan /  Tweebruggenstraat

13apr16, Kasteellaan / Tweebruggenstraat

13apr16, Tweebruggenstraat

13apr16, Tweebruggenstraat

13apr16, Kasteellaan / Tweebruggenstraat

13apr16, Kasteellaan / Tweebruggenstraat

13apr16, Tweebruggenstraat

13apr16, Tweebruggenstraat

Ziet u elders in Gent een verse laag verf?
Mail het aan fietsbult@fietsersbondgent.be.

11 Responses to “Verf (7)”

  1. Miguel Says:

    Dit is inderdaad een enorme verbetering. De brug is enorm breed en er is dus meer dan voldoende plaats voor fietspaden. Voor de fietspaden er waren werd je als fietser komende uit de Kasteellaan regelmatig de pas afgesneden (je maakt daar een lichte beweging naar links zoals op de foto’s te zien is) door auto’s en bussen die langs de boordsteen blijven rijden.

    Opvallend is wel dat niet elke automobilist het concept fietspad al kent. Gisteren nog was er een bestelwagen die zich angstvallig aan de boordsteen (op het fietspad) bleef houden. In dit geval zou ik het niet aan onduidelijke wegmarkeringen durven wijten.

    • Julien Says:

      Bij elke asverschuiving waar dan ook blijft dit een probleem
      Fietssuggestiestrook of fietspad of niet weinig gemotoriseerd verkeer trekt zich dit aan.

  2. Frederik Says:

    Zijn er nu eigenlijk plannen om van dat fietspad richting Zuid een tweerichtingsfietspad te maken vanaf de Visserij? De breedte van dat fietspad lijkt daarop te wijzen, maar er is nog geen signalisatie in die zin geplaatst.

    Op dit moment moet je dus, komende van het Keizerpark, nog twee keer oversteken om enkele tientallen meters op de rijbaan te rijden. Niet erg comfortabel. Ik zie alleszins al veel mensen dat gewoon niet doen (soms aan heel hoge snelheid, wat erg gevaarlijk is voor mensen die de fietsoversteekplaats gebruiken en geen spookrijders verwachten).

  3. Hubert Says:

    Voor en nadelen, die verf actie :
    *Beweging Lousbergkaai (komende van Slachthuisstraat) naar Visserij ,nu moet men tussen de lijntjes blijven ,vroeger kon men zich onmiddellijk naar midden begeven.(in andere richting zelfde natuurlijk.
    * Komende van Louisbergkaai (kant Forelstraat) met een beetje goede wil kon het tweerichtings fietspad naar Zuid (Tweebruggen) daar al beginnen .Autoweg daar op zijn smalst maken en het was een echte as ,ja dit is een stuk van een hoofdfietsas .

    • Hilde Says:

      “Beweging Lousbergkaai (komende van Slachthuisstraat) naar Visserij”: je mag het fietspad toch verlaten om van richting te veranderen, of zie ik het verkeerd?
      Het tweerichtingsfietspad naar Zuid daar al laten beginnen, was idd een goed idee geweest; zou dan ook mooi aansluiten op de nieuwe fietsstraat (waarvan ik nog altijd niet snap waarom die ophoudt aan Groene Ooie).

      • jandefietser Says:

        Nee, Hilde, je hebt gelijk: je mag het fietspad verlaten om van richting te veranderen (en om een hindernis te ontwijken en ook om in te halen. Vooral dat laatste weten niet veel automobilisten). Je hebt wel geen voorrang, een fietspad opzij verlaten is een manoeuvre.

        • Renaat Says:

          Klopt. Behalve natuurlijk als het fietspad echt ten einde loopt, dan heeft men wel weer voorrang. Maar hoeveel verkeersdeelnemers dat zouden weten? (Ik raad dan ook niemand aan er vanuit te gaan dat andere dat wel weten en ook toepassen.)

          • Frans Says:

            In het beste geval staat daar wel een verkeersbord “opgelet fietsers” bij, zoals langs de Brugsesteenweg (Boomstraat en Spellewerkstraat). Maar dit is het soort verkeersborden (zoals “opgelet kinderen”) waarop niemand acht slaat.


  4. Het blijft er een gigakluwen, hoe men het ook kleurt, vervelend is ook dat de fietsers uit visserij systematisch voorrang nemen, hetgeen ze niet hebben, wat de fietsers komende v kasteelstr en op weg naar tweebruggenstr soms enorm doet schrikken en hindert,misschien kan een klein stukje afslagstrook in midden van kasteellaan ook helpen. Opgelet volgens sommige politieagenten mag je maar vanaf de muur van de nieuwenbosch (!) in tegengestelde richting op het fietspad naar tweebruggen!

  5. winfriedhuba Says:

    Geschatte breedte fietspad 1m60 (tussen de strepen): is dit wel een eenrichting-fietspad?
    Minimaal volgen het Vademecum: 1m75.

    • Renaat Says:

      De overheid heeft besloten om bij het evalueren van de breedte van fietspaden, de breedte van de lijnen mee te tellen bij de breedte van het fietspad.

      Bovendien staat er in het vademecum als strikt minimum 1m50. Weliswaar is het de bedoeling dat minimum enkel en alleen te gebruiken in zeer uitzonderlijke situaties waar er absoluut geen andere mogelijkheden zijn. Maar spijtig genoeg lezen veel overheden dat bewust anders en hanteren ze 1m50 als een breedte waarmee men voldoet aan het vademecum fietsvoorzieningen.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: