Home

De oude spoorweg in De Pinte (1)

1 juni 2016

Ik rijd wel eens naar De Pinte. Meestal neem ik dan de Putstraat. Geen erg druk verkeer, maar zo nu en dan wel een auto aan erg hoge snelheid. Het meest vervelende aan de Putstraat is echter het kruispunt met de Klossestraat/Hemelrijkstraat (over een groot stuk van de weg ligt  de noordkant in Gent en heet hij Hemelrijkstraat terwijl de zuidkant in De Pinte ligt en Klossestraat heet. Ik hou het in het vervolg bij Klossestraat).

29mei16, 09u50, Klossestraat, De Pinte.

29mei16, 09u50, Klossestraat, De Pinte.

Je hebt er niet echt een goed zicht op de auto’s die van rechts komen. Die halen behoorlijk wat snelheid omdat ze een brug afrijden. Bovendien: er is wel een fietspad aan de overkant, maar daar kan je niet op — de maker van het fietspad heeft er nooit aan gedacht dat fietsers ook wel eens een fietspad willen oprijden. Gevolg is dat je een eindje naast het fietspad moet blijven, waardoor je een hindernis bent voor net die snelle automobilisten die je niet goed kan zien aankomen. Zeggen dat het het gevaarlijkste kruispunt uit de buurt is is overdreven, zeker na de heraanleg van de Drie Sleutels, maar ik voel me toch altijd ongemakkelijk als ik daar kom. Een foto vanuit de Klossestraat zelf geeft een idee van de situatie, de Putstraat ligt rechts:

29mei16, 09u50, Klossestraat, De Pinte.

29mei16, 09u50, Klossestraat, De Pinte.

Er is al jaren het alternatief van de oude spoorweg. Dat was een slecht berijdbaar karrenspoor, maar wel met een veilige kruising met de Klossestraat. Ik was dan ook erg blij met het bericht dat die oude spoorweg ging opgewaardeerd worden tot een fietsweg. Niet alleen een rustig alternatief voor de Putstraat, ook nog een veilige oversteek. Officieel wordt de fietsweg ingereden op 17 juni, tijd dus voor een plaatsbezoek.

Wat blijkt? Te vroeg gejuicht. Er is een theorie die zegt dat, als fietsers op een kruispunt goed op het verkeer moeten letten, je alles moet doen om te verhinderen dat fietsers kunnen op het verkeer letten. Dat doe je door de aandacht van de fietsers zoveel mogelijk van het verkeer af te leiden want dat is namelijk bevorderlijk voor de veiligheid. Je zorgt dus voor een aantal hindernissen waardoor fietsers de keuze hebben: ofwel focussen ze op die hindernissen ofwel proberen ze toch nog op het verkeer te letten maar dan riskeren ze een valpartij. Deze theorie is een tijdlang erg populair geweest: als er ergens een fietsweg werd aangelegd werd aan elk kruispunt een obstakelparcours geconstrueerd dat minstens uit twee hekken aan elke kant bestond. De laatste jaren komen wegbeheerders tot bezinning en worden deze gevaarlijke constructies op meer en meer plaatsen verwijderd. Onlangs heb ik, bijvoorbeeld, nog gezien dat de laatste hekken verwijderd zijn van de fietssnelweg Sint-Niklaas-Lokeren. In West-Vlaanderen had de provincie speciale barrières met houten palen en daartussen kettingen: ook die verdwijnen overal waar een stuk provinciale fietsweg wordt opgeknapt. In Nederland heb ik welgeteld één keer zo’n obstakel gezien, aan het Klingspoor, en dat werd na een paar weken al verwijderd.

Dat zal na verloop van tijd in de Klossestraat ook wel gebeuren, hopelijk voor er al te veel ongevallen gebeuren. Voorlopig ziet het er nog zo uit:

29mei16, 09u55, Klossestraat.

29mei16, 09u55, Klossestraat.

In zijn genre is het een imposant werkstuk. Dat valt vooral op als je het van opzij bekijkt:

29mei16, 09u55, Klossestraat.

29mei16, 09u55, Klossestraat.

Merk daarbij op dat de ontwerper wist wat hij deed. Veel fietsers proberen rond zo’n constructie te rijden –dat is dan ook veel veiliger dan erdoor gaan. Daarom wordt de hindernis geflankeerd door stukken waar je niet met de fiets over kan. Let maar eens op de hoge borduur van het stukje tussen de oversteek voor fietsers en die voor voetgangers. Het is trouwens ook de reden dat voetgangers ook zo’n hek krijgen. Ook op de details is gelet: wie oversteekt en naar links wil wordt geconfronteerd met dit venijnig obstakel:

29mei16, 09u55, Klossestraat.

29mei16, 09u55, Klossestraat.

Als je het waagt naar rechts te kijken (van daar komt het verkeer dat je moet voorlaten) bij de oversteek riskeer je in contact te komen met de onopvallende uitstekende rand die hoog genoeg is (je bent ten slotte een bocht aan het nemen) om over te vallen. Zeker bij regenweer zou dit in een bocht, zelfs zonder kruispunt, als zeer gevaarlijk gelden. Op een kruispunt is het gewoon waanzinnig. De amateuristische manier waarop de punt een beetje botter is gemaakt doet trouwens vrezen dat hier inderdaad al ongevallen gebeurd zijn.

De conclusie is simpel: ik rijd net zoals vroeger langs de Putstraat.

6 Responses to “De oude spoorweg in De Pinte (1)”

  1. Hubert Says:

    Bij heraanleg Dendermondse steenweg stonden er op een midden eilandje twee paaltjes om de auto’s mooi op hun vak te houden. Mislukt nadat het enkele malen was aangereden kwam de slijpschijf en weg paaltjes. VOORSTEL voor de verantwoordelijken ,bespaar u de schande en ga aan de slag met de slijpschijf. En ja de Klossestraat is weg cat 3 maar lijkt meer op een stuk ringweg een stukje van toekomstige R5 ?

  2. Geert Says:

    Dit is echt een miskleun van formaat. Vraag me af hoe dit rijmt met de ambitie en bijhorend aantal te verwachten fietsers op deze nieuwe fietsroute?

    • JanG Says:

      Mocht dit een gewestweg zijn, dan is het antwoord van AWV steevast: ‘voor de veiligheid van de fietsers’. Dat credo wordt waarschijnlijk nu ook door de andere wegbeheerders overgenomen. Daarmee smoor je alle protest, want zijn we immers niet allemaal begaan met die veiligheid?

  3. Bart daem Says:

    Hieruit blijkt nogmaals dat fietspaden en voorzieningen door fietsonvriendelijke mensen worden ontworpen. Kijk maar eens naar het rond punt aan de drie sleutels. Veel geld gekost en een grote schande. Je moet net niet je broek afsteken om zonder kleerscheuren te raken waar je wilt komen…

    • Chris S Says:

      Juist. Ik heb nog geen goed geconcipieerd rond punt in VL gezien, dat rekening houdt met comfort en veiligheid van alle weggebruikers. Nu is de tendens van AWV dat men de fietspaden aan ronde punten zo ver naar buiten laat lopen, dat een fietser op elk oversteekpunt moet wachten (momentum kwijt) en waarbij deze de voorrang verliest. Het kan nochtans anders http://rotondecam.nl/ Vergelijk dat eens met de drie sleutels.

      Als chauffeur ‘erger’ ik me vrijwel dagelijks aan kruispunten en oversteken waar ik met de auto verplicht ben óp het fietspad en/of óp het zebrapad te staan opdat ik het autoverkeer kan zien. Again, foutieve infrastructuur.

    • Renaat Says:

      Het AWV vertaalt een betere veiligheid voor fietsers vaak in het zoveel mogelijk ontnemen van voorrang voor fietsers en fietsers sterk vertragen.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: