De nieuwe fietsstraat (5)

Vorige week veranderde de Tweebruggenstraat in een fietsstraat.
Op zich geen groot nieuws…
De fietsers die via de Tweebruggenstraat de drukke Lange Violettestraat kruisen hebben vanaf nu voorrang, wat wel groot nieuws is.
Een primeur in Gent.

Op de vier hoofdfietsassen zou dit een algemene regel moeten worden en in straten waar veel fietsers wegen kruisen.

2 juni 2016
2 juni 2016
2 juni 2016: Niet iedere autobestuurder heeft zin om te stoppen...
2 juni 2016: Niet iedere autobestuurder heeft zin om te stoppen…
2 juni 2016
2 juni 2016

Auteur: Pierre Van Uffelen

Vrijwilliger Fietsersbond Gent

11 gedachten over “De nieuwe fietsstraat (5)”

  1. Een primeur? Wat is de ervaring met Onderbergen, waar de dwarsende “fietsstraat” (Zwartezuster- en Jacobijnenstraat) al maanden voorrang heeft op de (gewezen) P-route. Geen aanrijdingen? Anders dan in Onderbergen is er hier in de Lange Violettestraat geen verhoogde inrichting.

  2. Waarom krijgt de Sint-Denijslaan aan het SInt-Pietersstation geen goede wegmarkeringen? Maar weinige chauffeurs en fietsers weten dat het een fietsstraat is!

    1. Ik vermoed dat je daar met verf en nog 10 jaar zwaar verkeer niet lang rood zal blijven. De haaietanden in de zijstraten had ik gezien, de verkeersborden zag ik pas na mails van wakkere fietsers.

      1. Een gemiste kans. Nu is het een fietsstraat di de facto helemaal geen fietsstraat is. De communicatie vanuit stad Gent kon stukken beter. Misschien komt die er nog 🙂

        1. De eerste “de facto” fietsstraat wil ik nog zien. Fietsers worden overal ingehaald, behalve diegene die met een brede rug en stalen zenuwen tot in het midden durven rijden. De Trekweg in Mariakerke is trouwens als (lange) fietsstraat zo ingericht
          dat fietsers inhalen altijd mogelijk is via speciale uitstulpingen.

          1. Die uitstulpingen zijn voor de bus die daar in tegenrichting moet rijden. Die worden inderdaad erg vaak misbruikt om toch fietsers in te halen, maar ze gewoon weghalen is geen optie.

  3. Veel beter zo. In theorie was het daar voorrang van rechts, maar automobilisten trokken zich er helemaal niets van aan. Sinds fietsers een voorrangsweg gekregen hebben, met duidelijke wegmarkeringen, is het echt veel beter geworden in mijn ervaring.

    Door de wegmarkeringen hebben automobilisten het ook direct door, anders dan aan Onderbergen. Daar waren er zeker de eerste paar maanden heel veel auto’s die gewoon doorreden zonder zelfs te vertragen.

    Een kleine opmerking: de boordsteen aan de kant richting Kasteellaan is net niet over de volledige breedte van dat fietspad verlaagd. Dat is normaal geen probleem, tenzij er een auto op het kruispunt zelf wacht, zoals op de derde foto. Dan is het nogal krap met fietsers uit beide richtingen.

    1. Juist twee opmerkingen:
      -Boordsteen naar beneden.
      -St Annastraat moet voorrang geven aan fietsas, juist op de grond de haaientanden nog schilderen.
      En zou aan fietsers de raad geven om snelheid te matigen, het is zeker van Tweebruggen komende een “blinde” hoek.

Laat een reactie achter op Jean-Yves Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s