Home

De Grand Tour van de Grotesteenweg-Noord

10 juni 2016

Onlangs kregen we een mailtje in de bus (we stonden in cc) over de verkeerssituatie aan de Ovonde van Zwijnaarde. Na een klacht van een fietser over automobilisten kon de politie niet nalaten een sneer terug te geven door te verwijzen naar klachten over fietsers die enkelrichting niet respecteerden. Dus ging Fietsbult op reportage. Een kaartje maakt duidelijk waarover het gaat. We vroegen aan een routeplanner om ons even van de buiten-R4 naar de binnen-R4 te leiden. Dit is het resultaat:

De fietsrouteplanner van de stad Gent maakt een nog grotere omweg en stuurt je gewoon naar de volgende brug.

We volgen dit even op foto. Op ons vertrekpunt staat een bord dat we niet naar links mogen, dus gaan we naar rechts. Overigens, het is flink oppassen geblazen want de chauffeurs achter je zijn daar niet op voorbereid.

grotesteenweg01c

Dan passeer je Bollebergen.

grotesteenweg02c

grotesteenweg03c

Even verder kruis je weer Bollebergen.

grotesteenweg04c

Dan steek je over aan de lichten. Aan de tweede lichten ga je linksaf.

 

grotesteenweg05cJe rijdt terug naar boven en passeert de oprit van de autosnelweg.

grotesteenweg06c

Dan ga je de brug over de Ringvaart over en komt aan de afrit.

grotesteenweg08c

Achter de bocht zie je links Sint-Paulus liggen…

grotesteenweg09c

en rechts het tunneltje dat je op je bestemming brengt.

grotesteenweg10c

Het alternatief is om aan foto 1 linksaf te slaan. Dat mag niet (ik heb, eerlijk waar, dit parcours in de juiste richting gedaan en telkens foto’s achteruit genomen).

grotesteenweg11cJe passeert een bushalte. Dit is het gevaarlijkste punt op je route want er zou iemand kunnen staan wachten.

grotesteenweg12c

Aan Mediamarkt ga je linksaf, zonder de weg te kruisen…

grotesteenweg13c

en daar is je aankomstpunt met links het tunneltje. Route 1 is volgens de routeplanner 1640 meter lang, route 2 maar 540 meter.

Natuurlijk kan je niet zomaar op heel het parcours tweerichtingsverkeer invoeren. Qua breedte is het doenbaar, zonder ruim te zijn, maar je hebt een paar oversteekpunten. Het eerste is echt wel problematisch. Dat is vlak bij ons vertrekpunt. Hier kruist het fietspad de afrit van de R4. Een fietser in tegenrichting heeft daar zogoed als geen zicht.

grotesteenweg14c

Dit maakt de kruising ongeveer even gevaarlijk als de afrit van de R4 aan het Maaltebruggepark. Trouwens ook om dezelfde reden: op beide plaatsen is het zicht onveilig slecht en op beide plaatsen kan er met het hertekenen van de omgeving veel gebeuren. Het tweede probleem is aan de overkant.

grotesteenweg15cMaar hier is het probleem niet het zicht maar de hoge snelheid van het afslaande autoverkeer. Wie goed naar de grond kijkt ziet trouwens dat er hier ooit tweerichtingsverkeer was voor fietsers.

grotesteenweg16c

Zo, en nu de prijsvraag voor de Zwijnaardse politie. Uw zoon/dochter wil met de fiets naar het Sint-Paulusinstituut. U begeleidt haar/hem veilig tot op het fietspad van de R4 nabij Bollebergen. Dan hebt u de keuze:

a) U zegt hem/haar een stomgeplaatst bord te negeren om veilig tot aan Sint-Paulus te geraken.

b) U zegt dat het verkeersreglement geldt. Daarvoor mag uw kroost een kilometer omrijden en moet zes keer een weg met al dan niet druk autoverkeer oversteken.

Wat kiest u?

18 Responses to “De Grand Tour van de Grotesteenweg-Noord”


  1. Elke moeilijk oversteekbare weg (door bvb druk verkeer, dubbele rijstroken, verhoogde middenberm, tramberm,..) zou verplicht een dubbelrichting fietspad moeten hebben. Als daar parkeerplaatsen of een rijstrook voor moet sneuvelen, so be it.

  2. Frans Says:

    Bij de (her)aanleg van ingewikkelde verkeersknooppunten primeert de doorstroming van het autoverkeer. Zeker bij de “uitvinder” van deze ovonde was het fietsverkeer van ondergeschikt belang. Dat was ook zo op het Maria-Hendrikaplein, de R4 langs de Ringvaart en de Dampoort. Een slecht ontwerp zet stoutmoedige verkeersgebruikers aan om gevaarlijke toeren uit te halen, ongeacht het voertuig.


  3. Afstappen van de fiets en te voet gaan ? Geen enkele verkeersovertreding en traject is veel korter.

    • jandefietser Says:

      Dat betekent dan wel ruim een halve kilometer te voet gaan. Korter is dat wel, sneller niet

      • Renaat Says:

        Als men daarbij beseft dat de grote meerderheid van de functionele fietsverplaatsingen nog steeds over afstanden van 5 km gaat en een aanzienlijk aandeel zelf over afstanden van minder dan 2 km ziet men onmiddellijk in dat te voet gaan geen aanvaardbaar alternatief is. Waarom zouden fietsers 10 – 50% van hun verplaatsingsafstand te voet moeten doen?


      • Nee, niet waar. Je kan gewoon de N60 rechtdoor oversteken. Geen enkel artikel in het verkeersreglement verbiedt het oversteken van een 2×2-vaks gewestweg. Dat is zowel een pak korter als sneller.


        • Ik bedoel dus van aan het vertrekpunt (bij het verlaten van de binnenring) de Grotesteenweg Noord/N60 rechtdoor te voet oversteken. Niet de veiligste methode, maar evenmin verboden. Een alternatief is om de R4 net voorbij de brug te verlaten en daar de trap omhoog te nemen (alhoewel ook niet fietsvriendelijk). Zou eenvoudig en goedkoop opgelost kunnen worden door op de trap een rail/goot te plaatsen voor fietsen, zoals in Nederland wel vaker gebeurt bij voetgangersbruggen/trappen.

          • Renaat Says:

            Ik heb al vele duizenden kilometers door Nederland gefietst. En ja, waar mogelijk maakt men het voor een bepaalde groep fietsers mogelijk om een van oorsprong voetgangersbrug te passeren met de fiets door goten/rails aan te brengen. Maar zo’n niet-fietsbruggen worden daar – terecht – ook absoluut niet beschouwd als goede fietsinfrastructuur en dus zelden gebruikt als belangrijk onderdeel van een belangrijke fietsverbinding.

            Houd er rekening mee dat een trap met goot voor een niet onbelangrijke groep van fietsers (oudere mensen, mensen met zware boodschappen, talloze bakfietsen, mensen met een aanhangwagentje, mensen met twee jongen kindjes op de fiets, … een onoverkomelijke hindernis vormt.

            En natuurlijk kan men ‘toegelaten maar onveilige’ mogelijkheden niet bepaald als wenselijk beschouwen en is het dus absurd deze als een alternatief voor te stellen.


          • Tja, zeuren zonder enig realistisch alternatief aan te bieden is uiteraard beter.

        • jandefietser Says:

          In een recente post (weet niet meer van wie) stond “Tja, zeuren zonder enig realistisch alternatief aan te bieden is uiteraard beter.” Dat is zonder twijfel van toepassing op iemand die zeurt dat fietsers maar te voet moeten gaan, en ook op iemand die afkomt met het duidelijk minder veilige alternatief om dan maar de N-60 over te steken. Had je misschien graag gezien dat ik dat als derde alternatief voorstelde bij de meerkeuzevraag?

          c) Je zegt tegen je kroost dat hij/zij als fietser er aan moet wennen dat de normale manier van doen hem zonder reden ontzegd wordt en dat hij dan maar een drukke 2×2-weg moet oversteken op de plaats waar de snelheid van het autoverkeer het grootste is.

          Bij deze.


          • De “normale manier van doen” is zoals in het plannetje aangeduid. Die wordt niemand dus ontzegd. Alleen zou dat voor 1 bepaalde verplaatsing tussen 2 punten inderdaad aangenamer zijn als het korter kon. Alleen lees ik in de reacties hier vooral eisen dat het een heus onrecht is dat je per fiets niet altijd van punt A naar punt B in 1 rechte lijn kan rijden zonder te moeten afstappen, ook als er zich een waterloop en autosnelweg op die route bevinden.
            De suggestie om dan misschien kort even af te stappen wordt beschouwd als gezeur en belachelijk. Terwijl dat een perfect wettelijke oplossing is die de afstand tot minder dan 1/4de reduceert.
            Ik zie hetzelfde gedachtegoed in actie op bijvoorbeeld de voetgangersbrug aan het Gentse Keizerspark, waar fietsers zelden afstappen. Of bij eender welke mooi bewegwijzerde wegomleiding die door een pak fietsers steevast genegeerd worden. Want je zou wel eens 10 seconden tijd kunnen verliezen … da’s identiek dezelfde redenering als de automobilist die te lui is om een parkeerplaats te zoeken en “’t is maar voor 1 minuutje” op het fietspad parkeert.

          • jandefietser Says:

            Ik weet niet of iemand hier zich nog het woord internettrol herinnert. Dat was iemand die moedwillig probeerde mensen op stang te jagen. Meestal ontpopten ze zich als idioten door niet in staat te zijn een simple rekensom te maken (540 meter is ‘minder dan een 1/4de’ van 1640 m?) of de meest simpele feiten juist te krijgen (‘de voetgangersbrug aan het Gentse Keizerspark’?) of zelfs maar juist te spellen (‘Keizerspark’?). Enfin, meestal merkten ze na een tijdje dat mensen, in plaats van zich kwaad te maken, hen gewoon uitlachten en dan stopten ze vanzelf.


          • Als manier om de man te spelen kan dat ook tellen. Veel plezier verder op je blogje met je eigen gelijk.

    • Renaat Says:

      Het hele idee dat men (en dan nog zonder enige goede reden) infrastructuur maakt waarbij de gebruikers van één van de duurzaamste, efficiëntste, economisch interessantste, … vervoersmiddelen zich gedwongen voelt om af te stappen is idioot.

  4. Jozef Says:

    Moeten er geen voorrangsbordjes B1 voor fietsers staan, aan de verkeerslichten van de vijfde foto? Of moeten fietsers daar geen voorrang verlenen als de verkeerslichten niet werken?

    • Renaat Says:

      Zoals het er nu is (en afgaande op de foto) geldt daar voorrang van rechts (als de lichten niet werken), dat lijkt me geen wenselijke situatie.

      • Frederik Says:

        Op de weg is wel degelijk een B9 geplaatst. Dus het is gewoon fout.

        • Renaat Says:

          Dan is het inderdaad gewoon fout. Spijtig genoeg niet verbazingwekkend want ook bij nieuwe weginrichting bewijzen diverse overheden (en vooral de Vlaamse overheid) dat ze zelf de basiskennis niet hebben om kruispunten correct in te richten.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: