Home

Vulling

13 juni 2016

Het is zover: De Lijn heeft afgelopen week een eerste leesbare stap gezet om fietsers te behandelen als gelijkwaardige verkeersdeelnemers.
Vorige week werden de tramsporen in de Belfortstraat grotendeels gevuld:

11jun16, Belfortstraat

11jun16, Belfortstraat

11jun16, Belfortstraat

11jun16, Belfortstraat

11jun16, Belfortstraat

11jun16, Belfortstraat

Deze tramsporen zullen x aantal jaar niet gebruikt worden.
En de Belfortstraat zal in het komende Circulatieplan (april 2017) van 11u tot 19u het oostelijk fietsalternatief voor de Langemunt zijn.

Het vullen werd in april aangekondigd, met uitvoering in september:

20160420-NIEUWS-20 from AVS on Vimeo.

Dat begrepen we niet goed.
De straat ging open voor de Gentse Feesten, maar de sporen werden pas nà de vakantie gevuld?
Waarom nu niet?
Maar kijk: het gezond verstand deed zijn werk.
Het vullen is nog niet afgerond, maar we gaan ervan uit dat dit bij het einde van deze wegenwerf wel het geval zal zijn.

11jun16, Belfortstraat

11jun16, Belfortstraat

11jun16, Belfortstraat

11jun16, Belfortstraat

Dit alles is een belangrijke stap.
Jarenlang hadden fietsers het beeld dat De Lijn de fiets liever uit het straatbeeld wilde.
De Lijn dacht in hetzelfde stramien als de automobilist: “de weg is van ons”, en leek zo een bondgenoot van autoverkeer.
Terwijl autofiles en fout geparkeerde auto’s met stip de hoofdredenen zijn van de vertragingen bij De Lijn.
De Lijn heeft er alle belang bij dat autoverkeer qua intensiteit daalt.
En dat er langs tramroutes géén parkeerplaatsen met frequente hinder zijn.
Enkel zo kan ze haar aantrekkelijkheid verhogen.

Een niet onbelangrijk detail: dit is een samenwerking tussen de Stad en De Lijn.
Een stap is één.
Een resultaat is twee.
Het is een experiment, en laat ons hopen dat het lukt.
Uw toekomstige ervaringen met de (toekomstige) Belfortstraat zijn méér dan welkom.
Een aantal vragen hierbij:
=> hoe voelt het fietsen er bij regenweer?
=> voelt de zone van de wissel veilig aan?
=> houdt de rubber zich in alle weersomstandigheden constant vlak?
=> hoe reageert de vulling op de veegmachines van Ivago?

Nog een vraag.
Deze “nonstopvulling” is rubber, maar wat voor andere materialen kan je inzetten?
Ik kijk uit naar een volgende stap van de Lijn: het fietsveiliger maken van de tramrails in werking.
Want het aantal fietsongevallen op en rond tramrails is huiveringwekkend.
Later deze maand méér Fietsbult over tramrails.

Belfortstraat

Belfortstraat

Belfortstraat

Belfortstraat

6 Responses to “Vulling”

  1. winfriedhuba Says:

    Zaterdagnacht al eens clandestien daar gaan fietsen: perfect!


  2. Gisteren deze oplossing uitgeprobeerd, je rijdt er vlotjes over. Aan de wissels moet er nog steeds opgelet worden, hier is de oplossing niet 100%. Goed initiatief.

  3. Hubert Says:

    Goed maar het probleem is “het fietsveiliger maken van de tramrails in werking.” en het begint met de aanleg in Brabantdam is het een gruwel (type inbedding)

  4. Lodewijk Says:

    Het lijkt alsof er langs beide kanten autoparkeerstroken worden voorzien? Is dat wel nodig?

    Rijden er auto’s in beide richtingen? Is dat wel nodig? Is 1 richting al niet voldoende?

    Moet de tram in beide richtingen rijden? Is 1 richting al niet voldoende?

    Met 1 tramspoor is er voldoende plaats vrij om fietsstroken langs beide kanten te voorzien. Uiteraard kan het autoverkeer dan hoogstens in 1 richting rijden (en niet langs beide kanten parkeren). Als er al überhaupt doorrijdend autoverkeer moet zijn, want grenst aan voetgangerszone.

    Zo lijkt het verdacht veel op het en-en verhaal (auto èn fiets), wat echt niet goed werkt door onze ruimtelijke ordening en de koekoekswerking van de auto. Maar in dit geval eigenlijk meer op een en-en-en verhaal (tram èn auto èn fiets), nog moeilijkere evenwichtsoefening dus. Quasi onmogelijk lijkt me.

  5. Frans Says:

    Fietsers behandelen als gelijkwaardige verkeersdeelnemers? Zolang daar geen tram rijdt is van gelijkwaardigheid geen sprake. Het opvullen van die sporen heeft vooral een psychologisch effect: maskeren dat die rails er nog jarenlang nutteloos liggen. Gevuld met rubber roesten ze bovendien minder snel.

  6. Renaat Says:

    Mag ik mij aan een (pessimistische of realistische?) voorspelling wagen? Binnen 10 jaar zullen bijna alle gebruikte tramsporen nog steeds ‘ongevuld’ zijn en mogelijke oplossingen die tegen dan op de markt zijn volgens De Lijn te duur of te onderhoudsintensief zijn.

    Ik hoop dat ik mij vergis, maar ik vrees er voor.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: