Home

Schaar

20 juni 2016

Vrijdag openden twee ministers, een gouverneur, een deputée, een burgemeester, twee Gentse en een paar De Pintse schepenen, een tiental ambtenaren en een klad omwonenden en leden van Natuurpunt en Fietsersbond Gent en De Pinte, de eerste twee brandnew fietspaden in het Parkbos.
Dat toont de veelheid aan overheden die betrokken zijn bij Het Parkbosproject.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

De fietspaden zullen een onderdeel vormen van de toekomstige fietssnelweg tussen Gent en Deinze, de F7.
Fietsersbond Gent maakte van de gelegenheid gebruik om minister van Mobiliteit Weyts een schaar en een inspiratielijstje voor dringende fietsinvesteringen in het Gentse te overhandigen.

160617_Pierre (13)

Dit is het document dat we de minister overhandigden:

Geachte Minister,

Met vreugde neemt Fietsersbond Gent kennis van de middelen die deze week voorzien werden voor 4 fietsprojecten in het Gentse. (Drongensesteenweg, Dampoort, Hamerlandtragel, Zuiderpoort)
We zijn blij met uw geloof in de fiets als belangrijke vorm van woon-werk en woon-schoolverkeer.
Bijna-fietsers op de fiets krijgen èn houden is de uitdaging.
Hoe méér mensen de fiets nemen, hoe méér plaats er over blijft voor wie de auto écht nodig heeft (aannemers, handelaars,…).
En: dagelijks fietsen = dagelijks bewegen.

Als dank bieden we u graag een schaar aan.
We hopen u komende jaren zéér veel in Gent te zien om lintjes te knippen.
Het rendement van fietsinvesteringen is immers het grootst in stedelijk gebied.

 

Een aantal werven lopen of zijn gepland, dat is positief.
De achterstand qua fietsinfrastructuur op gewestwegen is helaas immens.
Een quantumsprong is nodig.
100 procent kiezen voor de fiets.
Met dezelfde gedrevenheid en middelen als waarmee autostrades aangepakt worden.
Als inspiratie bieden we u een beperkt verlanglijstje voor verdere woon-werkinvesteringen aan:

  • Een veilige fietsverbinding aan Darsen tussen stad en havengebied Oost (met de meeste tewerkstelling in de regio) ontbreekt:

160617_Darsen

  • Stadsring R40 op Tolhuis (dit is ook deel van fietsverbinding met havengebied West) = fietspadloos

160617_Tolhuis

  • Veilig kruispunt N9 / R4 in Mariakerke naar Industrieweg (grote school VISO Mariakerke)

160619_R4N9

  • Veilige verbindingen tussen stad en Industrieweg, plus fietspaden op Industrieweg (hier is onder andere het opleidingscentrum VDAB en het sorteercentrum van BPost)

160617_Industrieweg

  • Antoon Cantriestraat in Drongen (sleept al zeer lang aan)

160617_Cantriestraat

  • Graag alle bruggen over water- spoor- en autowegen fietsvriendelijk aanpassen
  • =>Voorbeeld: brug Broekkantstraat in Afsnee over de E40

160617_Wittepaalstraat

    =>Voorbeeld: viaduct Beukenlaan in Sint-Denijs-Westrem onder E40

160617_Beulenlaan

  • Een beveiligde oversteekplaats op Kortrijksesteenweg van Fortlaan naar Astridlaan (route naar station Gent Sint-Pieters, kleine investering)

160617_Fortlaan_Astridlaan

17 juni 2016, Fietsersbond Gent

13 Responses to “Schaar”

  1. Joachim Says:

    Geld steken in de antoon catriestraat vind ik wat verloren geld. Gewoon omdat er de luchterenkerkweg (die deels autovrij is) er naast ligt.Die is allesinds verkeersarmer. Verkeersborden die de mensen die richting uitduwen zou goedkoper en beter zijn denk ik

  2. Davy Says:

    Wel best jammer dat het resultaat van het fietspad tussen de Klossestraat en Rijvissche een beetje een hobbelparcourtje geworden is…
    Echt mooi vlak afgewerkt kun je dit zeker niet noemen!! Of zou het de bedoeling zijn om zo de fietsers af te remmen? – dan zijn ze verderop (tussen Louis van Houttepark en station De Pinte) nalatig geweest, want daar is het wel een super mooi vlak parcours…

    • Renaat Says:

      Het is als aannemer in België spijtig genoeg perfect mogelijk om keer op keer slecht werk af te leveren zonder hierop aangesproken te worden. En er zijn weinig aannemer in België die er in slagen een degelijk betonnen fietspad aan te leggen.

    • Lieven Says:

      Ik heb er gisteren eens naar gevraagd op de Facebook-pagina: https://www.facebook.com/VlaamseLandmaatschappij/photos/?tab=album&album_id=1015947805125675

      “Lieven Dekeyser Is het wegdek nu definitief? Want ben er net over gefietst en ’t is toch alles behalve vlak te noemen…

      Vlaamse Landmaatschappij (VLM) beste Lieven, er moet inderdaad nog aan het pad worden gewerkt. Door de slechte weersomstandigheden kon dit nog niet maar we hopen dat de aannemer dit nog voor het bouwverlof in orde kan brengen.”

      Hopelijk krijgen ze’t dus nog vlak getrokken…

  3. Tom Says:

    “Een quantumsprong is nodig.” Een quantum is het kleinst mogelijke deeltje in de fysica, hopelijk neemt de minister gigasprongen of terrasprongen in de plaats! (als fysicus moest ik dit opmerken) Verder ben ik volledig akkoord.

  4. Renaat Says:

    Werden er kritische vragen gesteld bij de onhandige slalompoortjes di men door moet en de absurde manier waarop het fietspad links- en rechtsom die boom werd geleidt? Volgens mij voldoen de bochtstralen (zeker gezien de beperkte breedte) helemaal niet aan de normen.

    • Lodewijk Says:

      Je ziet op een van die foto’s in de fotoslideshow zeer duidelijk hoe slecht die slalomoversteek is ontworpen.

      Het toont wat er gebeurt als er verschillende fietsers toekomen en willen oversteken. Wat dus niet abnormaal is bij een fietssnelweg of een populaire fietsroute. Let wel, dat is dan nog maar als fietsers vanuit 1 richting komen. Het is al helemaal niet ontworpen op tweerichtingsfietsverkeer.

      Volgens mij hebben die betrokken overheidsambtenaren daar ook met hun fiets een overtreding begaan door de autorijbaan te blokkeren tijdens hun oversteek.

      Zou het niet confrontrerend zijn als een ijverige politieagent bij zo’n inhuldiging elke verkeersovertreding van die beleidsmensen zou noteren en hen er fijntjes op wijzen dat ze hun grieven over het fietsonvriendelijk ontwerp altijd kunnen doorgeven aan de wegbeheerder? Een slecht ontwerp waar die beleidsmensen “toevallig” verantwoordelijk voor zijn.

      Of zouden die beleidsmensen de ontwerpen voor autosnelwegen met zo van die slalomoversteken ook goedkeuren?

      • Jozef Says:

        Mogelijk zie ik het niet goed op de foto’s, maar ik zie aan die slalomoversteek wel haaientanden op de grond staan, maar geen voorrangsbord B1. Zonder B1 hebben die haaientanden geen betekenis.

      • Geert Says:

        Miskleun van formaat, die slalomoversteek, en dat op een fiets”snelweg”. Werd hier al uitvoerig besproken: https://fietsbult.wordpress.com/2016/06/01/de-oude-spoorweg-in-de-pinte-1/

        • yves Says:

          Mijn gedacht / vermoeden is: dit is een overgangssituatie. Tot op heden was hier géén fietsverkeer. Van zodra dit een echte fietssnelweg is, dus van zodra de bruggen over Ringvaart en E40 er liggen, is deze “kromme” situatie onhoudbaar, en moet/zal er een aanpassing komen met fietsers in de voorrang. In die tussenjaren met weinig fietsverkeer hebben de te snel rijdende auto’s kennis gemaakt met het fietsverkeer, en is de overgang naar een fietssnelweg “organischer”.

          • Geert Says:

            Laat ons hopen, Yves…

          • Lodewijk Says:

            Dat lijkt me dan toch een heel vreemde overgangsituatie.

            De foto’s van de maand mei 2016 tonen een vernieuwde fietsoversteekplaats met donker geverfde stalen slalomhekken.

            De foto’s van de maand juni 2016 tonen de plechtige opening van de fietssnelweg, met de nog steeds aanwezige slalomhekken.

            Conclusie: dit is deel van het ontwerp van de fietssnelweg.

            Misschien dat massaal fietsersprotest de wegbeheerder er toe aan kan zetten om dit kruispunt te verbeteren voor de fietsers? Anders blijft, volgens mij, deze fietsonvriendelijke situatie gewoon ongewijzigd de komende decennia.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: