Home

De Coupure Rechts

24 juni 2016

De Coupure Links is waarschijnlijk de meest bekende Gentse fietsas. Al een hele tijd kreunt ze onder het gewicht van haar eigen succes, niet verwonderlijk met een toename van het fietsverkeer in Gent met 50 % in vier jaar tijd. Maar hoe zit het eigenlijk met de overkant? Kan die ook een belangrijke rol spelen in het Gentse fietsverhaal? We horen er maar weinig van. Fietsbult ging eens kijken op de Coupure Rechts.

De Coupure Rechts bestaat uit twee heel verschillende stukken. Ten zuiden van de Rozemarijnbrug lijkt ze nogal op de Coupure Links, maar in het noorden is de sfeer heel anders. Het grote verschil? De tram:

 

 

04jun16, 7u05, Coupure Rechts

04jun16, 7u05, Coupure Rechts

Op een stille zaterdagmorgen heeft die de straat voor zich alleen, maar ik kan me voorstellen dat dat op drukkere momenten heel anders is. Fietsers zijn niet toegelaten op de kasseien: ook voor hen geldt het eenrichtingsverkeer en in de meerichting is er een fietspad.

04jun16, 7u06, Coupure Rechts

04jun16, 7u06, Coupure Rechts

Er is nog wel wat ruimte over om dit te verbreden; het valt trouwens op dat veel fietsers naast het fietspad rijden in plaats van erop. Aan fietsenstallingen is er een tekort: in de straat wonen mensen en daar zitten ook fietsers tussen:

04jun16, 7u06, Coupure Rechts

04jun16, 7u06, Coupure Rechts

De school zal ook wel heel wat fietsverkeer genereren:

04jun16, 7u06, Coupure Rechts

04jun16, 7u06, Coupure Rechts

Het einde van het fietspad is een fietsershel: je wordt op de tramsporen gemikt.

04jun16, 7u06, Coupure Rechts

04jun16, 7u06, Coupure Rechts

Daarmee zijn we aan het tweede deel aanbeland. Een tram rijdt hier niet. Je mag als fietser dan ook op de rijweg voor wagens in noordwestelijke richting; in de andere richting is er een fietspad. Dat fietspad begint niet aan het begin van de straat: eerst mag je nog achter een rij schuins geparkeerde wagens.

04jun16, 7u06, Coupure Rechts

04jun16, 7u06, Coupure Rechts

Zeker dit deel heeft het potentieel om toch een gedeelte van het fietsverkeer van de overkant over te nemen, al zal er dan wel wat opknapwerk moeten gebeuren:

04jun16, 6u56, Coupure Rechts

04jun16, 6u56, Coupure Rechts

04jun16, 6u56, Coupure Rechts

04jun16, 6u56, Coupure Rechts

Ik hoop dat dit stuk fietspad het meest aftandse is van heel Gent: de gedachte dat het nog erger kan is onverdraaglijk.

 

Er is wel minder plaats dan aan de overkant. De vrije ruimte varieert natuurlijk in breedte, dat heb je met planten, maar mijn meetlat zei dat aan de Coupure Links er 3m70 was tussen boomstam en haag, terwijl er rechts maar 3m10 is. Je kan op de foto’s zien dat die ruimte vrij constant is: de tegels van het fietspad zijn 50cm breed, wat het fietspad 1m25 breed maakt. Je kan dat fietspad een tegelrij breder maken, maar dan zit je al dicht tegen de haag. Dat is echt te weinig voor een beschaafd tweerichtingsfietspad.  Fietsen tussen water en bomenrij zal dus zeker een eenrichtingszaak blijven.

12 Responses to “De Coupure Rechts”

  1. Frans Says:

    Coupure Rechts is heel bewust verwaarloosd om fietsers op het “paradepaardje” van de andere oever te krijgen en te houden. De enige ingreep is een verbodsteken voor fietsers aan de Hospitaalbrug (Iepenstraat) om dit te beklemtonen. Het is zoals de fietsstallingen aan het Sint-Pietersstation. Toen (een heel klein deel van) de ondergrondse fietstallingen open ging, werden massaal flyers bevestigd op de gestalde fietsen bovengronds om te “verhuizen”. En is het “succes” ondergronds onbeheersbaar geworden.


    • Coupure Links een paradepaardje? Een fietspad met de breedte van een enkelrichtingfietspad, dat als tweerichtingsfietspad moet worden gebruikt en dat dan nog eens vol voetgangers loopt. Ik heb een ander idee van een paradepaardje. Ik fiets daar gewoon op de rijweg. Veel aangenamer.
      (of was het woordgebruik ironisch bedoeld?)

      • yves Says:

        Coupure Links wordt door het stadsbestuur gezien als een slagader van fietsverkeer. Dat is zo geworden door een ingreep die voor de jaren 90 -naar Gentse normen- ècht vooruitstrevend was. Nèt door deze ingreep is er zo een intense fietstraffiek onstaan vanuit Mariakerke, Wondelgem en Brugse Poort. Je kan het langs vele kanten bekijken. Versie 1: Coupure Links is slachtoffer van zijn eigen succes. Versie 2: Coupure Links is toe aan een upgrade. Benieuwd welke upgrade het stadsbestuur zal uitvoeren.

    • yves Says:

      In de vorige bestuursperiode was het antwoord op de vraag waarom dit fietspad niet aangepakt werd zeer pragmatisch. Om een fietspad te renoveren krijg je geen subsidies. Bovendien ligt het in een zone 30. Daarvoor kan je voor aanleg van een nieuw fietspad geen subsidies krijgen. Dat daar een tram loopt is niet van tel, want de regelgeving had aan zo’n combinatie niet gedacht.
      Maar naar ik ergens las wordt aan die regelgeving gesleuteld, hopelijk in positieve zin voor Coupure Rechts.

  2. Hans Vansteenkiste Says:

    een vraag over “Coupure Links” en “Voorrang van rechts”?
    Ik fiets richting kleine jachthaven (einde Coupure). Moet ik “Voorrang van rechts” verlenen aan fietsers die invoegen op het fietspad (bijvb. komend van de Bijlokestraat?). Worden deze verharde invoegstroken aanzien als kruispunt? Of heb ik hier voorrang? Eénzelfde situatie richting staduitwaarts, fiets- en voetgangersbrug aan universiteit? Voetgangers hebben voorrang (voetpad), maar fietsers die over de brug komen gereden, geldt hier voorrang van rechts?

    • Hilde Says:

      Goeie vraag!
      Stadinwaarts denk ik dat je geen voorrang moet geven omdat je op het fietspad rijdt en de invoegers niet.
      Staduitwaarts is het lastiger. De voetgangers hebben een zebrapad dat doorloopt over het fietspad, dus die moet je voorrang verlenen. De fietsers die op het brugje rijden, hebben een bord D9, wat maakt dat zij ook op een fietspad rijden. Ik zou dus zeggen: ja, ze hebben voorrang, want ze komen van rechts, maar mijn gezond verstand zegt neen, want als ze het brugje komen afgeraasd, lijkt me dat een gevaarlijke situatie.
      Wie weet het?

  3. jandefietser Says:

    Voorrang van rechts geldt altijd waar er geen tekens (borden, wegmarkeringen, verkeerslichten zijn), behalve voor wie uit een `pad’ komt, wat normaal alleen slaat op een overharde wegel. Dus ook in deze situaties.

    • Hans Vansteenkiste Says:

      Ik weet dat “binnen de bebouwde kom” de “voorrang van rechts” geldt. Maar iedere geplaveide invoegstrook rechts van deze fietsas heeft dan voorrang? Dit zijn toch geen kruispunten?Enerzijds is men bezig met een onderdoorgang aan de Rozemarijnbrug, dit voor een betere doorstroming. Maar daarentegen voor alle invoegstroken rechts (zonder verkeerstekens, want die zijn er niet) op deze fietsas mag je afremmen. Dubieus.

      • Renaat Says:

        De keuze in diverse steden (ook in Antwerpen) om in de bebouwde kom vaak vast te houden aan voorrang van rechts komt o.a. voort uit de verkeerde visie van diverse politici en de politie dat voorrang van rechts de snelheid beperkt.

        De snelheid wordt echter vooral bepaald door de weginrichting en nauwelijks door de voorrangsregels. Meer zelf, voorrang van rechts t.o.v. het autoverkeer is zuiver theoretisch als de infrastructuur die voorrang niet bevestigt (o.a. op lange brede rechte weg met kleinere en vanuit verkeersoogpunt minder belangrijke zijstraten). De automobilisten die komen uit die zijstraten nemen dan vaak hun voorrang van rechts t.o.v. fietsers wel maar t.o.v. automobilisten niet en de automobilisten op de ‘hoofdweg’ rijden meestal alsof er geen voorrang van rechts is.

        Ook aan T-kruisingen is voorrang van rechts meestal onlogisch.

        Als men dus niet door kruispuntinrichting (b.v. aanleg van een verkeersplateau) de voorrang van rechts gevoelsmatig logisch wil en kan maken en leesbaar maken dan is het – ook vanuit veiligheidsoogpunt – veel beter om hier van af te stappen en de voorrang d.m.v. borden te regelen.

        • Hilde Says:

          Maar als je een fietspad moet dwarsen, ook al kom je als bestuurder van rechts, moet je toch voorrang geven aan de fietsers op het fietspad?
          (wegcode 12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gebruik maken van het trottoir of fietspad.)

          • Renaat Says:

            Klopt, maar dan moet er op de kruispunten wel sprake zijn van een doorlopend fietspad.

            Bovendien blijkt ook in praktijk die regel dode letter. Ik ben dan ook pleitbezorger voor het Nederlandse systeem waar voorrang niet afhankelijk is van het statuut van de locatie waar de fietsers fietst (al dan niet fietspad), maar wordt geregeld met borden (als men geen voorrang van rechts wilt).

            Want hoeveel mensen kennen de regel dat fietsers voorrang hebben op het fietspad en kennen het verschil tussen een fietspad, een fietsoversteekplaats en een (al dan niet rode) fietssuggestiestrook?


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: