Home

sChOkKeNd

5 juli 2016

U kent ze.
Wij kennen ze.
De nieuwe fietspaden waar we in principe èn in de praktijk hyperblij mee zijn, want brééd (!) én vèilig (!), maar die aanvoelen als een armmassagesessie bij de ergotherapeut.
En waar een volgende generatie 30 jaar zal op vloeken.

Kort samengevat: aannemers vegen er soms ferm hun voeten aan, want ze mogen het.
Eén voorbeeldje?
De afzink van de brug over de E17 naar het UZ, Corneel Heymanslaan.
Welke voorbeelden in het Gentse kent u?

—-

Wie deze blog leest fietst.
U antwoord hieronder gegarandeerd met “Neen”.
Knipsel

Maar wat met de 66 procent anderen?
Dat zijn de bijna-fietsers.
Basiswet van de mobiliteit:

“Infrastructuur trekt gebruikers aan”.
Goede infrastructuur nog méér.

15 Responses to “sChOkKeNd”

  1. Frans Says:

    Hoezo, “een investering van 1 miljoen euro”? De overheid kon dit werk toch weigeren bij de oplevering? Tenzij de fietstoets nog uitgevonden moet worden.

    • Renaat Says:

      Als je als overheid de fout maakt om in het bestek geen aandacht te besteden aan het trillingscomfort of de vlakheid wordt het heel moeilijk om daar bij de mogelijke oplevering moeilijk over te doen. En het gewoon verwijzen naar het standaardbestek 250 – wat door heel wat overheden gebeurt – biedt niet voldoende garantie voor een vlakke uitvoering. Weliswaar staat er in het standaardbestek 250 wel iets over vlakheid maar men kan prima een ‘trilfietspad’ aanleggen dat perfect voldoet aan dat standaardbestek.

  2. Vervaeke Marc Says:

    In Waregem werd een paar jaar geleden een fietspad aangelegd aan beide zijden van de Roterijstraat. Dit was in licht lopend asfalt (kostprijs 700 000 € voor 2 maal 1.4 km) Wel had de aannemer bij 5 zijstraten de afwateringsgreppels behouden. Bijgevolg 10 “putten” in een mooi aangelegd fietspad. Na protest werd alles genivelleerd. (voor zover ik weet niet door de aannemer maar door de Stad) Vermijdbare kosten dus.

  3. Stijn_VH Says:

    de nieuwe fietspaden langs de Antwerpsesteenweg zijn ook gelegd in klinkers en zeven haasten. Je begint het nu, na ongeveer een half jaar, al te voelen. Spijtig.

    • Hilde Says:

      Dat was al toen het fietspad stadinwaarts net in gebruik was genomen.
      Helaas zijn er ook rare kronkels in aangelegd, waardoor je in de bochten net wel over de afwateringsroosters moet rijden.

  4. Renaat Says:

    De slechte kwaliteit en de ondoordachte uitwerking van talloze infrastructuurprojecten die honderduizenden euro’s tot miljoenen kosten blijft verbazen maar is niet uitzonderlijk in Vlaanderen. En spijtig genoeg lijkt de overheid dat niet als een probleem te beschouwen. Meer zelf, als men dat als burger of belangenorganisatie aanklaagt wordt men absoluut niet ernstig genomen.

    Een ander mooi voorbeeld is hier:
    https://www.google.be/maps/@51.0718768,4.3474181,277m/data=!3m1!1e3
    Daar heeft de overheid voor veel geld een ‘fietstunnel’ aangelegd waar nauwelijks door te fietsen is omdat deze in de verste verte niet aan de hedendaagse normen voldoet. (Veel te smal want geen schuwafstanden in rekening gebracht, onmogelijke bochten, zeer steile helling (ik schat minimaal 7-8%).
    Het aansluitende fietspad op de Hoeikensstraat voldoet ook in de verste verte niet aan de normen voor een veilig en comfortabel tweerichtingsfietspad. (Bruikbare breedte voor tweerichtingsverkeer is minder dan 1,50 m.)

    Het is duidelijk dat er in dat dure project nooit iemand betrokken is geweest die iets van fietsinfrastructuur weet.

    En in dezelfde periode is niet veel verder dit aangelegd door Waterwegen en Zeekanaal:
    https://www.google.be/maps/@51.079638,4.3573516,69m/data=!3m1!1e3
    Men dient daar als fietser die van de Hoeikensstraat komt en naar de brug wilt fietsen (of omgekeerd) heel vervelende bochten te maken op een locatie waar de bocht (waar men fietst) ook wordt afgesneden door vrachtwagen. Ik voorspel op termijn een zogezegd ‘dodehoekongeval’.

    En nog iets verder:
    https://www.google.be/maps/@51.0823647,4.3593973,139m/data=!3m1!1e3

    Als gebruiker van dit onnodig bochtig (en daarom te smal, ook voor fietsers is bochtverbreding wenselijk) fietspad wordt men op de oversteekplaats (met zeer fietsonvriendelijk ingestelde verkeerslichten) geconfronteerd met 2 diepe komgoten. Je zou bijna gaan denken dat men de fietsers bewust wilt pesten.

    Maar als men Waterwegen en Zeekanaal daarover aanspreekt dan blijkt maar weer eens de arrogantie en het parapludenken van vele overheden.

    Renaat

    • Frederik Says:

      Als je bij dat eerste voorbeeld van de brug komt en je wil rechtdoor aan de rotonde, dan is het mij helemaal onduidelijk hoe je hoort te weten dat je op de brug een fietspad moet nemen dat linksaf slaat, twee keer onder de weg kruist en uiteindelijk de rotonde volgt in tegenrichting. Ik vraag mij af in hoeverre men bij dergelijke fantasie-infrastructuur nog kan beweren dat de openbare weg een fietspad bevat en dat de rijbaan dus verboden is voor fietsers. Of is men hier slim genoeg geweest om een verbodsbord te plaatsen?

      • Renaat Says:

        Er staat voor zover ik weet geen verbodsbord (maar zeker ben ik niet, ik zal er de volgende keer eens op letten). Maar hoewel ik soms gewoon de brug verder gebruik is dat in de week niet aan te raden. Men dient dan immers een afrit te kruisen van de autosnelweg met voertuigen die er aan hoge snelheid aankomen en niet verwachten met fietsers geconfronteerd te worden.

        Wat ook vreemd was is dat men tijdens de werkzaamheden de brug maanden buiten dienst heeft gesteld voor alle verkeer, dus ook voor fietsers. Waarom is mij nooit duidelijk geworden maar men moest als fietser dan wel kilometers om zonder dat dit goed was aangegeven.

        Ik hoopte/verwachte toen dat men het fietspad op de brug ook wel aangepakt zou hebben, maar aan dat schaamstrookje in slechte staat werd niets gewijzigd.

        Ik erger me er elke keer weer aan als ik er kom omdat het zo’n project is waar er voldoende budget was maar dat is gefaald door onkunde en/of onwil.

  5. Chris S Says:

    Waarom zou een mens nog gaan fietsen als hij/zij dit ziet en meemaakt?

  6. Jozef Says:

    Als je een combinatie wil zien van:
    – een schokkend fietspad,
    – een veel te smalle fietstunnel,
    – een belachelijke fietsrotonde,
    kijk dan naar dit:
    😉

    • Renaat Says:

      Bij Waterwegen en Zeekanaal weet men waarschijnlijk (technisch) heel veel van bruggen, sluizen, dijken, … maar totaal niets van degelijke fietsinfrastructuur. Op zich is dat niet erg, maar dan zou men wel zo wijs moeten zijn om bij die projecten dat ze ook iets voor de fiets moeten doen de specialisten te raadplegen. Dat niet doen en dan een slecht resultaat afleveren noem ik incompetentie die in een goed functionerende overheid tot ontslag zou moeten leiden.

    • Renaat Says:

      Zou het geen mooie actie zijn om bij zo’n tunnels met (gele) verf aan de geven wat het fietspad is als men rekening houdt met de schuwafstand.

  7. poezemie Says:

    Pure horror!

  8. Frans Says:

    Welke voorbeelden in het Gentse kent u?
    De detailafwerking van de nieuwe fietspaden rond Gent-Sint-Pieters. Een verkeerslicht OP het fietspad (en dan nog in de bocht) aan de ingang van de Timichegtunnel. Geen wonder dat de meeste fietsers het trottoir gebruiken aan de andere kant. Het verkeerslicht in de Sint-Denijslaan BUITEN het gezichtsveld van fietsers die uit de tramtunnel komen.
    Watersportbaan. Enkel de fietspaden werden vernieuwd (klinkers ipv van plaveien), maar de boordstenen van 1955 zijn gebleven. Slechts één bushalte (Dunantlaan) werd aangepast.
    Perfect uitgevoerd is het betonnen fietspad in de Fabiolalaan (iets meer zichtbaarheid zou geen kwaad kunnen) en de nieuwe asfaltlaag op het fietspad langs de Brugsevaart (tussen Guislain- en Mariakerkebrug). Het kan dus.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: