Home

Mail: Knelpunt Ovonde Zwijnaarde

12 juli 2016

Fietsbult krijgt steeds vaker mails over fietsproblemen, onder andere over de Begijnengracht en Groenstraat.
Vandaag: de N60.

Van: B
Verzonden: maandag 4 juli 2016 11:12
Aan: fietsbult@fietsersbondgent.be
Onderwerp: Knelpunt Ovonde Zwijnaarde

Beste fietsbult,

Ik heb lang gewacht om deze mail te schrijven. Ik houd er niet van dat sommige problemen direct worden online gezet, zonder iemand de kans te geven er iets aan te verbeteren. Daarnaast heb ik ook een gezond vertrouwen in de mens, het is te zeggen, in sommigen.

Ik zal de situatie snel proberen schetsen. T.h.v. de Ovonde (de ovale rotonde, jawel) in Zwijnaarde is er een fietsovergang waar enorm vaak wagens het fietspad blokkeren omdat ze blindelings hun voorganger volgen en niet letten op doorgang en/of verkeerslichten. De situatie verergerde nadat de lichten in functie van een werf verderop werden aangepast. Dat ziet er zo uit:

11-09-2014

11-09-2014

Maar terug naar de start. Zoals ik al zei heb ik lang gewacht om dit te schrijven. Ondertussen een jaar. Vlak voor de zomer van 2015 stuurde ik mijn eerste berichten naar meldpunt fietspaden. Na één negatief antwoord en één onbeantwoorde melding stuurde ik maar als laatste poging op 9/12/2015 een email naar de politie van Zwijnaarde.

Beste,
 
Graag wil ik even de aandacht brengen op een gevaarlijk punt in Zwijnaarde. Ter hoogte van de ovonde (Bollebergen) te Zwijnaarde zijn de verkeerslichten van fietsers vóór de stopstreep van auto’s geplaatst. Ter verduidelijking een afbeelding van het betreffende punt:
Ovonde

Ovonde

 

Doordat deze verkeerslichten voor de stopstreep van auto’s zijn geplaatst is het elke ochtend hetzelfde verhaal. Zigzaggend moeten fietsers, wanneer ze groen licht krijgen, trachten de overkant te halen. Wagens staan stil op het fietspad en blokkeren zowel voetgangers als fietsers. Om de situatie nog vervelender te maken wordt er ook vaak niet meer naar lichten gekeken. D.w.z. auto’s kijken gewoon naar hun voorganger i.p.v. naar de lichten en de situatie en rijden gewoon los door rood. Opmerkingen hierop worden steevast beantwoord door een handbeweging van ‘ja, maar mijn voorganger rijdt niet door’ of worden beantwoord door uitdaging zoals bv extra gas geven terwijl er voorlangs wordt gepasseerd.
 
Recentelijk (zomervakantie ’15) werden de lichten aangepast qua schema. Dit heeft ervoor gezorgd dat deze situatie nog is verergerd.
 
Mails naar het meldpuntfietspaden.be werden verstuurd:
 
·         Mail 1 m.b.t. bovenstaande (geblokkeerd fietspad) werd beantwoord dat de lokale politie maar moet beboeten
·         Mail 2 m.b.t. aanpassing lichten werd gewoonweg genegeerd
 
Deze situatie sleept al geruime tijd aan (> 1 jaar). Ik had gehoopt dat na de zomervakantie van 2015 de situatie zou verbeteren maar helaas.
 
Of beboeten een oplossing is dat weet ik niet. Ik snap goed genoeg dat de plaatsing van de lichten niet anders kan en dat de situatie aan de ovonde alles behalve gemakkelijk is. Echter, dit mag geen reden zijn dat ik elke ochtend mijn leven moet riskeren aan dit kruispunt. Ik heb lang volgehouden dat de situatie wel zou beteren, maar nadat er deze ochtend opnieuw een wagen klakkeloos door rood reed terwijl ik aan het oversteken was, was dat de druppel voor mij.
 
Ik hoop oprecht dat u een oplossing kunt bieden aangezien dit lang genoeg heeft geduurd.
 
Alvast hartelijk bedankt”
 
Voor de mensen die de situatie niet kennen daar. Elke ochtend is dit het gevolg van auto’s die aan elkaar blijven plakken om toch maar niet één extra rood licht te moeten nemen.

12-01-2016

12-01-2016

 

18-01-2016

18-01-2016

 
 
22-01-2016

22-01-2016

De dag erna had ik al een begripvol antwoord terug van de politie. Samenvattend: ze kennen de situatie en zullen dit voorval ook doorsturen naar de wegbeheerder en ik zou hen zeker nog zien op dat knelpunt.
De Fietsersbond contacteerde mij toen al om een blogpost te schrijven, maar ik wou nog even afwachten. Uiteindelijk had ik een beloftevolle mail teruggekregen en was ik vol vertrouwen dat dit snel opgelost ging zijn. Daarnaast valt de gevaarlijke situatie ook weg tijdens schoolvakanties, als ze nu gingen controleren was er geen enkel probleem.

Even samenvatten, in de meldingen naar Meldpunt Fietspaden werd er verwezen naar de politie. De politie verwijst ondertussen naar de wegbeheerder. Bent u nog mee?

We zijn 26 januari, ik pols voorzichtig wat de plannen zijn om deze situatie te verbeteren. Ik krijg één reactie terug, van het Mobiliteitsbedrijf, dat ze niet kunnen helpen aangezien het onder bevoegdheid van AWV valt. 2 weken later een antwoord van de politie, ze hadden pas op dat moment antwoord gekregen van de wegbeheerder.

De wegbeheerder verklaarde dat de lichten waren aangepast in het kader van de tramverlenging. De situatie was daar niet optimaal en zij vragen de politie daar vaker te controleren.

“Binnenkort wordt de regeling terug aangepast naar voorheen.”

Voor mij is dit wegbeheerderstaal. ‘Binnenkort’, ‘spoedig’, ‘enkele aanpassingen’ zijn hier de ultieme voorbeelden van. Nietszeggende woorden met het doel de melder van het knelpunt tijdelijk te sussen.

Jammer, dit werkt niet bij mij. Een dag later mailde ik de politie dat dit weinig concreets bevat, dat er timings op gezet moeten worden en ook dat de aanpassing van de lichten de situatie enkel verergerd heeft, maar het probleem zich voorheen ook voordeed.

Stilzwijgen.

Tot 4 maart 2016. Ik vraag de politie en de wegbeheerder om een update. Het zwartepieten heeft naar mijn mening lang genoeg geduurd. De wegbeheerder verwijst naar de politie, de politie naar de wegbeheerder en weer terug. Ondertussen is er niets veranderd aan de situatie en heb ik de politie geen enkele keer gezien op locatie.

Niet dat ik nog antwoord verwacht had, maar toch kreeg ik dan op 13 april(!) respons van AWV. De aanpassingen aan de lichten waren al klaar. Het was nog wachten op de bijstand van politie aangezien de lichten tijdelijk moeten worden uitgeschakeld.

Jawel, er wordt weer doorgestuurd naar de politie.

Goed, het vertrouwen in de mens komt weer boven en op 4/5 stuur ik, nadat er nog altijd geen oplossing/aanpassing is gekomen, opnieuw een mail. Ondertussen is er een schoolvakantie voorbijgegaan en hadden de lichten perfect kunnen aangepast worden.

Na 6 dagen heb ik antwoord. Rond half juni (wegbeheerderstaal, weet u nog?) zou het euvel verholpen moeten zijn.

Voor mij is half juni, 15 juni en dat is ondertussen wel voorbij en het probleem is niet opgelost. Eerlijk gezegd verwacht ik ook niet dat er snel nog een oplossing komt. Ik vraag me af hoeveel klachten hierrond bestaan, het is al geregeld voorgekomen dat er mensen naast mij staan te wachten op de lichten en mij aanspreken: “Het is weer van dat”, “elke dag hetzelfde”.

De reden dat ik dit nu als mail doorstuur is omdat ik dit zie als laatste redmiddel. Ik ga niet wachten totdat er daar eens een fietser of voetganger omvergereden wordt en probeer dit al meer dan een jaar.

Begrijp mij heel goed, ik wil niet dat auto’s daar benadeeld worden. Iedereen heeft wel eens een moment voorgehad waar ze een situatie niet goed hadden ingeschat. Maar er zijn mensen die bewust mij zien en toch doorrijden of agressief reageren wanneer ze erop gewezen worden. De situatie klopt niet. Dat weet u, dat weet ik, dat weet de politie en dat weet AWV.

Laat ons zien wat dit teweegbrengt. Ik kan maar proberen.
Oh, past u vooral op als u ’s ochtends daar oversteekt, ik zou niet willen dat u iets overkomt.

11 Responses to “Mail: Knelpunt Ovonde Zwijnaarde”

  1. Frans Says:

    Dat de politie hiertegen niet optreedt, daar bestaat slechts één woord voor: schuldig verzuim.

  2. Sven Says:

    Dank je wel voor de post!

  3. Pieter Says:

    Onder die ovonde had al (heel) lang een fiets- en voetgangersdoorgang moeten liggen. Elke dag kruisen daar duizenden studenten (Don Bosco + UGent) en werknemers (Technologiepark) de weg, te voet (van de bushalte) of met de fiets.
    Het zou dit probleem onrechtstreeks ook oplossen (de stilstaande wagens staan in de file voor het rood licht van 100m verderop waar fietsers en voetgangers oversteken.)
    Maar in plaats daarvan is er nog een licht bijgekomen omdat koning auto niet snel genoeg uit het technologiepark kon rijden…
    Begrijpe wie begrijpen kan


  4. Veel te weinig mensen reageren of ondernemen actie. Als ik in dat soort situaties met andere fieters aan de praat geraak, merk ik dat ze nog nooit van het Meldpunt Fietspaden hebben gehoord, of nog nooit contact hebben opgenomen met de (boven)lokale politiek of administratie om een probleem opgelost te krijgen. Tja… Nu ben jij in de ogen van de politie en AWV waarschijnlijk die éne lastige klager over de ovonde, terwijl je met honderden zou kunnen zijn. Frustrerend.

    • Frans Says:

      Weggebruikers moeten kunnen vertrouwen op goed bestuur: degelijke planning, overleg, uitvoering en opvolging. Dat is nog iets anders dan “meldpunten” of “kliklijnen”.

    • Renaat Says:

      Ik vind dit een heel terecht bedenking. Natuurlijk zou – zoals Frans aangeeft – de burger moeten kunnen vertrouwen op de overheid. Maar spijtig genoeg blijkt elke dag dat dit nu niet het geval is. Meer zelf, verschillende overheden steken dagelijks spreekwoordelijk hun middenvinger uit naar weggebruikers.

      En in die spijtige omstandigheden zou het een heel goede zaak zijn als mensen niet enkel zouden klagen maar ook de problemen zouden aankaarten. En ik weet ook wel dat die niet onmiddellijk iets aan de situatie zou veranderen, maar stel je maar voor welke boodschap het zou geven aan de overheid als het aantal meldingen op de meldpunten van de Vlaamse overheid van een paar duizend per jaar zou stijgen naar 500.000 per jaar. Een aantal dat makkelijk haal baar is als elke volwassene die wel eens geconfronteerd wordt met een onlogische situatie op het openbaar domein één melding per jaar zou doen.

  5. Renaat Says:

    Welkom in de wereld van de meldingen waarin het niet ontvangen van reacties en het tussen overheden doorschuiven van verantwoordelijkheden een normale zaak zijn.

    Vooral blijven melden, dat is belangrijk zelf als er niet onmiddellijk een oplossing komt. Maar reken er op dat men met zulk gedrag van overheden geconfronteerd zal worden.

  6. Hilde Says:

    Heel herkenbaar allemaal.
    Ik merk aan de Dampoort een gelijkaardige situatie. Aan de spoorwegonderdoorgangen is het ook elke dag prijs. Als het oranje wordt, zijn auto’s vaak net op het zebrapad of de fietsoversteekplaats; de volgende auto volgt braaf (mèèh!) en staat dan stil op het zebrapad/fietsoversteek.
    Bijkomend probleem daar is het feit dat de auto’s onder de spoorweg doorrijden en door de plotse verduistering minder goed de lichten kunnen zien. Ik weet dat uit ervaring als ik zelf met de auto rijd.
    Bijkomende frustratie voor voetgangers en fietsers: de wachttijd aan die lichten is al tergend lang en de tijd dat ze groen krijgen vééél te kort, waardoor iedereen meteen wil oversteken, wat dus niet kan als er auto’s in de weg staan. Ook de (gelede) bussen van de Lijn staan vaak in de weg, omdat ze nog niet in hun perron kunnen inrijden, omdat er nog een andere bus staat.


Geef een reactie

