Home

Werfhinder (1)

9 augustus 2016

Steden zijn altijd bijenkorven.
Ze groeien dankzij het zweet van werkbijen.
Dankzij aannemers.
Klagen over werfhinder is dan ook vaak een oefening in diplomatie.
Veel mensen wachten met klagen tot de emmer over loopt.
Zaterdag luisterde ik naar een vriendin haar verhaal over vijf jaar bouwhinder naast haar deur.
Af en toe zeven dagen op zeven.
Ze werd écht boos toen ze doorwerkten tot 2 uur ’s nachts.
Er waren klachten bij de Stad nodig om dat te doen stoppen.
Nu er mensen in het project woonden werd het ook voor haar menselijker.
Wie naast een project woont is buur.
Wie in een project woont is klant.
Laveren tussen de duim en de middelvinger.

Aannemers en projectontwikkelaars misbruiken hun grote vrijheid vaak.
Zolang er niemand klaagt staat de kraan open en doen ze hun zin.
Zelfregulerend zijn ze niet.
De ideale aannemer organiseert een werf als woonde hij er vlak naast.
Sommigen blijven maximaal hun best doen om passanten en omwonenden te sparen.
Anderen gaan er met de botte bijl door.

De werf aan de Gaston Crommmenlaan zoekt vaak de grens op.
Komt dat omdat het commerciële luik afgerond is, en die bewoners al hun duurbetaalde vierkante meters aan parkeerplaatsen niet moeten of willen delen met de werf?
Geen idee.
Er is plaats, maar ik zag er nog geen werfwagen staan of lossen.
Rest er voor de bouw van het luik sociale woningen nog: de openbare weg!

14jun16, Gaston Crommenlaan

14jun16, Gaston Crommenlaan

14jun16, Gaston Crommenlaan

14jun16, Gaston Crommenlaan

01jun16, Gaston Crommenlaan

01jun16, Gaston Crommenlaan

01jun16, Gaston Crommenlaan

01jun16, Gaston Crommenlaan

09jun16, Gaston Crommenlaan

09jun16, Gaston Crommenlaan

Vorige week waren ze ferm aan het overdrijven.
Zouden ze dit ook doen in de straat waar ze zelf wonen?

05aug16, Gaston Crommenlaan

05aug16, Gaston Crommenlaan

05aug16, Gaston Crommenlaan

05aug16, Gaston Crommenlaan

05aug16, Gaston Crommenlaan

05aug16, Gaston Crommenlaan

Of is dit de courante wie-doet-ons-wat-praktijk bij de betonmolenbranche?

3 Responses to “Werfhinder (1)”

  1. Els Casteels Says:

    Jeezes dit moet in de krant komen, echt schandalig

  2. Miguel Says:

    Bij werven leer je hoe wegbeheerders echt tegen fietsers aankijken. Je ziet meteen dat ze de fietser intellectueel veel hoger inschatten dan de automobilist (dat klopt natuurlijk ook).

    De signalisatie en omleidingen voor de auto zijn meestal heel duidelijk, die voor fietsers vereisen een existentiële zelfbeschouwing. Hoe verklaar je anders het scheutige gebruik van het ‘verkeersbord’ (ceci n’est pas un panneau) “Fietsers afstappen”? Soms weet de aannemer ook niet goed wat hij wil (zijn fietsers nu welkom bij mij of niet https://pbs.twimg.com/media/CppAsgcUEAESfOS.jpg – werf Sint-Pietersnieuwstraat) En soms moet je gewoon spieken bij koning auto: “Opgelet! Fietsers op de rijbaan” om te weten waar je moet zijn – werf Heuvelpoort – zonder enige indicatie waar je dan als fietser de rijbaan best terug verlaat – asap volgens de interpretatie van de toeterende automobilist).

    Bij deze een dikke dankuwel aan de wegbeheerders en aannemers die elke werf opnieuw aangeven hoe hoog ze ons, de fietsers, inschatten.

    • Hilde Says:

      Inmiddels is het onderbord “uitgezonderd fietsers” aan het Sint-Pietersplein in kruisvorm overplakt met tape.
      Aan de andere kant van de Sint-Pietersnieuwstraat staat wel nog gewoon een bord C3 met onderbord “uitgezonderd fietsers” aan de rechterkant van een zeer smalle doorgang; links staat het oranje bord “fietsers afstappen”.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: