Home

Compromisproject (1)

17 augustus 2016

De herinrichting van het kruispunt Kasteellaan / Heirnislaan op de kleine ring R40 was gepland voor 2015, maar werd lastminute afgeblazen. “Door een overdaad aan andere werven op Gewestwegen”, was de officiële uitleg.
Dat was jammer, want het is een project met een paar schitterende gevolgen voor alle soorten deelnemers aan de Gentse mobiliteit.

1602_Heernislaan_Kasteellaan
(bron: http://wegenenverkeer.be/werken/heraanleg-kasteellaan-gent)

Het woord “jammer” zegt vooral iets over mijn ongeduld.
Ik woon op een boogscheut van dit droevigste stuk van de kleine ring, en ik zie wat ik zie.
Vandaar dat ongeduld.

Dit zijn de belangrijkste voordelen van dit project:
– Bussen van de Lijn krijgen van Eendrachtstraat tot aan de Dampoort één lange eigen rijbaan. Exit de missing link waardoor bussen mee aanschoven in de files.

18jul16, Kasteellaan

18jul16, Kasteellaan

– Fietsers krijgen naast deze busbaan een verhoogd fietspad, helaas nog in klinkers.

18jul16, Kasteellaan

18jul16, Kasteellaan

18jul16, Kasteellaan

18jul16, Kasteellaan

– Autoverkeer krijgt aan de verkeerslichten een afslagstrook richting stadscentrum / Tweebruggenstraat. Dit heeft meerdere voordelen: de gevaarlijke autoafslag op de Vlaamsekaai naar de Snoekstraat kan dicht; er zullen minder auto’s en vrachtwagens de Dampoort oprijden; de smalle straten van de Viswijk zullen minder autoverkeer slikken.

– Voor toeristenbussen komt op het kruispunt een aparte rijweg richting de toeristenbusparking. Hierdoor verdwijnt – hoop ik!- dit gevaarlijke type weggebruiker van de Dampoortrotonde (er waren al genoeg incidenten tussen fietsers en bussen die op de Dampoort ogen tekort kwamen en daardoor niet doorhadden dat er een fietspad lag).

21mei16, Kasteellaan

21mei16, Kasteellaan

21mei16, Kasteellaan

21mei16, Kasteellaan


– Fietsers en voetgangers krijgen op het kruispunt met de Gandastraat een rechtstreekse oversteekplaats. Dat kan de aantrekkingskracht van het NMBSstation alleen maar vergroten. En: dit wordt voor fietsers van en naar een deel van Sint-Amandberg het alternatief voor het rotte kruispunt Heernislaan / Forelstraat.
18jul16, Kasteellaan / Gandastraat

18jul16, Kasteellaan / Gandastraat

– De aftakking in de richting van het toekomstige viaductje onder de treinsporen richting Bijgaardenpark ligt er al. Schitterend vooruitziend.

18jul16, Kasteellaan

18jul16, Kasteellaan

18jul16, Kasteellaan

18jul16, Kasteellaan

Fase twee van het project is deze week begonnen, maar er is nog werk aan fase één.
Net als in de Antwerpsesteenweg werden de boordstenen niet correct gegoten.
(Antwerpsesteenweg kort samengevat: wie van de Schoolstraat stadinwaarts wil heeft géén vlakke overgang naar het fietspad, uiteraard idem voor wie vanuit het stadinwaartse pad op Antwerpsesteenweg de Schoolstraat wil inslaan)

21mei16, Kasteellaan

21mei16, Kasteellaan

Op de oversteekplaats naar de Gandastraat is het beton tussen busbaan en fietspad te hoog gegoten.

18jul16, Kasteellaan

18jul16, Kasteellaan

Tussen busbaan en autoweg is de overgang ok.

18jul16, Kasteellaan

18jul16, Kasteellaan

Een degelijke wegbeheerder laat deze inbreuk op de vlakheidsnorm niet passeren.
Deze oversteekplaats wordt binnen twee jaar een zéér drukke fietsas.
Ook al is het technisch misschien niet eenvoudig, hier zou de mantel der liefde ongepast zijn.
Deels afbreken en herdoen lijkt me de enige optie.

Morgen Compromisproject 2

10 Responses to “Compromisproject (1)”

  1. Frans Says:

    Houd heel deze heraanleg rekening met het gigantisch stedenbouwkundig en verkeerstechnisch potentieel van de terreinen van het vroegere Ooststation? Als station zou Gent-Dampoort Gent-Centraal kunnen zijn.🙂 Of blijft het bij dat ene toekomstige “fietsdoorsteekje”? Zonde dat dergelijke ruimte (wellicht nog voor lange tijd) onderbenut blijft.

  2. Hubert Says:

    Juist een borduur beetje te hoog is in de ogen van velen een detail.Maar dit geeft aan dat er in de ontwerp ,uitvoeringsfase en controlefase nog een en ander mis gaat . Indien dit bewust gedaan is ,dan is het schuldige nalatigheid .

  3. Frederik Says:

    Er is wel totaal geen rekening gehouden met fietsers tijdens de werken zelf. Men heeft gewoon een bord “verboden voor fietsers” aan de werken gezet, zodat zeker de autodoorstroming niet gehinderd zou worden door die vervelende fietsers, en daarmee is de kous af.

    De zogezegde “omleiding” door de woonwijk ernaast is totaal onbruikbaar. De helft van de route heeft zo een slecht wegdek dat sneller dan stapvoets fietsen onmogelijk is. Op de andere helft moet je over ongeveer tien slecht afgewerkte boordstenen en goten. Je moet om de paar tientallen meters vertragen om voorrang van rechts te verlenen (waarom kan de voorrangsregeling wel aangepast worden voor bussen die een omleiding hebben door de Forelstraat en niet voor fietsers?). En het beste van al: in het midden is er een stuk omleiding waar niet eens een weg ligt, en moet je over een soort binnenpleintje van een blok huizen dat vaak geblokkeerd is door vuilbakken, geparkeerde auto’s, …

    Ik zou die omleiding misschien nog aanvaarden mocht de normale weg fysiek onbruikbaar zijn, en er dus geen andere mogelijkheid is. Maar de normale weg is perfect bruikbaar en heeft een perfect veilige maximumsnelheid van 30 km/h. Maar de Vlaamse regering kent haar prioriteiten: liever dat duizenden fietsers maandenlang zwaar gehinderd worden, dan dat 1 automobilist heel even zijn voet van het gas zou moeten halen omdat er een fietser rijdt. Fietsen gewoon verbieden dus, dan hebben we er geen last van!

    • Hubert Says:

      Juist en niet juist , de route op zich is een perfecte route om niet naast een drukke weg te moeten rijden.Van Rond punt Dampoort L.Munichst./ Kazemattenst. /St Baafsdorp./Ossestraat/Eendracgtstraat en dan terug R40 of oversteken saskes .
      Maar juist wegdak Kazemattenst. een 4 drempels St.Baafsdorp
      oversteek R40 naar saskes ,beletten dat dit een echt goede route is .Maar ik gebruik hem altijd in beide richtingen ipv naast R40 te rijden waar ik een fijn stof gevoel heb .

  4. Hilde Says:

    Ik hoop dat de lichten aan de oversteekplaats ter hoogte van de Gandastraat efficiënt zullen werken. Vroeger moest je hier 45 seconden wachten nadat je op de knop geduwd had en had je 15 seconden om over te steken, samen met een horde andere fietsers en voetgangers die dan nog tussen een aantal dranghekkens “model paddenstoel” geperst werden. Een onmogelijke opdracht, zo bleek vaak.

  5. K Says:

    Ik heb enkele bedenkingen bij volgende opmerking: ‘de gevaarlijke autoafslag op de Vlaamsekaai naar de Snoekstraat kan dicht’. Dat je hier moet opletten, geef ik zeker toe maar gevaarlijk? Wordt het gevaar niet gecreëerd door de betonblokken in het midden die sommige automobilisten op dat stuk het idee geven op een weg te rijden waar je 70-90 mag rijden. Verandert er trouwens iets voor de voetgangers of fietsers lichten te plaatsen nu is het daar echt uitzonderlijk dat er een auto spontaan stopt als je wil oversteken.
    Aan het kruispunt van de Toekomststraat/Forelstraat met de stadsring zijn de afgelopen jaren twee dodelijke slachtoffers gevallen wegens verboden afdraaibewegingen en dan vooral richting Toekomststraat, Ik vermoed dat in de toekomst ook meer bewegingen richting Forelstraat zullen gebeuren en chauffeurs niet tot de Kasteellaan gaan rijden om buurt in te rijden. Alternatief is natuurlijk vroeger stadsring te verlaten en via de fietsstraat in de Visserij naar wijk te rijden.

    • Frederik Says:

      Lichten hebben ook wel een nadeel natuurlijk. Ik wandel vaak speciaal langs daar i.p.v. langs de Eendrachtstraat juist omdat ik daar geen vijf minuten moet staan wachten aan een verkeerslicht (dat aan de Eendrachtstraat duurt echt lang).

      Het is gewoon jammer dat automobilisten wel kunnen stoppen voor een verkeerslicht en niet voor een voetganger. Misschien moeten er gewoon zebrapad-camera’s komen naar analogie met roodlicht-camera’s. Als er een voetganger gedetecteerd wordt krijgt iedereen die toch doorrijdt een boete in de bus.

  6. Lodewijk Says:

    Niet alleen doorstaat het daar voor fietsers niet aan de vlakheidtoets, maar ook niet aan de comforttoets (rode betonklinkers i.p.v. beton of asfalt).

    Overigens is die overgang tussen busbaan en autoweg niet vlak, het kan dus daar niet “ok” zijn volgens de vlakheidtoets.

    Sorry hoor, maar dit lijkt me absoluut geen compromisproject. Alle weggebruikers gaan er ofwel op vooruit of behouden hun goede weginfrastructuur op 2 weggebruikers na.

    automobilisten behouden hun quasi rechte 2×2 geasfalteerde rijbanen en krijgen nieuwe asfalt.
    bussen krijgen nu over de hele lengte een quasi rechte geasfalteerde aparte rijbaan.
    fietsers krijgen in plaats van asfalt (hadden die voordien toch deels in de Kasteellaan) nu over het hele traject rode betonklinkers en ook nog eens met scherpere bochten erin dan nodig. Die onnodige bochten zijn goed te zien in de verte op die derde foto met rode betonklinkers (https://fietsbult.files.wordpress.com/2016/08/160718-21.jpg).
    voetgangers behouden hun voetpaden (en die worden meestal breder), maar ze hebben ook een achteruitgang want ze moeten nu onnodig een keer extra een fietspad oversteken

    Dit is weer zo een “upgrade” van een gewestweg die feitelijk een downgrade is voor fietsers.

    2 keer meten (en nadenken) op de ontwerptafel had dit nochtans perfect kunnen vermijden. voor fietsers en voetgangers

    Ik vraag me ook hier weer af wat er zou gebeurd zijn als de ontwerper een fietser was geweest…

  7. j. Says:

    Na een nieuwe Brusselsesteenweg met rode klinkers, een nieuwe Kasteellaan in rode klinkers! En bij het gewest is het nog steeds1980…
    Hopelijk maken ze daar qua materiaalkeuze snel eens de overstap naar 2016…


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: