Home

Voorrang (3)

25 augustus 2016

Of een fietsroute voorrang moet hebben of niet laten we even buiten beschouwing. In deze bult hebben we het over de inrichting en verkeersborden.

Wat is nodig?
Goede zichtbaarheid, geen hindernissen en geen stopbord. Gewoon een B1-bord.

Indien men alle kruisingen van fietssnelwegen zo al eens zou bekijken, dan staan we al een stap verder.

Natuurlijk, een fietsroute in voorrang, waar het wettelijk mag, dat is pas een teken van een positief fietsbeleid.

Eeklo

Eeklo

En we zijn een blog voor Gent, welke ervaringen hebben we hier? Positieve en negatieve.

  • Binnen Stadsring: Tweebruggenstraat, Jakobijnenstraat-Zwartezustersstraat. Een goede evolutie en te zien aan het aantal fietsers op deze assen.

  • Buiten Stadsring: Parallelweg-Buitensingel. Een gemiste kans. Op fietsinvalswegen moet men de fiets in voorrang steken.

 

4 Responses to “Voorrang (3)”

  1. pbackx Says:

    Wat volgens mij ook van belang is, is een consequente keuze om al-dan-niet voorrang te hebben of niet.

    Op het fietspad langs de R4 heb je op sommige plaatsen voorrang (vb Binnenring x Gestichtstraat) en op andere dan weer niet (vb Binnenring x Hundelgemsesteenweg). Zeer verwarrend voor zowel fietsers als automobilisten. Al moet ik er wel bij zeggen dat de meeste automobilisten zonder problemen voorrang geven aan fietsers. Dit wordt zeer geapprecieerd!

    • Tuur Says:

      Ook aan de oprit van N60 (Oudenaardsesteenweg) naar de R4-Binnenring staan heel wat automobilisten spontaan hun voorrang af.

      Daarentegen, aan de oprit Gestichtstraat-Binnenring maken heel wat automobilisten er een sport van om de korte bocht over het fietspad naar de oprijstrook zo “sportief” mogelijk te maken (lees: zich aan hoge snelheid zonder kijken “in de bocht te leggen”). Zonder zich te bekommeren om het feit dat fietsers voorrang hebben. Dat er daarbij een blinde hoek is en fietsers die uit westelijke richting komen zelfs helemaal niet zichtbaar zijn eer ze over het fietspad scheuren, tja, daar denken ze niet aan. Deze oprit ligt niet meer op mijn fietstraject, maar daar heb ik meermaals m’n remmen moeten dichtgooien, én zelfs aangereden geweest. (en dan ben ik maar een “trage” fietsers. Wat als daar een iets snellere bromfiets uit die blinde hoek opduikt?)
      Misschien een idee voor iemand van fietsbult of de Fietserbond om daar eens tijdje op de loer te liggen en te registreren hoe sommige automobilisten zich daar gedragen. Nu ja, ging men die op- en afrit niet dichtmaken in het kader van de (quasi afgeronde) grote R4-werken ?

    • Frans Says:

      Voor de wegbeheerder is het onderscheid zonneklaar. Een “aanliggend” fietspad (parallel met de rijbaan) heeft voorrang, maar wanneer dat fietspad een bocht maakt (hoe klein ook) heeft de fietser geen voorrang. Je moet wel een stevige kronkel in je hersenen hebben om zo te redeneren. Gelijkgrondse fietspaden aan op- en afritten van wegen van eerste categorie (autowegen) zijn gewoon misdadig. Ofwel bouw je daar fietstunnels, ofwel schaf die op- en afritten af.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: