Home

Onderdoor

31 augustus 2016

Ik beken.
Het goede fietsnieuws komt hier te weinig aan bod.
We hebben teveel foto’s (en te weinig vrije tijd na onze werkuren) om u àlles te tonen van zowel positieve als negatieve zaken.
In de flow van de werkweek verzuipt het goede nieuws te vaak onder het minder goede nieuws.

Gentenaars klagen graag over de vele werven.
De kwantiteit aan werven is niet het probleem.
De vele werven zijn net zeer erg nodig.
Er is een grote achterstand – volgens sommigen een immense historische achterstand- aan wegenonderhoud, wat regelmatig geïllustreerd wordt door verzakkende rioleringen of spuitende waterleidingen of scheve voetpaden.
Na de laatste gemeenteraadsverkiezingen, waarbij mobiliteit een volwassen thema was, ging het politieke roer definitief om.
Het huidige stadsbestuur koos voor méér mankracht en middelen om mobiliteit aan te pakken.
Idem bij de provincie.
En ze kozen beiden méér dan voorheen voor de fiets.
De echte effecten van deze koerswijziging zullen pas komende jaren op de fietsroutes leesbaar zijn, want de administratieve molens draaien als vanouds.
Bij het Vlaams Gewest weet ik het niet zo goed of het na de parlementsverkiezingen op fietsvlak qua mankracht en budgetten positief evolueerde.
Soms lijkt het of er een chronische onderbemanning en onderbegroting is.
Maar de minister van mobiliteit maakte in juni duidelijk dat woon-werkverkeer door fietsers een prioriteit is, en dat is een nieuw, positief gegeven.

30aug16, Rozemarijnonderdoorgang

30aug16, Rozemarijnonderdoorgang

Genoeg gepraat.
De opening van de fietsonderdoorgang onder de Rozemarijntjesbrug is 100% goed nieuws.
Lang geleden dat onze Facebookpagina zoveel duimen zag.
De eerste reacties zijn unisono positief.
De centen voor deze Rozemarijn -1,27 miljoen Euro- komen van de stedelijke, provinciale en gewestelijke kassa.
Stadsambtenaren trokken dit project.
Een korte voorgeschiedenis lees je hier.
In minder dan 8 maanden tijd -start der werken: 11 januari 2016- leverde de aannemer een degelijk werkstuk af waar Nederlanders en Denen mogen komen naar kijken.
Geniet ervan!
En deel in de reacties onder dit bericht uw ervaringen/meningen over het ontwerp en gebruiksgemak.

30aug16, Rozemarijnonderdoorgang

30aug16, Rozemarijnonderdoorgang


De companen van GentCement waren benieuwd naar onze reactie.
Vergeleken met de gekende metalen onderdoorgangen is dit een onderdoorgang 2.0.
Geen gerammel door loskomende delen.
Zuivere, goed bestudeerde bochten.
Een comfortabele breedte.
De hellingen zijn zacht en lijken haalbaar voor alleman.
De “kruispunten” zijn breed, zodat uitkijken, remmen en “weven” vlot kan gaan.
30aug16, Rozemarijnonderdoorgang

30aug16, Rozemarijnonderdoorgang


Zo’n -ahum- “details” zijn belangrijk voor fietsinfrastructuur.
Wat nog?
– De schuine wand aan de walzijde vergroot het ruimtegevoel.

30aug16, Rozemarijnonderdoorgang

30aug16, Rozemarijnonderdoorgang


– De ontwerper kon de breedte van het pad onder de brug niet bij voorbaat bepalen. Daar zat immers een collector van afvalwater, en er was geen “plan as built”. Het pad werd uiteindelijk een 3 meter 65 breed, méér dan verwacht. Het stuk onder de brug is ten opzichte van de hellingen een versmalling, maar voelt niet zo aan.
– De duiven krijgen geen kans.

30aug16, Rozemarijnonderdoorgang

30aug16, Rozemarijnonderdoorgang

– Het is nog wachten op de verlichting, de wachtbuizen voor de kabels zitten klaar.

30aug16, Rozemarijnonderdoorgang

30aug16, Rozemarijnonderdoorgang

– Het is nog wachten op de aangekondigde fietsstraat Coupure Links.
– Het zusje van deze onderdoorgang komt aan de Nieuwewandeling, en zit nu in de studiefase.
Estetisch: de lelijke brug uit de jaren 80 wordt door deze onderdoorgang een pak mooier.
Wat vooral opviel: fietsers (van alle leeftijden) vonden de onderdoorgang vanzelf.
Enkel toeristen twijfelden.
Ik schat dat het eerste uur 90 procent van de passerende fietsers prompt de onderdoorgang namen.

30aug16, Rozemarijnonderdoorgang

30aug16, Rozemarijnonderdoorgang

Waw! gilde de dame.
Tom Boooooneee! brulde de student achter haar.

30aug16, Rozemarijnonderdoorgang

30aug16, Rozemarijnonderdoorgang

Zo’n officiële opening is voor aannemers een goede deadline.
De laatste dagen waren er vaak méér dan 10 camionettes werflieden aan de slag.
De plechtigheid om 14u was gepast sober, met eerst een korte speech van gedeputeerde Hertog en schepen Watteeuw.
In de speech van schepen Watteeuw was te horen dat de onderdoorgang aan Palinghuizen / Nieuwevaart over 2 maanden opent.

30aug16, Rozemarijnonderdoorgang

30aug16, Rozemarijnonderdoorgang


Twee scharen om één lint te knippen.
Altijd iets romantisch.

30aug16, Rozemarijnonderdoorgang

30aug16, Rozemarijnonderdoorgang

30aug16, Rozemarijnonderdoorgang

30aug16, Rozemarijnonderdoorgang


En dan: drie kinderen die als eersten het pad inreden.
30aug16, Rozemarijnonderdoorgang

30aug16, Rozemarijnonderdoorgang

30aug16, Rozemarijnonderdoorgang

30aug16, Rozemarijnonderdoorgang

30aug16, Rozemarijnonderdoorgang

30aug16, Rozemarijnonderdoorgang

30aug16, Rozemarijnonderdoorgang

30aug16, Rozemarijnonderdoorgang

Ik vond dat een zeer mooie symboliek.
Want daar draait het om: niet-assertieve fietsers ruimte en veiligheid bieden.

Ook Jan de Fietser passeerde aan de onderdoorgang, met deze avondlijke impressie:

30aug16, 20u04, Rozemarijnonderdoorgang

30aug16, 20u04, Rozemarijnonderdoorgang

Het is bij verre de elegantste onderdoorgang in Gent geworden:

30aug16, 20u04, Rozemarijnonderdoorgang

30aug16, 20u04, Rozemarijnonderdoorgang

Overigens hebben pizzakoeriers de onderdoorgang ook al ontdekt…

30aug16, 20u04, Rozemarijnonderdoorgang

30aug16, 20u04, Rozemarijnonderdoorgang

… terwijl ze er toch niet thuishoren:

30aug16, 20u04, Rozemarijnonderdoorgang

30aug16, 20u04, Rozemarijnonderdoorgang

16 Responses to “Onderdoor”

  1. Hilde Says:

    Ik krijg een blij gevoel van deze fietsbult. Het ziet er erg mooi uit, die nieuwe onderdoorgang. Heel “volwassen” ook met die pijlen en witte lijnen op de grond, net zoals op gewone wegen. Ik krijg alvast zin om het uit te proberen.
    Begrijpelijk dat brommers dit pad ook zullen nemen – het ziet er ook zo aantrekkelijk uit – maar hopelijk wordt hiertegen opgetreden.

  2. Richard Says:

    Dit is hoe fietsinfrastructuur hoort te zijn!

    Perfect tot in het detail; geen goten of boordstenen bij de aansluitingen van de onderdoorgang maar vlakke aansluitingen. Mooie breddte, fijne hellingen. Alles met de fietser in gedachten.
    Zo wordt infrastructuur al jaaaaaaaaaren aangelegd voor de auto maar voor de fiets is het nog (veel te vaak) een uitzondering.

    Graag meer van dit.

    En zoals ‘Fietsbult Yves’ het zegt: Het lijkt wel Nederlandse/Deense fietsinfrastructuur. Niet alleen mooi maar ook aantrekkelijk en comfortabel.

    Is dit de trendbreuk waarop we al jaren wachten?

    Gaan de ontwerpers de fietser eindelijk eens de aantrekkelijke, veilige en comfortabele infrastructuur geven die ze al jaren ontwerpen voor de auto’s?

    Ik mag het hopen.

    Blijf deze onderdoorgang aanprijzen. Zet iedereen (politici, ambtenaren, ingenieurs) die dit mogelijk gemaakt heeft in de bloementjes om aan die anderen (politici, ambtenaren, ingenieurs) te laten zien dat dit is wat fietsers willen.

    • winfriedhuba Says:

      Voor het eerst in Vlaanderen zie ik een zijmuur die naar buiten schuin wegloopt. Bravo: kun je dichter bij de rand fietsen.
      Dit benadert inderdaad Hollands Schoon.
      Benadert: mogen we beleefd voor een volgende realisaties voldoende breedte vragen: vrijliggend 2-richtingsfietspad met in het spitsuur meer dan 300 fietsers vraagt 5 m; per muur komt er 1 m veiligheidsafstand bij. Voetgangers mogen daar ook door (+ 2 m).
      We zijn er nog niet, maar we zijn goed op weg.

  3. Frans Says:

    Het omzeilen van de (bewust?) zichtbaar gemaakte afvalwatercollector is ongetwijfeld een huzarenstukje. Het cijfer op de fietsteller ter hoogte van de Ekkergemstraat stond deze ochtend hoger dan normaal en dat zal meer te maken hebben dan enkel met het mooie weer.

  4. Tofke Says:

    Vandaag getest & goedgekeurd. Morgen in de ochtendspits wordt het allicht nog een andere beleving.

    Ik ben benieuwd wat het gaat geven bij de eerste plensbuien

  5. Flat Boy Says:

    Mag ik eens tegendraads zijn ?
    Op de onderdoorgang op zich is er inderdaad niets op aan te merken, bolt vlot, ruim, enfin alles wat goed is.
    Wat mij daarentegen verschrikkelijk tegengaat is de plaats. Dat soort van infrastructuur hoort niet thuis in het volle centrum van een stad die zich fietsstad noemt maar wel in de rand waar het autoverkeer nu eenmaal drukker is. Ik kom daar elke werkdag 2 maal voorbij en eigenlijk was het zalig om de autobestuurders die dachten snel de Coupure te volgen ipv de stadsring te zien aanschuiven tot die haast eindeloze stoet fietsers voorbij was.
    Nu zitten de fietsers onder grond en kan de auto vlot van Coupure links naar Coupure rechts (of is het omgekeerd ?) rijden.
    Doet mij een beetje denken aan de tram die men onder de grond heeft gestopt (en dus metro werd) om de auto meer ruimte te geven.
    En ja, ook tram 21/40 zal nu iets vlotter kunnen rijden maar had men consequent de auto daar geweerd dan kon de tram ook vlot voorbij, die stond niet in de file omwille van de fietsers (toch niet rechtstreeks) maar door de vele auto’s.
    Lang geleden bij de invoering van het Mobilteitsplan was dat trouwens zo maar ook dat heeft Temmerman moeten verkwanselen.

    • yves Says:

      Hmmm, je redenering klopt voor de assertieve fietsers. Maar dit soort infrastructuur is bedoeld om de niet-assertieve fietsers te bedienen met een veilige route, en de bijna-fietser te lokken. Denk ik toch, hé.

      • Renaat Says:

        Toch niet helemaal met eens. Natuurlijk is het bij het aanleggen van fietsinfrastructuur essentieel om niet enkel naar de assertieve fietser te kijken maar ook rekening te houden met kinderen die alleen naar school rijden, bange fietsers, fietsers die wat onzekerder fietsers, …
        Maar de boodschap van Flat Boy lijkt me in de eerste plaats dat zulke maatregelen niet nodig zijn als men een autoluwe stadskern realiseert.

        • yves Says:

          Kom er eens kijken in de ochtendspits, Renaat. Ik ging er deze morgen tellen en kijken.🙂 Bij de heraanleg van de tramroute Vandeveldestraat was het in de vorige bestuursperiode een unieke opportuniteit om een dakplaat voor deze onderdoorgang te gieten. Logisch dat men dit ging afwerken, en ik herhaal: fietsers zijn er dolblij mee. Ze voelen het als appreciatie: een kruispunt waar je niet meer moet uitkijken voor de trams (met hun eeuwige voorrang!), de vele auto’s, de vrachtwagens richting winkelstraten. Kortom: de as R40 / Onderbergen zal nooit autoluw worden, hoogstens autoluwer. Dat zal blijken met het circulatieplan, april 2017. Tot slot: laat de voorbeeldfunctie van deze technisch en estetisch schitterende ingreep zich als een virus over het land verspreiden! Tot zover mijn tegen-tegendraadse argumenten.😉

          • Renaat Says:

            Yves, ik spreek me niet uit over deze concrete realisatie als geheel. Daarvoor ken ik de lokale situatie niet voldoende. Ik wilde slechts benadrukken was naar mijn gevoel het punt was dat Flat Boy wilde maken.

        • Hilde Says:

          Ik vind het kruispunt Coupure-Rozemarijnstraat-Papegaaistraat niet echt tot de stadskern behoren, of zie ik het fout? Voor mij is het eerder een groot kruispunt waar de stadskern begint.

    • Frans Says:

      Ik begrijp Flat Boy, maar de loodzware infrastructuur van die onderdoorgang is ook het gevolg van het oorspronkelijk concept van de Rozemarijnbrug: een lompe inspiratieloze bunker die helemaal niet past in dit waardevol stadsgezicht. Al jaren heeft de auto zijn “fly-over” in Gent, nu heeft de fiets er ook zijn “fly-under”. Gelijkspel? Met de Coupure als fietsstraat verdwijnt het nut van die onderdoorgang niet want in het nieuwe mobiliteitsplan wordt de Rozemarijnbrug de ruggengraat van deze wijk voor auto- en tramverkeer.

      • JanG Says:

        Daar heb je een punt, Frans. Hoe jammer en onlogisch het ook mag lijken: op dit punt moet de (toekomstige) fietsstraat wijken voor de tram. Maar gelukkig is het een prima onderdoorgang. Ik probeerde hem vrijdag uit met de velomobiel en het viel heel erg mee: breed, overzichtelijk, comfortabel (geen hobbels) en met ruime bochten. Deze doorgang mag dienen als referentie voor toekomstige realisaties!

        • winfriedhuba Says:

          Bekijk nog eens de “gevaarlijke drukte” op de film bij Gent Cement: de zijn zeker niet de trams en niet de fietsers die dit kruispunt gevaarlijk maken. Het is het te drukke autoverkeer dat daar ook nog van alle richtingen naar alle richtingen mag rijden.

  6. BraMMe Says:

    Al gemerkt dat het afvoerrooster aan de kant richting Contributiestraat iets lager ligt dan het beton? Is weer goed om je banden op stuk te rijden en maakt een hels lawaai. Tot zover de “vlotte” onderdoorgang. Proficiat aan de aannemer…

  7. Tofke Says:

    Nu de dagen korten, al meerdere keren “bij nacht” genomen. Jammer dat er geen verlichting onderdoor voorzien is. Je fietst een beetje het zwarte gat in. Het fietspad aan de Coupure Links heeft de laatste week wel nieuwe led verlichting gekregen, maar de onderbrugging niet. Gemiste kans?


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: