Home

Palinghuizen (1)

1 september 2016

Het was te horen bij de opening van de onderdoorgang aan de Rozemarijnbrug: als er niets misgaat is binnen twee maanden ook de onderdoorgang onder de Desmetbrug die Palinghuizen met de Nieuwevaart verbindt open. Door technische problemen heeft dat lang geduurd: toen we twintig maand geleden berichtten over de vorderingen van de werken in de vorige Fietsbult over Palinghuizen waren we er al op aan het wachten.

Eén van de problemen die toen werden aangekaart is ondertussen opgelost. Fietsers die toen de onderdoorgang onder de Rooigembrug namen richting Eeklo moesten aan het einde pardoes Palinghuizen oversteken. Onlangs werd er een oversteek voorzien. De foto’s geven een impressie:

30aug16.19u45, Palinghuizen.

30aug16.19u45, Palinghuizen.

Het café rechts op de volgende foto werd mij door een lokale bewoner aanbevolen als zeer gezellig; het is in elk geval nu ook vlot bereikbaar.

30aug16.19u45, Palinghuizen.

30aug16.19u45, Palinghuizen.

De wachtruimte in het midden is groot genoeg voor een gewone fiets: 2 meter lang. Bakfietsen, fietsen met aanhangers, tandems moet schuin gaan staan, maar binnen de context was het niet mogelijk om een dieper opstelvak te voorzien. Merk overigens op dat de markering voor oversteekplaatsen voor de afwisseling hier gebruikt wordt waarvoor ze bedoeld is: een oversteekplaats.

30aug16.19u45, Palinghuizen.

30aug16.19u45, Palinghuizen.

Zoals het in Gent tegenwoordig overal gaat: ook hier is de nieuwe infrastructuur al druk in gebruik.

30aug16.19u45, Palinghuizen.

30aug16.19u45, Palinghuizen.

6 Responses to “Palinghuizen (1)”

  1. Hilde Says:

    Het valt me op dat aan de onderdoorgang hier nog een paaltje in het midden staat om twee rijrichtingen te suggereren. Aan de Rozemarijnonderdoorgang hebben ze gelukkig gewerkt met verf op het wegdek. Hoera!
    Hopelijk verdwijnen al dergelijke paaltjes op termijn.
    Ik vraag me dan altijd af hoe het mogelijk is dat op verschillende plaatsen zoveel verschillende soorten signalisatie worden gebruikt. De opdrachtgevende overheid zou hier toch beter eenheid nastreven.

  2. Frans Says:

    Hier starten we echt van het jaar nul want sinds de bouw van de onderdoorgang was er helemaal niets voor de fietser die hier staduitwaarts verplicht moest oversteken. Recht naar de begraafplaats. 😦

  3. pbackx Says:

    Ik begrijp niet goed waarom men niet het fietspad dat er al was heeft aangepast zodat het in twee richtingen kan gebruikt worden tot aan de blauwe brug.

    Als je nu van deze onderdoorgang komt en je wil de blauwe brug oversteken om verder naar Lovendegem en Zomergem te fietsen moet je twee keer de N9 over.

    • yves Says:

      Prima idee!

      • Frans Says:

        Idee dat jaren geleden met veel poeha werd aangekondigd bij de voorstelling van plannen om de N9 grondig herin te richten. Een informatievergadering, noemden ze dat met de bewering dat de werken snel van start zouden gaan. Het blijft bij wat lapwerk zoals vluchtheuveltjes,het vervangen van de gevaarlijkste betonplaten en van een kasseien afslagstrook.
        De nieuwe oversteek heeft overigens zijn nut: niet alle fietsers hebben Lovendegem en Zomergem als bestemming. Er wonen er ook in de huizen langs de N9 en daarachter.

  4. Renaat Says:

    De haaientanden (foto 2, 3 en 4) zijn niet vergezeld van een bord B1 en hebben dus geen waarde. Op zich wijzigt dat niets fundamenteel aan de situatie want op een fietsoversteekplaats (blokken) hebben fietsers geen voorrang. Men mag van een overheid echter verwachten dat men signalisatie correct aanbrengt en het is niet wijs dat niet te doen. Hoe kan men immers van weggebruikers verwachten dat ze de regels kennen en naleven als de overheid dat niet doet en verwarrende of anders verkeerde situaties creëert.

    Overigens is het ook zo dat volgens de huidige regelgeving een fietsoversteekplaats (blokmarkering) niet aan een kruispunt mogen aangebracht worden.

    Een legaal correcte (en best aanvaardbare) oplossing was dus geweest om een gekleurde strook aan te brengen (om de locatie waar fietsers oversteken in beeld te brengen) in combinatie met haaientanden en een B1. De locatie waar fietsers oversteken had dan wel aangekondigd moeten worden met borden A51 met een onderbord fietsers.

    Het blijft onbegrijpelijk dat overheden keer op keer fouten maken in de aanleg van infrastructuur en signalisatie. Dit correct doen is nochtans een basistaak van die overheden en het aantal fouten is veel te groot om het aan kleine vergissingen of vergeetachtigheid te wijten.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: