Home

Stapvoets

14 september 2016

Het stond vorige week al in de papieren krant De Gentenaar.
Maar dat lazen we pas de dag we er zelf op botsten.
Zonder af te stappen.

10sep16, Botermarkt

10sep16, Botermarkt

10sep16, Botermarkt

10sep16, Botermarkt

10sep16, Botermarkt

10sep16, Botermarkt

Dit bord lijkt me een nieuwe start om voetgangers en fietsers samen door één deur werfdoorgang te krijgen.
Laat zo maar véél borden maken, en geef de “voetgangers afstappen” cado aan de SMAK.
Trage fietssnelheid in de buurt van voetgangers is de sleutel tot samen de straat delen.
Surplacen is de overtreffende trap van traag rijden.
Ook rondom trage fietsers mogen “haasfietsers” soms wat snelheid minderen.
Is het haasfietser, of haastfietser?
Laat ons veiligheid als evident uitgangspunt nemen.
Een fietsracer die een fietsend kind of een voetganger omver rijdt is…
Vul zelf maar in…
Het STOPprincipe is een perfect uitgangspunt, zowel voor werven als constante situaties.

10sep16, Botermarkt

10sep16, Botermarkt

10sep16, Botermarkt

10sep16, Botermarkt

Terug naar de borden.
De Calimero-periode is voorbij.
Fietsers zijn in Gent niet langer de kneusjes van de straat.
Voor alle duidelijkheid: ze zijn zeker (nog) niet de koning van de straat.
De media mogen schrijven wat ze willen.
In ieder geval: bij de huidige status hoort een groeiende verantwoordelijkheid.
Het wordt tijd om te werken aan een upgrade van fietsmanieren.
Aangepaste snelheid is daar één aspect van, er zijn er nog vele.
Fietsers die beweren dat ze niet traag kunnen fietsen moeten terug naar de rijschool.
De rijschool, dàt is voor automobilisten die beweren dat ze geen 30 per uur kunnen rijden.

Tot slot een vraag: wat is de wettelijke status van dit soort borden?
Het kleur zegt me dat het geen gebods- of verbodsbord is.
Een adviesbord dus?
Dit advies is in ieder geval 100 maal fietsvriendelijker dan het klassieke “fietsers afstappen”, waarvan ik vermoed dat de aannemer of wegbeheerder ze louter plaats om zichzelf in te dekken.

9 Responses to “Stapvoets”

  1. winfriedhuba Says:

    Mooi geplaatst! (bord en blog)
    Plaats mag er ook wel bij: werfafsluitingen zijn vaak erg slordig met te weinig ruimte, te weinig materiaal.
    Van Eyckbrug en Brusselsesteenweg zijn 2 voorbeelden van dit minimalisme dat tot conflicten tussen voetgangers en fietsers leidt.


  2. Dergelijke borden zijn illegaal want:
    – niet voorzien in de wegcode
    – proberen een verbod op te leggen waarvoor een wettelijk verbordsbord bestaat

    MB 11/10/1976
    1.1. Alleen de verkeerstekens bepaald in het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer mogen gebruikt worden om de weggebruikers de aanwijzingen te geven waarop zij betrekking hebben.

    Het resultaat is dan ook dat ze juridisch geen enkele waarde hebben en niets kunnen afdwingen.

    “Adviesborden” bestaan niet.
    Aanwijzingsbord zou kunnen, maar dan hoort het blauw met witte opdruk te zijn, opnieuw wegens niet voorzien in de wegcode en 71.2 :

    KB 1/12/1975 (wegcode)
    71.2. De voornaamste aanwijzingsborden worden hierna afgebeeld. Andere rechthoekige aanwijzingsborden met een wit opschrift of symbool op blauwe achtergrond mogen in bijzondere gevallen gebruikt worden.


  3. Lijkt overigens al een voetgangerszone te zijn, aan de zoneborden op de achtergrond te zien.
    Fietsers moeten er dan eender hoe al stapvoets als ze in de zone mogen – wat er nagenoeg geen enkele doet, eender waar …

    • Frederik Says:

      Hangt ervan af wat je stapvoets wil noemen. Als je 15 km/h stapvoets noemt, zoals in Nederland is beslist, dan houden veel fietsers zich aan die regel (en de rest zit er maar een klein beetje boven). Als je gaat beweren dat stapvoets 5 km/h is, dan is het inderdaad zo dat bijna geen enkele fietser die regel volgt. Van Dale definieert het enkel als “langzaam”, en helpt ons dus niet verder.

      Maar welke grens je ook neemt, taxi’s en bussen rijden daar veel te snel, vaak meer dan 30 km/h. Een beetje vreemd dan om te gaan muggenziften over de precieze definitie van stapvoets, om toch maar fietsers te kunnen beschuldigen.

      • yves Says:

        Ah! Het geschreven woord, en zijn interpretaties! Ik las Wegwanbeheer niet als “beschuldigend” naar fietsers toe. Eerder “beschrijvend”. Het gaat hier trouwens over werfsituaties waar de Lijn en taxi’s geen kans maken om te snel te rijden, want zij kunnen er niet door.

        • Frederik Says:

          Maar hij wees erop dat dit binnen een voetgangerszone ligt, en dat fietsers daar vaak niet stapvoets rijden. Ik reageerde daarop. Het is ook niet specifiek hij die fietsers beschuldigt, ik ging er eerst nog “in de media en zo” bij schrijven, maar heb het niet gedaan omdat dat te vaag is.

          Het valt mij gewoon op dat er heel hard op die snelheid van “stapvoets” gefocust wordt bij elk debat over fietsen in de voetgangerszone. Misschien naar analogie met de manier waarop er op snelheid gefocust wordt in het autoverkeer? Terwijl fietsers in een voetgangerszone echt niet veel sneller rijden dan de andere weggebruikers die daar gedoogd worden.

          Het grootste verschil lijkt mij niet te zitten in de maximumsnelheid, maar in snelheid en rijgedrag aanpassen aan de omstandigheden. 20 km/h is echt geen probleem op een volledig lege Korenmarkt, maar zelfs 10 km/h is veel te snel in een drukke Veldstraat. Ik zie af en toe (maar gelukkig echt weinig in Gent) fietsers op hoge snelheid slalommen tussen voetgangers, of zelfs rechtdoor rijden en erop rekenen dat de voetgangers uit de weg gaan, wat bijvoorbeeld taxi’s bijna nooit doen. Dat is waar het probleem zit, niet bij de precieze definitie van stapvoets.

          Tenzij men flitspalen voor fietsers gaat invoeren, lijkt het mij zinloos om te kijken naar snelheid op zich. Wat belangrijk is, is zoals dit artikel zegt snelheid in de buurt van voetgangers en andere fietsers.

  4. Thomas Says:

    het grote probleem hier is te weinig ruimte!
    Als ik hier galant afstap en met de fiets aan de hand doorstap en ik kom een andere wandelaar met de fiets aan de hand tegen is het dikke miserie!

  5. Hilde Says:

    Het bord aan de werf op de van Eyckbrug slaat alles: “Fietsers afstappen – glad wegdek”😀

    • Pieter-Jan Says:

      Klopt, maar daar staat nog een verbodsbord C3 (verboden toegang voor ieder bestuurder). Dus daar moet je eigenlijk sowieso afstappen. Vermoedelijk zetten ze dat bord met ‘Fietsers afstappen’ daar als vriendelijke herinnering.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: