Home

Onder de Brusselse

19 september 2016

September is (nu toch al een paar jaar) traditioneel een maand vol fiets- en mobiliteitsnieuws.
Véél leuk en positief nieuws.
Vandaag het nieuws van vrijdag: het openingsfeest van de Brusselsesteenweg.
Het belangrijkste nieuws: de ganse avond waren er lange files.

16sep16, Brusselsesteenweg

16sep16, Brusselsesteenweg

16sep16, Brusselsesteenweg

16sep16, Brusselsesteenweg

Ijsjes stonden bij deze opening centraal:

16sep16, Brusselsesteenweg

16sep16, Brusselsesteenweg

De bevoegde minister en schepenen waren duidelijk meer bedreven in de discipline “ijsjes scheppen” dan in “tafelpapier rollen”.

16sep16, Brusselsesteenweg

16sep16, Brusselsesteenweg

16sep16, Brusselsesteenweg

16sep16, Brusselsesteenweg

Eerste poging:

16sep16, Brusselsesteenweg

16sep16, Brusselsesteenweg

16sep16, Brusselsesteenweg

16sep16, Brusselsesteenweg

Tweede poging:

16sep16, Brusselsesteenweg

16sep16, Brusselsesteenweg

Het werd een ècht feest, met speeches, allerhande muziek, veel mensen aan lange tafels, vrolijk gezang en een theaterduo:

16sep16, Brusselsesteenweg

16sep16, Brusselsesteenweg

16sep16, Brusselsesteenweg

16sep16, Brusselsesteenweg

16sep16, Brusselsesteenweg

16sep16, Brusselsesteenweg

16sep16, Brusselsesteenweg

16sep16, Brusselsesteenweg

16sep16, Brusselsesteenweg

16sep16, Brusselsesteenweg

16sep16, Brusselsesteenweg

16sep16, Brusselsesteenweg

16sep16, Brusselsesteenweg

16sep16, Brusselsesteenweg

16sep16, Brusselsesteenweg

16sep16, Brusselsesteenweg

16sep16, Brusselsesteenweg

16sep16, Brusselsesteenweg

16sep16, Brusselsesteenweg

16sep16, Brusselsesteenweg

En voor één keer stoorde zich geen kat aan al die auto’s op het fietspad🙂

16sep16, Brusselsesteenweg

16sep16, Brusselsesteenweg

Hoe voelt de vernieuwde Steenweg tussen de kleine ring en de Hoveniersstraat aan?
Hoe voelt het voor u als dagelijkse fietser?
Ik hoorde van bewoners en omwonenden vooral voorzichtig positieve stemmen, stijl: vermoedelijk is het ok, maar dat zullen we pas merken als de alle kranen met autoverkeer weer opengedraaid staan (dus richting Dampoort en Centrum) en als de tram weer rijdt.
Dat is dus na de afwerking van de Brusselsepoortstraat, waar de werf flink opschiet:

16sep16, Brusselsepoortstraat

16sep16, Brusselsepoortstraat

Een vriend wees de schepen op de ongelukkige plaatsing van een parkeerautomaat vlak naast een lantaarnpaal, die voor automobilisten die uit de Posthoornstraat komen het zicht op de fietsers beneemt.
Klik zei de smartphone van de schepen.
Zo zullen er nog wel verfijningen nodig zijn.
Tussen de tramlijnen komen er zeker nog hekkentjes copy conform de Kortrijksesteenweg.

Zo’n feestelijke opening is – net als bij een winkelopening- altijd een perfect alibi om aannemers en ambtenaren veel details te laten afwerken.
Alles lag kraaknet.

16sep16, Brusselsesteenweg

16sep16, Brusselsesteenweg

16sep16, Brusselsesteenweg

16sep16, Brusselsesteenweg

Van alle wegenwerven die mijn fototoestel afgelopen jaren volgde was dit met stip de best beheerde.
Een werf is nooit perfect, maar deze aannemer deed méér zijn best dan zijn collega’s.
Een verfrissing.
Toeval dat de hoofdaannemer (Heijmans) Nederlandse roots en huiscultuur heeft?
De faseringen waren duidelijk doordacht om zowel het werfverloop als de buurt te pleasen.
Er was meer directe communicatie dan anders.
Ook geen uurkesklopperij zoals nu aan de Heuvelpoort, maar gedreven “elke avond de werf opruimen en voorbereiden voor de dag erna”.
Het mocht vooruitgaan.
Zelfs mensen met ervaring in “den bouw” waren lovend.

Een werf is voor de omwonenden nooit een feest.
Of zoals een bejaarde dame op de Antwerpsesteenweg het uitdrukte tegen haar thuisverpleegster: “da es een joar minder van mijn leven.”
De lokale middenstand beet echter verstandig op zijn tanden.
Eén: met een professionele aannemer voor de deur lukt dat nèt iets makkelijker.
Twee: het gezond verstand zegevierde, want -basisregel!- hoe méér je uitbazuint dat je (twee of tien of … weken) onbereikbaar bent, hoe méér klanten je (twee of tien of… maanden) wegjaagt.
Dat is een soort gezond verstand die de luide roepers tegen het Circulatieplan niet hebben.

Het is zeer jammer dat de voet- en fietspaden op de bruggen over de Schelde niet klaar zijn.
Daar liep het fout, en het verhaal erachter is niet echt duidelijk.
Misschien komen we hier nog op terug.
Volgens een aannemer is de afwerking pas eind oktober een feit zijn.
De nog ontbrekende panelen zijn “iets wrie specioals uit Dutsland”.
Toen ik de man vroeg waarom de onderdoorgang nog afgesloten was viel hij uit de lucht: oeddadde, die es toch open? Wacht, da zal nie lang duren.
En hij ging het laatste hekken eigenhandig openen.

Toeter het luid rond: ook deze vernieuwde onderdoorgang verdient een feest.
Het laatste stuk werd gegoten op 12 augustus.

12aug16

12aug16

12aug16

12aug16

Boven kan je (zoals vroeger) links verder naar de Fransevaart, en vanaf nu ook rechts richting Edward Pynaertkaai.

26aug16

26aug16

De aansluiting met de Fransevaart kan beter, het is een Bult.

26aug16

26aug16

De andere richting uit is het wegdek top!
De bocht is van het blinde soort.
Een middenstreep lijkt me noodzakelijk.

26aug16

26aug16

26aug16

26aug16

Een uitgebreide fotoreportage bekijk je hier.

One Response to “Onder de Brusselse”

  1. Frederik Says:

    Wat mij opgevallen is: er zijn geen verlaagde trottoirs om het fietspad op te rijden aan de overkant van bijvoorbeeld de Louis de Smetstraat en de Edmond Van Hoorebekestraat. Is dit gewoon vergeten of wordt het vanaf die straten verboden om linksaf te slaan voor fietsers?


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: