Stadplan

Het gebeurt elk jaar rond deze tijd.
Tienduizend jongeren -of méér- trekken ergens in september voor het eerst naar de grote provinciestad Gent.
Ze hebben een groot doel: hun leven uitbouwen.
In sommigen hun belevenis is dat: hun leven starten.
Bij anderen, als naar traditie: hun uitgangsleven starten.
De details hierbij: studeren, diploma, kotleven, uitgangsbuurt, zelfstandigheid.
De middelen hiertoe: zich voeden en zich verplaatsen.
Mogen we van mensen van 18 verwachten dat ze dit feilloos doen?
Ik denk het niet.
Mogen we van een stad, Universiteit en Hogescholen verwachten dat ze voor “het zich verplaatsen” hulpmiddelen aanreiken?
Ik denk het wel.
Zeker als dit fietsers van àlle leeftijdsgroepen ondersteunt.
De gele studentenfietsen waren een grandioze eerste stap.
Sindsdien rijden er in Gent duizenden minder krotfietsen rond.
Een campagne met compacte basisverkeersregels en beperkte hoffelijkheidshints à la tête du client de 18 ans is een noodzakelijke volgende stap.
Durven UGent, Arteveldehogeschool, HoGent en KULeuven hierin samen pionieren?
De voorbeeldfunctie, weetjewel…

Gent is qua wegenstructuur vrij complex.
Rivieren en kanalen, spoor- ring- en autowegen snijden los doorheen buurten.
Degelijke signalisatie voor fietsers in de vorm van heldere wegwijzers tussen buurten voor fietsers mankeren al decennialang in het straatbeeld.
Een stadsplan blokken helpt altijd.

13sep16, Keizerpark
13sep16, Keizerpark

13sep16, Keizerpark
13sep16, Keizerpark

Zou de stad Gent op de Student Kick Off zijn fietskaarten uitdelen?

13sep16, Keizerpark
13sep16, Keizerpark

Gent heeft een paar pittige hellingen met bergstraatnamen, wat voor studenten uit de Vlaamse Ardennen piece of cake is, maar voor polderkinderen een verrassing.
Hier helpen enkel gezond verstand, goed onderhouden remmen en een rudimentaire versnelling.
Ook bij stadsmuren is gezond verstand nodig.
Vorige week zag ik om 10 uur ’s morgens een enthousiaste jongeling tussen Keizervest en Sint-Lievenspoort langs de Schelde tegen de richting fietsen.
Kennis van verkeersregels is één.
Wie in dit land neemt daar de verantwoordelijkheid voor?
Maar twee: Stad en Gewest maken de stad best leesbaarder.
Dat is hun rol in dit verhaal.
Liefst leesbaar voor een internationaal publiek, want hoeveel van die 75.000 studenten komen (net als vele toeristen) uit een ander continent?
Dat leesbaar maken gebeurt best op de grond.
Daar focust een fietser vaak op.
De Lijn West-Vlaanderen heeft dit al begrepen:

26sep16, Nieuwpoort
26sep16, Nieuwpoort

In Gent werd dit aangekondigd rond het Sint-Pietersstation.
Het blijft wachten op uitvoering.
Fietslogo’s en pijlen kunnen veel misverstanden vermijden.
Tezelfdertijd zullen we verwarrende en “voorlopige” keuze’s uit het verleden nog moeten uitzweten:

19sep16, "voorlopige" tramtunnel
19sep16, “voorlopige” tramtunnel
19sep16, "voorlopige" tramtunnel
19sep16, “voorlopige” tramtunnel

Auteur: yves

Deze blog wil berichten over het fiets-wel en wee in een leuke stad.

10 gedachten over “Stadplan”

  1. Beseft die jongedame in het Keizerpark dat op het einde van de week een veel moeilijker oefening wacht: een plaats bemachtigen in een fietstalling aan het station? Met een beetje geluk mist ze slechts één trein.

  2. De kustLijn heeft het beton wel ‘moeten’ beschilderen met zo’n koeienletters, nadat ze een paar mensen tot moes hebben gekwakt met hun vijftig ton megatrams.

    1. Ik ben pro. Wat je aan de kust ziet is de standaard voor het Gewest, en zal ook in Gent de oversteekplaatsen aanduiden, te beginnen aan het Sint-Pietersstation.

    1. Op de grond: méér pictogrammen en pijlen. Een Chinees moet het begrijpen. Op borden: soms (soms) ook in het Engels, niet in het Chinees 🙂
      .

  3. Er zouden veel meer kruispunten met snel rijdende trams en andere weggebruikers (in het bijzonder voetgangers en fietsers) moeten geregeld worden met intelligente lichten. Dit heeft veel voordelen voor de veiligheid, geen nadelen voor de doorstroming als het intelligent gestuurde lichten zijn (in sommige gevallen komt het de doorstroming zelf ten goede) en kan talloze levens redden. Het enige ‘nadeel’ is het extra kostenplaatje, maar dat stelt in het geheel van de aanleg, onderhoud en uitbating van zo’n tramlijn eigenlijk heel weinig voor.

    Ik zeg niet dat er geen locaties zijn waar zo’n schildering kan volstaan, maar overschat – zeker bij duisternis en regen – de leesbaarheid er niet van. Eigenlijk geven de foto’s dus een bedrieglijk optimistisch beeld.

    1. Hier zijn ze er blijkbaar niet voldoende ‘intelligent’ voor. Onderwijl animeert de Lijn met Onni filmpjes over wat we niet moeten doen; dommer en goedkoper. Vlamingen slikken nog steeds graag crap.

      Waar is die tijd van die ‘oude’ gele kusstrams? (ik heb ze nog net meegemaakt). Als ze wat op snelheid kwamen wiebelde de ganse kist, ik dacht soms: ‘nu vliegen we van de rails’. Maar er gebeurde niks; toch was het avontuurlijk. Nu lijkt de ziel uit de Wattmanbolides te zijn verdreven. Off-topic mijmeringen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s