Home

Sint-Kruis-Winkel

3 oktober 2016

Sociale media zijn de cafétogen van de 21e eeuw.
Daar worden ferme bomen gezaagd.
Zo kan je lezen dat er alleen in Gent wegenwerken plaats grijpen.
Of, na het zesde pintje: dat ze nooit! nooit! stoppen voor fietsers.
Noem het: een café-naast-de-kerktorenmentaliteit.

In alle omringende steden groot en klein lopen momenteel wegenwerven met een impact op het autoverkeer.
En overal hoor je klagers.
Je hebt dan de middenstanders die luid toeteren dat ze onbereikbaar zijn.
Je hebt de intelligente middenstanders, zoals die van de Ledebergse Brusselsesteenweg, en nu ook van het Gentse kanaaldorp Sint-Kruis-Winkel, die hun klanten helpen om hen te bereiken.
Creatieve geesten dus.

Zondag werd Sint-Kruis-Winkeldorp en Winkelwarande ingefeest.
Zaterdag fietste mijn fototoestel erdoorheen:

01okt16, Sint-Kruis-Winkeldorp

01okt16, Sint-Kruis-Winkeldorp

01okt16, Sint-Kruis-Winkeldorp

01okt16, Sint-Kruis-Winkeldorp

Back in time:

anno 2014

anno 2014

01okt16, Sint-Kruis-Winkeldorp

01okt16, Sint-Kruis-Winkeldorp

01okt16, Sint-Kruis-Winkeldorp

01okt16, Sint-Kruis-Winkeldorp

01okt16, Sint-Kruis-Winkeldorp

01okt16, Sint-Kruis-Winkeldorp

Een kleine stap voor de wereld.
Een grote stap voor Sint-Kruis-Winkel, alias “9042 Gent”.

01okt16, Sint-Kruis-Winkeldorp

01okt16, Sint-Kruis-Winkeldorp

anno 2014

anno 2014

01okt16, Sint-Kruis-Winkeldorp

01okt16, Sint-Kruis-Winkeldorp

01okt16, Sint-Kruis-Winkeldorp

01okt16, Sint-Kruis-Winkeldorp

01okt16, Sint-Kruis-Winkeldorp

01okt16, Sint-Kruis-Winkeldorp

01okt16, Sint-Kruis-Winkeldorp

01okt16, Sint-Kruis-Winkeldorp

Hier is nog werk in Sint-Kruis-Winkel.
Hoe zal men de fietsoversteekplaats veilig maken?

01okt16, Sint-Kruis-Winkeldorp / Winkelwarande

01okt16, Sint-Kruis-Winkeldorp / Winkelwarande

01okt16, Winkelwarande

01okt16, Winkelwarande

Waarom legt men Gentse fietspaden nog steeds in klinkers?.
Asfalt is nu toch de Gentse norm, of vergis ik me?

01okt16, Winkelwarande

01okt16, Winkelwarande

De grens met Wachtebeke is -euh- leesbaar.

01okt16, Winkelwarande

01okt16, Winkelwarande

De werken begonnen in 2014, lees ik hier.
Bij een volgende passage komt de Kattenhoekstraat en verder onder de Fietsbultlens.

10 Responses to “Sint-Kruis-Winkel”

  1. Richard Says:

    Fietsers over de versmallingen laten rijden…
    Idee is ok.
    Maar de uitvoering is weer een DIKKE nul!
    Want fietspad/fietstrook loopt over verhoging met aan begin en einde goot en boordsteen. Hallo! Fietsers rijden over de straat, ze zweven en niet 5cm boven. Dat wordt dus weer keboenk, keboenk.
    En dan liggen die goot en boordsteen nog niet eens haaks in het fietspad / de fietsstrook maar bijna parallel ermee. Grote kans om achter de boodsteen te blijven hangen met een dun voorwiel en uit te glijden.
    Erom heen rijden is veiliger dan eroverheen.

    Voor die ontwerpers / ingenieurs die het nog steeds niet hebben begrepen: fietsers zweven niet 5cm boven de weg dus geen boordstenen en goten door een fietspad/fietsstrook.

  2. Ivan Deboom Says:

    Nee hoor, je vergist je niet: asfalt is weldegelijk de Gentse norm. Want vlakbij 9042 Gent, heeft Stad Gent zopas een groot stuk van de drukke verkeersas Groenstraat (9041, kant Lourdesstraat) heraangelegd in perfect asfalt… ’t is te zeggen: voor auto’s en voor auto’s alleen. Want helaas van fietspaden daar geen sprake. Wel aan weerszijden nieuwe parkeerstroken (op een lange strook waar geen huizen staan) en brede voetpaden.

    De bevoegde schepen zegt vorige week op Radio 1, ik citeer, “ik weiger om in Gent een straat aan te leggen zonder veilige ruimte voor fietsers. Als daar een rijrichting voor moet wijken, dan is dat maar zo.”

    ‘As he speaks’ wordt er onder zijn bevoegdheid dus een drukke verkeersas heraangelegd (met 8 scholen in de onmiddellijke omgeving) met overal dubbele rijrichting voor auto’s, dubbele voetpaden, dubbele parkeerstroken,… ZONDER fietspaden. Anno 2016. Bevoegdheid: Stad Gent.

    Zeer benieuwd wat deze keer het officiële excuus zal zijn. Bij het verven van de moordstrookjes aan de Voormuide was het nog: “Er is geen plaats voor fietspaden” (lees: “dubbele rijrichting + parkeerplaatsen gaan altijd voor”). Maar in het geval van de Groenstraat is dat alvast onmogelijk.

    • Frans Says:

      De bevoegde schepen was misschien beducht voor het verwijt van favoritisme: het gaat hier immers over de “Groen”straat.🙂

    • Chris S Says:

      Inderdaad, geen excuses meer mogelijk. (Voor de Voormuide vond ik dat ook al belachelijk, jouw leerrijk filmpje herinner ik me nog heel goed).
      ONBEGRIJPELIJK dat dergelijke plannen erdoor geraken. Men behandelt de Vlaamse burgers als onmondige idioten. Er is geen enkele doordachte wetgevende implementatie van een (onbestaande) visie ‘duurzaam veilig verkeer’. Dat is de basis reden waarom alles scheef loopt.
      En dan verschiet men over de steeds groter wordende kloof burger – politiek?


  3. Fietsers over de chicanes …
    Is er nominaal 150m vooraf gesignaleerd dat ze nadien weer op de rijbaan komen ?
    Verplicht …
    http://wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076/862-hs2art7

    Dorp/Warande
    Het verplichte fietspad links, verplicht de fietsers over te steken, dus moet de oversteekplaats er liggen – 18.4 4de lid
    (Of is dat rechts een officiele weg geworden ? Dan moet het gek genoeg niet …)
    http://wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076/874-hs3art18
    Maar ze komt er niet volgens de nieuwe (2014) Vlaamse dienstnota terzake, die gemeenten aanzet tot inbreuken.
    Dit is (zonder kruispunt) zelfs de oorspronkelijke bedoeling voor de (brom)fiets-oversteekplaats.


  4. De vuile oker … In BXL gebruikt voor fietspaden.
    Tot nader order -zonder borden of rijstrookmarkering- mag je daar volop parkeren …

  5. Renaat Says:

    Deze situatie is sowieso idioot: https://fietsbult.files.wordpress.com/2016/10/161001-47.jpg

    Als men al fietssuggestiestroken in de vorm van gekleurde stroken aanlegt (en daar ben ik geen voorstander van), zorg dan dat ze tenminste voldoen aan de normen van het vademecum fietsvoorzieningen. Deze zijn te smal en zetten de fietsers aan veel te dicht tegen geparkeerde wagens te fietsen.

    Ik weet niet hoe druk het verkeer daar is, maar als ik zuiver op basis van de foto’s punten moet geven vanuit fietsoogpunt dan geef ik het geheel een 6/10. Dat is uitermate beschamend voor een nieuwe heraanleg.

    • Chris S Says:

      Het is er – fluctuerend – druk en men durft er flink doorrijden.
      Het is andermaal een beschamend vertoon. Maar men zal alles wel officieel doen meetellen voor zoveel km’s nieuwe/heraangelegde fietspaden/-stroken enz.

  6. Chris S Says:

    Waarom behoort Sint-Kruis-Winkel nog tot Gent? Gent ligt serieus veraf. Hint: the money.

    U moet eens komen kijken als het sneeuwt: de kant Wachtebeke is gestrooid/sneeuwvrij, men stopt aan de grens met Sint-Kruis-Winkel en Gent stuurt, zoals we al vele jaren zien, zijn kat. Ik heb ooit een chauffeur in een andere straat wat verderop de gracht in zien slippen; 500 m verderop (Wachtebeke) was alles sneeuw- en zo goed als vorstvrij.

    Opnieuw crap qua uitvoering – getuige de beelden en terechte commentaren – en crap qua onderlinge samenwerking – getuige de gemeentelijke grensovergang. Gevolg van een middeleeuws beleid zonder visie van een duurzaam veilig verkeer. Onderwijl worden overal in de buurt (R4 e.a.) miljoenen kostende wegenwerken uitgevoerd voor bruggen, brede wegen, … het kan niet op. Maar voor deftige afgescheiden fietspaden? Ho maar! Geen geld! Altijd hetzelfde crap liedje door datzelfde soort crap beleid – van welke strekking men ook is.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: